U svom
proticanju, manje ili više tegobnom, svakodnevica sasvim običnih ljudi
rasprostire se u varljivoj ravnoteži međuprostora/međuvremena dve krajnosti -
prošlosti i budućnosti, kako onih sasvim uskih, ličnih tako i
lokalno-globalnih. Svest o sopstvenoj (bez)značajnosti u odnosu na ova dva
vremena, pohodi prosečnog pojedinca najčešće u vreme ekstremnih događaja koji
probijaju opnu njegovog, samostalnog svemira. A prizori što će se ukazati u
nastalom procepu ne samo da su uznemirajući i/ili užasavajući, već će doneti i
drastičnu promenu vizure iz koje se okruženje sagledava. Upravo takav preokret
dogodio se Arijel Ben, sasvim običnoj
devojci koja posle ubistva brata Sema
nasleđuje gomile prastarih dokumenata njoj nepoznatog sadržaja. No, svi drugi
iz okruženja, uža i šira porodica, stanodavac i poslodavac, namerni su da se
dokopaju tih papira. Izgubljena u mnoštvu zamki, sumnji i strahova, Arijel juri kroz SAD i Evropu do Sovjetskog Saveza i gotovo istim putem
nazad, usput slušajući brojne verzije bizarnog grananja svoje porodice odnosno
pouke iz 'opšte istorije’, da bi, na
kraju, ipak otkrila ko joj je i zašto radio o glavi.
Arijel
Ben je junakinja 533 stranice obimnog romana "Magični krug" Ketrin Nevil (izdavač “Solaris”, Novi Sad, 2002.g.); ova
spisateljica domaćim čitaocima je već znana po prethodnom romanu "Osmica" (izdavač “Solaris”). Dve su osnovne linije
razvoja "Magičnog kruga": s
jedne strane je zaplet smešten u 1989.g. koji prati putešestvija Arijel Ben a s druge su otkrivanja
mnoštva podataka iz antičke Grčke i Rima,
srednjeg i novih vekova, sve do nacista i godina na prelazu u novi vek i
milenijum. Prostori koje 'pokrivaju' obe linije široki su od Amerike, Afrike, Evrope do Azije. Struktura knjige jednostavna je -
junakinja ide od jedne do druge ličnosti-rođaka i sluša njihova duga izlaganja
koja otkrivaju podatke koji koliko dopunjuju veliki istorijski okvir toliko
produbljuju porodičnu aferu i šire spisak sumnjivih. Rezultat ovakvog
trilerskog principa je da i posle gotovo 500 stranica čitalac ne zna ko je na
čijoj strani a još manje šta piše u dokumentima o koje se svi otimaju, što je
svakako veliki uspeh za autoricu; šta više ona neprestano dodaje nove i nove
elemente tako da je poželjno da čitalac pravi beleške kako bi se snašao u
bezbrojnim događajima, sudbinama i rodbinskim odnosima. Kada se sve karte
otkriju na videlo izbijaju složeni odnosi grupe samoživih, patološki
samozaljubljenih muškaraca i žena koji su, na pozornici uspona i padova, ratova
i primirja XX veka, zavodili, lagali i varali jedni druge, silovali, činili
preljube i inceste, rađali decu, otimali ih ili 'zaboravljali' a sve zarad
sticanja bogatstva i moći. Nimalo prijatna slika pohlepe koja se proteže u
nekoliko generacija i opravdava sva sredstva i načine ispunjenja; ipak, kada
bude dovedena do kraja, slika ne deluje onoliko fascinantno kao što se činila
dok su otkrivani njeni komadići. Likovi, karakteri i sklopovi okolnosti previše
su uštimovani i funkcionalni tako da je željeni i nameravani utisak
uverljivosti zaklonjen maniristički prenaglašenom koreografijom. Stoga je pravo
zadovoljstvo, na ovom nivou priče, u procesu otkrivanja mračnih strana grupe
psihijatrijski bolesnih ljudi.
