U smutnim vremenima opšte apatije, dnevne aktuelnosti uspevaju da zauzmu
sve vreme koje nam je na raspolaganju i zamagle šire perspektive. Medijski
proizvodi (među njima i knjige), koji se širokom puku nude kao otkrovenja
činjenica prošlosti i sadašnjosti, uglavnom su svedeni na senzacionalističke
ili tendenciozne objave nepravdi i zavera koje su uzroci ovdašnjeg jada i bede.
A kako to biva prema onoj narodnoj da se 'od
šume ne vidi drvo', pravi podaci koji mogu imati značaja za razumevanje
dešavanja nalaze se u delima koja nisu reklamirana jer ih mediji smatraju
nevažnim. Među takvim, neopravdano skrajnutim knjigama je i «Rađanje žanra, počeci srpske
naučno-fantastične književnosti» Bojana Jovića, u izdanju Instituta za književnost i umetnost,
Beograd, 2006. Nepažljivom čitaocu će se učiniti da je teza o važnosti upravo
ove studije proizvoljna ali bude li imao volje da je pročita, uveriće se da je
u zabludi jer bi, između ostalog, kroz sudbine nekih pisaca sagledao i načine
na koje je, i onda i sada, funkcionisalo društvo-država a kojima se nimalo ne
možemo dičiti.
Doktor književnih nauka, Bojan Jović, poduhvatio se pionirskog
traganja za počecima naučno fantastične
književnosti u Srba, otkrivši da
ovaj žanr, koji i danas uglavnom 'uživa' prezir i ignorisanje od etablirane,
akademske nauke, ne samo da ima svoje predstavnike među srpskim piscima na
prelazu iz XIX u XX vek, već da su njihova dela reprezentativna u kontekstu
svetske naučne fantastike. Nakon što, kako nalažu principi naučnog razmatranja
materije, izloži opšte odrednice i karakteristike naučne fantastike, sa težištem na fundamentalnoj temi koju nalazi u
razmatranju utopijskih zajednica, što
je, sveukupno, za sve zaiteresovane čitaoce dobrodošao i inspirativan uvod, Jović otkriva elemente žanra već u
znamenitom srpskom «Romanu o Aleksandru»,
u fantastičnom putovanju u utopijsko Ostrvo
blaženih i tamni vilajet, mesto
večitog mraka, nakon koga junak stiže do kraja sveta; na tim putešestvijima Aleksandar upoznaje direktne potomke Adama i Eve koji žive u višim etičkim
sferama. U komediji «Laža i paralaže»
Jovana Sterije Popovića, žanrovskom prepoznatljivošću se izdvaja epizoda o
putovanju Barona Golića na Mesec, tamošnjim avanturama i prekinutoj
romansi sa kraljicom. Tekst Milana
Jovanovića «Nove varoši - novi Beograd» iz 1867.g. usmeren je na budućnost
prestonice za koju se tvrdi (kao i danas) da joj je «suđeno da bude jedna od najvažnijih trgovačkih varoši na istočnom
suhozemlju Evrope». Anonimni autor je 1871.g. objavio članak «Beograd posle 200 godina» u kome
opisuje srećne i savršene ljude budućnosti koji uživaju u životu, oslobođeni
rada zahvaljujući napretku nauke i tehnologije. Sa ovako optimističkom slikom
nije se slagao Svetolik Ranković koji
je 1895.g. objavio tekst «U XXI veku»
u kome izvesnog profesora Nikolića iz
1895. šalje u 2095. godinu. Tehnika, urbanizam i arhitektura promenili su Beograd: na sve strane su velelepne
palate, po putevima jure kola na električni pogon a kroz vazduh brojne
letilice. Poseta gimnaziji u kojoj je radio otkriva profesoru da su se stvari i
tu bitno promenile jer je neprikosnoveni direktor - žena. Pošto se svi školuju
pod kontrolom žena ratovi su nestali; i zaštita reda je u ženskim rukama.
Čitava država je organizovana po efikasnim birokratskim principima, koji ne
trpe bilo kakvo izdvajanje. Ideologija srpske države je «miran i pravilan tok života (jelo, piće i odelo)» a ne umni i
kulturni napredak; sve što direktno ne doprinosi uspehu države, kao npr.
umetnost, beznačajno je. Profesor
prisustvuje predavanju o XIX veku koji je predstavljen kao mračan i
bedan što mu se nimalo ne dopada; rezultat njegove pobune protiv predavanja je
povratak u vreme iz koga je otišao, na šta on radosno kaže: «Hvala ti, Bože, kad nisam u XXI veku!»
