Istorija srpske naučne fantastike oblast je prepuna tajni. Retki
teorijsko-istorijski tekstovi (npr. dr.
Zoran Živkovića, dr. Aleksandra B. Nedeljkovića) nisu uspeli da 'pokriju'
ni početke ovog literarnog žanra u nas ni ono što je potom sledilo (otuda su
vrlo značajni radovi kakav je «Rađanje
žanra, počeci srpske naučno-fantastične književnosti» Bojana Jovića).
Ovdašnja naučna fantastika bila je i još uvek je skrajnuta, van glavnih
književnih tokova i interesovanja etablirane kritike. Ipak, zahvaljujući
entuzijazmu autora i interesovanju publike opstajala je sve do danas.
Činjenice da su Ilićevom dramom «Posle milijom godina» ili Komarčićevim
romanom «Jedna ugašena zvezda» naši
prostori stajali rame uz rame sa svetskim dešavanjima u naučnoj fantastici nisu
prepoznate od savremenika a i danas se više pominju kao kuriozum nego kao
relevantna činjenica.
Konačan spisak dela
srpskih pisaca koja se mogu svrstati u naučnu fantastiku a nastala su u prvoj
polovini XX veka ne postoji pa se, samim tim ne mogu ni nazreti obrisi ovog
žanra u tom periodu. Uz knjige autora koji nisu ušli u istorije književnosti
(jer su ih pisali autori kojima je naučna fantastika nepoznata ili
'nesimpatična') stoje i dela velikana kakvi su Rastko Petrović («Bruleska Gospodina Peruna Boga Sunca») i Stanislava Vinavera («Gromobran svemira»);
akademski kritičari, naravno, ignorisali su žanrovske elemente u ovim delima
jer su im bili nepoznati pa su ih 'izbegavali' i podvodili pod umetnikovu
slobodu imaginacije.
Osim knjiga koje su
nosile imena svojih autora na koricama, potpuno je neznano koliko je dela
srpskih pisaca sa elementima naučne fantastike objavljivano pod pseudonimima. U
vremenu pre II svetskog rata postojala je velika izdavačka produkcija knjiga
koje su štampale veće knjižare; najčešće je u pitanju bila lakša literatura
(avantustička, ljubavna, kriminalistička, pseudo-istorijska) koju su
potpisivali nepoznati strani autori. Među ovim knjižicama bilo je i onih koje
su bile na tragu naučne fantastike i sasvim je moguće da su ih pisali ovdašnji
literarni nadničari ali je njihov identitet, na žalost, ostao neotkriven.
U prvim decenijama
posle II svetskog rata srpska naučna fantastika je nastavila da se, retko ali
ipak, pojavljuje u knjiškom obliku; mnogo češće se pojavljivala u jeftinim roto
sveskama koje su trebale da zabave široku publiku, među takvima najpoznatija je
bila «Dnevnikova» edicija «X-100». U
knjiškom obliku osvanuli su romani Eriha
Koša («Sneg i led», 1951) i Ljubiše
Jocića («U zemlji Arastrata», 1955) dok je u «X-100» Al Radek (Aleksandar Radenković) objavio romane «Druga smrt dr. Langa» i «Čovek iz žute kuće» (oba 1960). Milan Nikolić, pisac koji je, pod svojim
imenom i prezimenom, štampao niz kriminalističkih romana, autor je i romana «Zovem Jupiter... beležite» (1960,
objavljenog u Sarajevskoj ediciji džepne knjige). Da li je još neki srski pisac
objavio naučno fantastično delo pod pseudonimom u nekoj roto ediciji ostaje da
utvrdi neki istraživač-istoričar.
I u magazinima «Kosmolov» i «Galaksija», te u «Politikinom
zabavniku», «Tehničkim novinama»
i još ponekim izdanjima, krajem 1960-tih i početkom 1970-tih, objavljivane su
naučno fantastične priče domaćih autora. Naučna fantastika pojavljivala se i u
knjigama za decu; pisci kao što je Dušica
Lukić ili Dušan Belča objavili su
nekoliko zapaženih naučno fantastičnih romana tokom 1970-tih. Borislav
Pekić je 1980-tih objavio tri žanrovska romana («Besnilo», «1999», «Atlantida») dokazujući da naučna fantastika
može biti polje na kom se stvara vrhunska literatura.
Mada je zbog svoje
apartnosti srpska naučna fantastika bila prinuđena da nalazi brojne načine za
'oglašavanje', atraktivnost vizura koje je nudila privlačila je avangardne
umetnike. Tako se u poeziji pripadnika Zenitizma
(tokom 1930-tih), često mogu naći elementi naučne fantastike a takav je
slučaj i sa radovima Miroljuba Todorovića
i nekolicine autora koji pripadaju Signalizmu,
neoavangardnom pokretu od kraja 1960-tih do danas.
Almanah naučne fantastike «Andromeda» (tri broja iz 1976, 1977 i
1978), izdanje BIGZ-a koji je
objavljivao i «Galaksiju», raspisao
je i konkurs za naučno fantastičnu priču za odzivom koji je prevazišao sva
očekivanja. Zagrebački mesečni magazin
«Sirius» od 1976.g. takođe je
objavljivao naučno fantastične priče autora sa prostora tadašnje SFRJ. Novosadski «Dnevnik» je 1985.g. pokrenuo
posebnu seriju naučnofantatičnih romana u okviru edicije «X-100» u kojoj je objavljen niz dela domaćih pisaca (potpisanih
pseudonimima) a od 1987.g. magazin «Alef»
je štampao i priče domaćih pisaca (potpisane pravim imenom i prezimenom). I u
ediciji «Kentaur» pojavilo se krajem
1980-tih nekoliko naučno fantastičnih dela srpskih pisaca.
Za srpsku naučnu
fantastiku izuzetno značajno je osnivanje Kluba
ljubitelja naučne fantastike «Lazar Komarčić» u Beogradu 1980.g. jer su se u njemu okupili mladi stvaraoci (pisci,
kritičari, strip crtači); klub je izdavao svoj fanzin «Emitor» koji je redovno objavljivao priče domaćih autora (a
ponekad i čitave romane). Boban Knežević,
jedan od osnivača kluba pokrenuo je svoju ediciju «Znak Sagite» u kojoj su objavljena dela gotovo svih značajnijih
domaćih pisaca naučne fantastike; u istoimenom časopisu takođe je uvek bilo
mesta za domaće priče i novele. Konkurs koji je «Znak Sagite» redovno raspisivao uticao je na ustaljivanje
produkcije domaćih autora u kraćim formama a objavljeno je i nekoliko zbirki «Tamni vilajet» koje su sadržale
najbolja dela sa konkursa.
U ovom trenutku status
srpske naučne fantastike je neznatno poboljšan u odnosu na ranije periode:
akademska kritika i teorija i dalje je ignoriše i previđa (uz retke izuzetke),
izdavači nisu preterano zaiteresovani za objavljivanje domaće naučne
fantastike. S druge strane postoji čitava generacija pisaca koji su ostali
verni žanru a pristižu i mlade snage. Čitaoci su, uprkos ponudi dela svetskih
pisaca, zaiteresovani za domaća ostvarenja. Situacija je, čini se, zrela za bitniji
preokret u statusu srpske naučne fantastike odnosno za njen veliki izlazak iz
užih krugova u kojima sada egzistira na tekuću književni scenu. Hoće li se to i
desiti - ostaje da vidimo.
(2007)
0 komentara:
Постави коментар