Kada se pomene 'privatni detektiv' ogromna većina
konzumenata krimića, tog popularnog literarnog žanra koji se raširio od trafika
i palp roto svezaka do tvrdokoričenih
knjiga u respektabilnim edicijama, pomisliće na par junaka: Šerloka Holmsa, Filipa Marloua, Majka
Hamera, Sema Spejda, Herkula Poaroa. Redosled zavisi od ličnih afiniteta
ispitanika ali se ne može poreći da većina imenovanih detektiva pripada
takozvanom 'tvrdo kuvanom' krimiću.
Davne 1922.g., ravno pre 85 godina, objavljen je prvi tvrdi krimić i
odgovarajući detektiv - bilo je to u priči «The
False Burton Combs» Kerola Džona Dala
(1889-1958). Dalov najpoznatiji
detektiv Rajs Viliams prototip je
tvrdog momka, sa uličnim instinktom i rečnikom, sposobnog za brzo razmišljanje
i akciju; on uspeva da izbegne iz nemogućih situacija, najčešće otvarajući sebi
put pucanjem. Dal je bio redovni
saradnik tadašnjih, vrlo popularnih palp magazina, pre svih «Crne maske» u 1920-tim i «Petparačkih detektiva» u 1930-tim. Uz Dala ubrzo, u «Crnoj maski», staju još dvojica velikama, Dešajel Hemet i Rejmond
Čendler. Pošto novi manir preko noći postaje popularan, i ostali magazini u
branši («Detektivske priče», «Deset
detektivskih asova», «Nedeljnik detektivskih priča» i drugi), štancuju
svoje tvrdo kuvane momke i bacaju ih u bezbrojne akcije. Posle otkrivanja tvrdog krimića, kako se to često kaže, u
ovom žanru više ništa nije bilo kao pre. Dotadašnjim pričama vladali su
inteligentni, prefinjeni, pomalo ekscentrični detektivi sposobni za izuzetnu
dedukciju. Opisi zločina bili su retki, verzija događaja iz ugla kriminalca
nije postojala. No, uzavreli asfalt gradova Novog
sveta nosio je sasvim drugačiju realnost: s jedne strane siromaštvo i
nesigurnost za široke mase, s druge, prohibicija koja je otvorila neslućene
prostore za gangsterske bande; krvavi obračuni punili su stranice novina,
policija nije uspevala da vlada situacijom. U takvom okruženju, klasični
detektivi bili su bliži vanzemaljcima nego koliko-toliko realnim ličnostima. Dal i njegovi sledbenici su u svoje
priče i romane ubacili ono što se dešava na okolnim ulicama i tako vezali
publiku koja je ponovo mogla da se identifikuje sa svojim herojima. Mada je
zadatak palpa bio da razonodi, da
čitaoca odvede u neki drugačiji svet u kome ideali i principi i dalje važe,
tvrdi detektivi, koji se nisu mogli podičiti savršenom čistotom, nadoknađivali
su te nedostatke uličnim dosetkama, cinizmom, brzim pesnicama i preciznim
pucanjem. Tako je jedna žanrovska ikonografija zamenjena novom, bližom
realnosti. Delitelj pravde u novim vremenima živi na sredini ulice, među
kavgadžijama, pijancima, beskućnicima, sirotinjom propalih iluzija; svakodnevno
je u prilici da meri šta je dobro a šta ne ili, tačnije, šta je manje a šta
veće zlo. U društvu moćnih kriminalaca i njihovih pomagača iz redova policije,
sudstva i države, sa nadolazećom Velikom
depresijom na horizontu, ubistva su deo svakodnevice a pravda diskutabilna opsena. Zato valja preživeti
makar to značilo biti i gori od zla koje preti.
Tvrdo kuvani detektiv
je urbana pojava; grad je njegovo mesto življenja i ratovanja i on van grada
ide samo ako mora (i najčešće u drugi grad, sela su za njega nepoznata zemlja).
Auto, telefon i pištolj su redovna oprema koju kruniše šešir. Detektiv ima svoju
kancelariju koju ne posećuje prečesto; to je jeftini ćumez u potpunom neredu.