Isti recept, postupnog otkrivanja
činjenica, Nevilova primenjuje i na
planu tajanstvenih dokumenata. Ređaju se, i mešaju sa sadašnjim događajima,
poglavlja u kojima Isus priprema
poslednju večeru, Pilat svodi račune
svog života, Josif iz Arimateje
razgovara i dopisuje sa Mirijam iz
Magdale, Tiberije saslušava krmaroša koji je čuo glas koji je obajavio da
je "umro sveti jarac", što
će reći da nastupa novo doba; slede dešavanja vezana za Kaligulu, Klaudija i Nerona,
zainteresovane za 13 svetih predmeta moći, rascepe među Isusovim učenicima, pokušaje da se zapišu reči učiteljeve i u njima
otkrije smisao i značenja, susret Josifov
sa druidima u Britaniji koju pokoravaju Rimljani,
veliki pokolj druida i seču svetih stabala, krvavi ustanak Brita. U izlaganjima svojih baka, dedova
i rođaka Arijel će slušati, pored
priča o znamenitim restoranima svetskih metropola, vinima i specijalitetima, i
priče o templarima, o Habzburgovcima, Nibelunzima, gralu, Atili i Džingis Kanu, Merovinzima i nacističkim
planovima da stvore svetu zemlju u srcu Rajha,
gde će odgajati najčistije arijevce, o maču svetog
Petra i koplju centuriona Longina
kojim je proboden Hrist, o Kasparu Hauzeru, o trinaestom plemenu, o Ciganima,
o nuklearnim incidentima u Sovjetskom
Savezu, o eonima, Nikoli Tesli itd itd. Kada se ove priče
izmešaju sa brojnim uporednim tumačenjima značenja reči u više jezika, astrologijom i ezoterijom, otkrivaju se
sasvim neočekivane veze između događaja, epoha, religija i filozofija a istorija
je, u konačnom sagledavanju, kompleksno, teško sagledivo tkivo. U takvom
slaganju brišu se granice vekova i prostora, imperija i ratova i, napokon,
između fakata i fikcije, i zaista se otvaraju magični krugovi od kojih je
čitaocu zavrti u glavi. Bez obzira da li objašnjenje tajne spisa - a ono se
odnosi na postojanje mreže mesta visoke koncentracije energije na ovoj planeti
i mogućnosti i opasnosti da se njima ovlada u trenutku smenjivanja epoha -
zadovoljava znatiželjnika on svakako ostaje fasciniran ponuđenim podacima i
objašnjenjima i teško mu je da razluči istinu
od laži. A upravo je takvo stanje jedno od naravoučenija velikog Borhesa koji je govorio da su se pisci
najčešće trudili da laž prezentuju kao istinu a da je moguće, i poželjno, i
istine ispričati tako da liče na laž. Ovo poigravanje znanjima i hipotezama,
pomoću koga se tvore bezbrojne paralelne istorije, od Borhesa su prihvatili mnogi pisci izgradivši gotovo poseban podžanr
svojevrsne "pseudo-dokumentarističko-istorijsko-spekulativne"
literature; setimo se prvog romana iste autorke ("Osmica" prati potragu kroz vekove za magičnom šahovskom
garniturom), nekih Ekovih romana sve
do npr. sasvim zanimljivog proboja koji je izveo SF pisac Nil Stivenson u romanu "Histerični
sneg", gde su kompjuterski virusi budućnosti vešto i intrigantno
povezani sa mitom o Vavilonu;
konačno, i na domaćim prostorima možemo pronaći dela ovog manira, u npr
romanima Slobodana Nenina ili Momira Nikića. Alternativno sagledavanje
istorije rezultira i drugačijim pogledom na tekuće dane i one koji dolaze,
izoštravajući pogled i osetljivost na finese koje u bezbrojnim informacijama
umeju da budu skrivene, te, konačno, jačajući refleks zdravog relativističkog
'nepoverenja' prema 'proverenim' Istinama.
Kada se rečenom doda i intelektualna radost i razgaljenost koju nose začudne a
možda istinite hipoteze i konstrukcije, imamo dovoljno razloga da se posvetimo
iščitavanju ovakvih knjiga.
(2003)
0 komentara:
Постави коментар