Uvek je prijatno sresti istomišljenike na
neočekivanom mestu. U ovom slučaju reč je o SF romanima domaćih pisaca koji se
ne kreću u krugovima "Lazara Komarčića"
odnosno blizu njih. Kad, dakle, naiđete na takvu knjigu prvo što, pre čitanja,
pomislite je 'ipak nismo sami'. Kada
se ta knjiga pojavi u izdanju renomiranog glavnotokovskog izdavača iznenađenje
je za koji stepen veće (mada znamo kako se štampaju knjige kod svih izdavača -
principom samo-finansiranja). A kad to i nije tako usamljen slučaj... Dakle, da
ne dužim: nekoliko godina unazad "Narodna
knjiga" objavljuje domaće SF knjige pod uredničkom palicom Milete Aćimovića Ivkova; do sada su se,
po znanju pisca ovih redova, pojavili sledeći romani: "I bogovi umiru" Radovana M. Jankovića, 1997, "Gama" Slobodana Đorđevića,
1998, "Kosmička pauza" Radovana
M. Jankovića, 1999, "Orgulje
uma" Slobodana Ćurčića i "Knez
jesenje kiše" Tome Bruta, oba 2000. godine.
E,
nakon iznenađenja sledi čitanje i evo utisaka o jednoj knjizi:
Drugi
roman Radovana M. Jankovića (1951)
ostaje, kao i prvenac "I bogovi
umiru" iz 1997.g, u vodama standardnih, prepoznatljivih SF tema.
Glavni junak, Mihailo, opsednut
staroegipatskom istorijom biva angažovan od došljaka iz budućnosti da se vrati
12000 godina unazad i uništi pleme moćnih Adona
koje se sprema za rat protiv čitavog ljudskog roda (a obzirom da su snažni,
svirepi i naoružani puškama, sva je mogućnost da će u svojoj nakani uspeti).
Ovaj zadatak može da obavi samo Mihailo
jer je u posebnoj, kosmičkoj vezi-paraleli sa Adonima. I avantura počinje...
Naravno,
Mihailo je već uspešno svršio svoj
posao jer da nije ni on ni bilo ko drugi ne bi bio rođen - to je jedan od
paradoksa mnogim SF piscima i čitaocima omiljene (nazovimo je tako) 'vremenske opere' (za razliku od 'svemirske opere' koja podrazumeva
svakojake vratolomije i borbe širom svemira). Nakon što, kako jedino i može
biti, zatre Adone, Mihaila i njegovu
devojku pozivaju da izmire ljute protivnike u sazvežđu Kajon i tako prekinu dugotrajni rat. Ali, napore mirotvorca
sprečava zla kraljica Mo Ra koja
otima tek rođenog Mihailovog sina od
koga, pošto super tehnologijom učini da on trenutno odraste, stvara moćnog
ratnika uverenog da je sin boga Adona
a da mu je biološki otac ubica predaka. Dvoboj oca i sina je neminovan...
Janković, kako se iz ovih naznaka da
naslutiti, barata arsenalom karakterističnim za doba 'palp' SF-a (kada je on duboko ogrezao u paraliteraturu), što a priori nije hendikep, obzirom da svaki
šablon (kako to i postmodernistička teorija tumači) sadrži umetničke
potencijale koji će biti iskorišćeni ukoliko se autor jasno postavi spram
matrice, u smislu njenog poštovanja i menjanja, sve do parodije. U konkretnom
slučaju imamo umešno pripremljen zaplet sa, čak, i odstupanjima od standarda
(takvo je finale bez totalnog hepi-enda), koji je nudio dosta materijala za
ozbiljniju razradu i analize, od odnosa zadatosti i slobode jedinke, tek ovlašno
naznačenog, preko potpuno zapostavljenog sukoba oca-majke-sina, do metafizičkog
sloja koji podrazumeva lično izmirenje sa božanskim. Autor (o)lako prelazi
preko ovih pitanja žureći u priču-akciju koju, potom, usporava suvišnim i ne
naročito uspelim opisima i dijalozima, što u konačnom zbiru donosi roman od 300
strana, mada bi bilo bolje da je zgusnut na polovinu tog obima (možda je ovoj
raspričanosti kumovalo Jankovićevo
iskustvo pisanja kratkih SF priča, koje je objavljivao u Holandiji; posle kratke forme roman se autoru, čini se, otvorio kao
polje bez granica što je, međutim, bilo kontra produktivno). "Kosmička pauza" je još jedan
primer-potvrda teze da dobar kostur-zaplet nije garant valjane knjige. Mnoštvo
je SF pisaca (a sada im se priključio i Janković)
previdelo ovu činjenicu i povelo se za varljivošću iskričave avanture,
ispisujući knjige pune brzih smena događanja i čudesa koje na kraju, na žalost,
ostaju nedovoljno umetničke uverljive.
(2000)
0 komentara:
Постави коментар