Poneki detektiv ima sekretaricu koja je poverljiva, sposobna i uvek spremna da
radi duže i više nego što joj piše u ugovoru; sekretarica gaji simpatije za
svog šefa ali ga time (previše) ne opterećuje. Detektiv je samotnjak i
slobodnjak, ima par prijatleja na koje se može osloniti. Sa policijom je u
promenjivim odnosima: uglavnom reže jedni na druge a detektiv je često glavni
osumnjičeni za svakojaka dela. Detektiv dobro poznaje ulicu, sumnjiva mesta i
sitne kriminalce. Posao mu uglavnom ne cveta, jedva sastavlja kraj s krajem ali
se i ne brine previše jer živi 'od danas
do sutra' što mu dozvoljava da radi ono što hoće i, još važnije, kako hoće,
po svom osećaju za pravdu (koji se najčešće ne poklapa sa stavovima državnih
institucija). Naravno, svaki detektiv ima svoje specifičnosti i na svoj način
dopunjuje opšti lik tvrdog momka. Hemetov
bezimeni detektiv, koji se predstavlja kao «Kontinental
Op» (što je skraćenica imena detektivske firme za koju radi), u seriji priča o podzemlju Otrovgrada,
sabranim u roman «Krvava žetva», nema
ni jednu skrupulu i prvo puca a onda postavlja pitanja; on se protiv kriminala
i korupcije bukvalno bori sa 45-ticom. Hemetov
drugi junak, Sem Spejd, malo je
umereniji ali je isto tako tvrdoglav i nepredvidiv, najbolje se snalazi među
običnim ljudima dok bogataše prezire. Čendlerov
Filip Marlou, pak, često kruži upravo kroz više socijalne slojeve da bi
tamo otkrio ne samo njihovu povezanost sa kriminalcima već i moralnu i etičku
izopačenost. Konačno, momak koji je tvrde detektive prebacio u drugu polovinu
XX veka - Majk Hamer, delo nedavno
preminulog Mikija Spilejnija -
zaokružio je repertoar ove ikone popularne kulture (ali i kulturološkog
fenomena koji je ušao u novi milenijum).
Hamer je tvrđi od prethodnika, ciničniji i nemilosrdniji; on uspeva da i
žene, koje su tvrdim prethodnicima bile 'predmet
obožavanja', svede na 'legitimne
mete': dok Spejd u «Malteškom sokolu» 'samo' prijavljuje
ženu koju voli ali koja mu je ubila partnera, Hamer joj svojeručno presuđuje. Hamer
se, prateći uznapredovali repertoar kriminala, češće od prethodnika petlja sa
prostitutkama, sa transvestitima, drogom, emigrantima.
Osim tematske
prepoznatljivosti, tvrdi krimić
ostaje u istoriji literature zapamćen po jedinstvenom maniru - pripovedanju u
prvom licu jednine. Gotovo svi tvrdi detektivi pričaju svoju priču i tako joj
daju onaj specijalni 'šmek', mešavinu
lepršavih, neobaveznih poređanja, ciničnih komentara i bizarnih opisa. Pogled
na svet iz vizure 'delatnog' momka koji je ispekao uličnu školu preživljavanja
ume da bude čas škrt čas filozofski širok ali je uvek svež i neposredan. Hemetovi detektivi su sirovi, Hamer je na to dodao i zluradost dok Marlou ume da sklizne (ili se izdigne)
u ozbiljne sfere mudrovanja, koje uz briljantne opise i ingeniozne dijaloge
čini ovog junaka stilski besprekornim.
Popularnost tvrdog
krimića u pisanom obliku namamila je filmske producent koji su želeli nove
krimiće u bioskopima; Hemetov pohod u
Holivud je otvorio vrata za bezbrojne
varijante tvrdih junaka; istovremeno su takvi detektivi navalili i u stripove.
Posle II svetskog rata došle na red TV
serije. Tvrdo kuvani krimić i njegovi
detektivi promenili su lik žanra postajući i prepoznatljiva kulturološka ikona Zapada, dopadljiva i intrigantna. Mada
su se proteklih decenija stvari u svetu poprilično promenile, tvrdi pogled na
njega, sa sve cinizmom i malo romantike, i dalje je izazovan i pleni
pažnju.
(2007)
0 komentara:
Постави коментар