Stojan Novaković će 1911.g. objaviti tekst «Posle 100 godina» u kome predviđa razvoj nauke i blagostanja ali i
potrebu da se Južni Sloveni povezuju
i ujedinjuju zarad opstanka na istorijskoj sceni a Beograd je centar takvog ujedinjenja.
Za razliku od pomenutih
tekstova drama «Posle milijon godina»
Dragutina Ilića, objavljena 1889.g. u časopisu
«Kolo» odlazi u daleku budućnost u kojoj su, posle kataklizme, od čitavog
ljudskog roda preostali samo otac Natan
i sin mu Danijel. Njih hvataju
pripadnici «Duho-sveta», razvijenijeg
ljudskog soja; novi svet nastanjuju još Marsovci
i Merkurovci. Natana i Danijela pripitomljavaju i proučavaju a
onda poklanjaju novoj gospodarici Svetlani;
Danijel se zaljubljuje u nju ali ona ne može da razume emocije jer tako
nešto ne postoji u njenom svetu. Očajan, Danijel
se ubija a za njim odlazi i Natan,
no, ovaj čin nimalo ne uzbuđuje nove ljude. Ilićeva
drama je, prema sada dostupnim podacima, prva naučno fantastična drama u svetu;
on je na njoj ustrajno radio i 25 godina posle njenog objavljivanja, unoseći
izmene i dopune u tekst, očito smatrajući delo bitnim u svom opusu. Godine
1902. objavljen je roman «Jedna ugašena
zvezda» Lazara Komarčića, koji je istovremeno naučno-popularno objašnjenje
astronomskih znanja i pregled mogućih razvoja, stasavanja i propasti
civilizacija u dubinama vremena i svemira. Po svojoj slobodi Komarčićeve ideje i vizije umnogome
prevazilaze one iznete u Flamarionovom
romanu «Uranija» objavljenom 1889.g,
delu koje se u svim istorijama naučne fantastike pominje kao jedno od ključnih.
Knjiga naučnika svetskog glasa, Milutina
Milankovića «Kroz vasionu i vekove, pisma jednog astronoma», objavljena
1928.g, nastavlja Komarčićevim
tragom. Milanković opisuje
zakonitosti koji određuju klimu Zemlje,
ustrojstvo Sunčevog sistema i svemira
a zatim 'vasionskim vozom' odlazi u
posetu Mesecu i tamošnjoj koloniji
ljudi; odatle put vodi do Venere i Marsa pa u dubine beskrajnog Univerzuma. Milanković je naučnički
precizniji u opisima dok je Komarčić
lepršaviji u projekcijama budućnosti.
Ilić, Komarčić i Milanković
pisali su i publikovali svoje knjige rame uz rame sa velikanim žanra kakvi su Flamarion, Vern ili H. Dž. Vels. Na žalost, dela ovih novatora nisu naišla na
razumevanje. Jovan Skerlić uopšte ne
pominje Komarčićev naučno fantastični
roman, baš kao ni Ilića; isti je
slučaj i sa pregledom Jovana Deretića.
Samo je Bogdan Popović unekoliko
pokušao da 'rehabilituje' Ilića. Milankovićeva proza je takođe
'promakla' teoretičarima. Stavovi zapisani pre 80-tak godina i dalje su važeći;
pojedinačni tekstovi o pomenutim piscima i njihovim knjigama nisu promenili
uvreženo mišljenje, ma koliko je ono jednostrano i manjkavo. To govori o
inertnosti i neinventivnosti ranijih i današnjih istoričara srpske književnosti
i njihovoj nesposobnosti da analiziraju, u kontekstu novih saznanja, literarnu
prošlost; a, ako mi ne poznajemo svoju istoriju i ne dičimo se njome možemo li
očekivati da će neki teoretičar svetske naučne fantastike 'otkriti' da se u Srbiji pisala naučna fantastika pre
jednog veka? I na ovom primeru se potvrđuje da je nepoštovanje sopstvene
istorije konstanta ponašanja u ovim krajevima. To je i dokaz da je nivou
'kulturnog marketinga' država potpuno zakazala mada je puno priče o potrebi
stvaranja pozitivne slike o Srbiji.
Imajući u vidu rečeno, nije čudno što Jovićeva
knjiga ne privlači veću pažnju jer ona jasno odslikava ovdašnje naravi; ono što
ipak ohrabruje jeste da se mladi naučnik, neoptrećen predrasudama, hrabro
upustio u traganje za istinom koja nas predstavlja boljima nego što uopšte
znamo.
(2006)
0 komentara:
Постави коментар