U okviru dramskog programa radio mreže Kolumbija, tog 30, oktobra 1938.g, bilo je predviđeno emitovanje
adaptacije poznatog romana „Rat svetova“
Herberta Džordža Velsa, u izvođenju trupe „Merkjuri teatar“, pod vođstvom mladog Orsona Velsa. Obzirom da je trupa više puta nastupala u adaptacijama
poznatih dela fantastike, kakva su npr.
„Frankenštajn“ ili „Drakula“,
program je trebalo da bude standardnog kvaliteta. Međutim, 23-godišnji Vels imao je nameru da pokuša nešto
novo: fasciniran jednim nedavnim događajem – propašću dirižabla „Hindenburg“ – odnosno radijskom
emisijom koja je, sticajem nesretnih okolnosti, od prenosa svečanog dočeka
postala direktan prenos katastrofe, Vels
je sa scenaristom Hauardom Kohom,
uradio slobodnu adaptaciju romana primerenu tadašnjem trenutku.
Nakon uvoda
pripovedača, reč je ’preuzeo’ spiker i pročitao sasvim normalnu vremensku
prognozu da bi program nastavio sledeći spiker koji se javljao iz plesne
dvorane i najavio nastup orkestra Ramona
Rakela. Laganu muziku će prekinuti specijalni bilten o opažanju eksplozija
gasa na Marsu koji se pretapa u „šlager koji večno traje – ’Zvezdanu
prašinu’“ prenošen iz hotela Park Plaza
u Njujorku. Potom se u program
uključuje reporter koji intervjuiše profesora Parsona iz Prinstonske
opservatorije. Posle muzičke pauze, javlja se reporter iz Grovers Mila gde je sa neba pao čudan,
cilindričan objekat. Dok se u pozadini čuju policijske sirene i uzbuđena dovikivanja,
on razgovara sa jednim očevicem a onda ’uživo’ prati otvaranje cilindra.
Mikrofon ’hvata’ čudne zvuke pa krike. Reporter, užasnut, saopštava da je Zemlja napadnuta...
Ostatak prvog čina
drame čine neizmenična uključenja sa lica mesta i službena saopštenja te izjave
policajaca, dijalozi artiljeraca i pilota na borbenim zadacima, uz mnoštvo
smetnji i kakofoniju nedefinisanih šumova i zvukova rušenja, vozila u pokretu,
panike... Zvučna slika dešavanja bila je toliko uverljiva da se lako mogla smatrati
realnom. Drugi čin vratio se uobičajenom maniru radio drame. No, desetine
hiljada Amerikanaca nije više sedelo
kraj svojih aparata i slušalo finale priče već se dalo u paničan beg od Marsovaca. Policija a ponegde i vojska
morali su čitave noći da intervenišu, smiruju uplašene, vraćaju ih kući i
raskrčuju barikade i zagušene puteve.
Neplanirani
’stvarnosni’ odjek drame potpuno je izbrisao njenu umetničku dimenziju. Vlasti,
mediji i redakcijski savet oštro su reagovali i zabranili slična uznemiravanja
naroda. Ni sam H. Dž. Vels nije bio
oduševljen adaptacijom ali su dešavanja oko drame potvrdila njegovu raniju tezu
da će elektro-talasni medij imati
ogroman uticaj na svakodnevni život. Radio je do tada već uspeo da veže brojnu
publiku, posebno u ruralnim oblastima gde je, posle početnog nepoverenja,
izrastao u osnovnu vezu sa svetom; „Rat
svetova“ dokazao je da je ta vezanost neraskidiva. Zahvaljujući svojoj
neposrednosti, koja ne traži pismenost (kao novine i knjige), ni određene
pripreme (kao odlazak u bioskop ili kupovinu publikacija), i celodnevnoj
pristupačnosti i aktuelnosti, radio je prihvaćen kao ’glasnogovornik’ stvrnosti
u svoj njenoj punoći: od politike, privrede do zabave. Brisanje vremenskog
odmaka između događaja i informacija o njemu, od čega ’pati’ štampa, dodatni je
kvalitet koji je Vels maestralno
iskoristio. Ipak, Vels je napustio
radio i posvetio se drugom mediju – filmu u kome će 1941.g. svoriti remek-delo
za sva vremena – „Građanina Kejna“.
U svetlu savremenih
dešavanja Velsov dramski postupak
pokazuje se i kao nesumnjiva medijska manipulacija. Radi postizanja zamišljenog
cilja on je, koristeći dostupne mogućnosti radija, uspeo da konzumente ubedi u
nešto što se, objektivno, ne dešava. Mada je namera bila umetnička, plemenita i
pomalo ’presavesna’, u osnovi, šablon za obradu ciljne grupe – javnosti – isti
je kao i kada su ciljevi prizemniji i pogubniji.
Mada se burna reakcija slušalaca često povezuje sa
strahom od rata koji se nazirao u Evropi
(a radio je krizu učinio bližom no i u jednom ranijem slučaju), ne treba olako
odbacivati i naučno-fantastičnu
stranu događaja. Naime, američko tržište je od polovine 1920-tih bilo zagušeno
nebrojanim palp izdanjima koja su
masovno donosile priče o zlim vanzemaljcima
koji prete Zemlji. Očito da su takvi
sadržaji imali prođu inače ne bi bili štampani niti naručivani od pisaca. Samim
tim i ideja o postojanju života na drugim planetama zaživela je u širokim
slojevima mlade populacije a nisu je mogli prenebregnuti ni stariji, što je veliki
pomak u odnosu na ne tako davna vremena u kojima su nebesa naseljavali samo
anđeli i njihov pretpostavljeni. Ne treba zaboraviti da je H. Dž. Vels za svoje Marsovce
iskoristio krajem XIX veka široko raširene priče o životu na Marsu za šta su dokaz bili legendarni ’kanali na Marsu’ koje je teleskopom
video/otkrio Persival Louel. To što
je prihvatanje vanzemaljaca išlo
zajedno sa ksenofobijom i
antropošovinizmom pre svega govori o mentalnom sklopu čoveka, Kako bilo da
bilo, ljudi ne bi bežali da nisu poverovali da Marsovci (hipotetični, nikad viđeni) dolaze i ubijaju i jedu ljude.
Naravno, u liku Marsovaca stopili su
se i nacisti i varvari i mračni demoni prošlosti ali deo je i, nesporno,
originalno ovovremenski, dakle, naučno-fantastični.
(1998)
0 komentara:
Постави коментар