Vanredna sveska „Pegaza“, revije za istoriju i teoriju stripa i vizulenih medeija koji se izražavaju grafičkim putem, jedine ovdašnje publikacije koja se seriozno bavi devetom umetnošću i koju izuzetno uspešno uređuje veliki strip znalaca Žika Bogdanović, posvećena je fenomenu Tarzana, jednom od (retkih) mitova koje je XX vek ostavio.
            Prva pojava Tarzana bila je oktobra 1912.g. u časopisu „ALL STORY“ iz pera Edgara Rajsa Barouza (1875-1950). Trebalo je da to bude još jedna obična, jeftina avantura za ne preterano zahtevnu  publiku. No, bilo je neke snage u priči o dečaku aristokratskog porekla koga su othranili majmuni i koji je postao kralj džungle, da bi zatim sreo svoje bele srodnike, doživeo nesretnu ljubav i vratio se u divljinu. Čitaoci su tražili nastavak, pravedan (dakle, srećan) kraj. Ali, upravo je takav kraj prve knjige bio početak stvaranja jednog mita. Tarzan će u sledećim avanturama postati, kako to kaže F. Lakasen „prašumski vitez, samosveni pravednik koji se ne obazire ni na kakva opšteprihvaćena pravila, zatočenik divljeg i uzvišenog“, spona između džungle iskona i džungle na asfaltu.
            Popularsnost Tarzana rasla je iz godine u godinu; 1929.g. pojavila se ilustrovana verzija (u 300 slika) Barouzove knjige „Tarzan, čovek-majmun“ (koja je u knjiškom obliku objavljena 1914.g.). Ilustracije je uradio mladi i perspektivni Herold Foster. Ova adaptacija je bila izuzezno prihvaćena tako da je 1931.g. Foster odabran od samog Barouza da počne da radi redovnu novinsku stranicu stripa o Kralju džungle. Tako je Tarzan prešao u vizuelne medije. Strip i film (kao logičan nastavak vizualizacije) preuzeli su primat u širenju ovog mita kroz čitav svet. Knjige su pomalo pale u zaborav i tek su desetag godina po smrti Barouza ponovo postale popularne.
            Šest eseja posvećenih fenomenu Tarzana, koji čine prvi deo ove knjige (na žalost ne postoje podaci o tome odakle su eseji preuzeti, tj. kad su prvi put objavljeni), pokušaj su da se definiše mesto ovog junaka u sveukupnoj kulturi Zapadne civilizacije. Od istaživanja korena, preteče Tarzana, te odjeka i značaja prve knjige o Gospodaru džungle, prelazi se u ispitivnaje mesta koje on ima u kontektu sukoba potrošačkog mentaliteta visoko urbanizovanog tehnološko-kibernetskog društva, s jedne, i bazičnih emocija čoveka, s druge strane. Ovom autoru se čini (mada to ni u jednom tekstu nije nedvosmisleno rečeno) da će vremena koja dolaze samo potvrđivati snagu mita o Tarzanu, mita koje je već pobedio sve one koji su u njemu videli kič tvorevinu koja će, kao i sve te vrste, po definiciji, brzo nestati, biti zaboravljena. Pokazalo se, međutim, da je Tarzan mnogo veća enigma nego što se u negovim prvim danima dalo i naslutiti.
            Drugi deo knjige o Tarzanu čini već pomenuta Fosterova polu-strip ilustracija iz 1929.g. U pitanju je rad o kome ni sam Foster nije imao preterano visoko mišljenje (kao ni o čitavom radu na stripu o Tarzanu iako je godinama od tog rada izdržavao sebe i porodicu), što je i rekao u svom poslednjem intervjuu datom Arnu Sabi 1979.g., dakle tri godine pre svoje smrti u 89. godini. Objavljivanje ovog rada ima nesumljivu kulturno-istorijsku vrednost a ni njegova umetnička vrednost, uprkos mišljenju autora, nije zanemarljiva.
            132 stranice ove knjige ipak nisu dovoljne za potpuno predstavljanje Tarzana. Njegov svet ni izdaleka nije otkriven i procenjen. U nekim novim  projektima bilo bi mesta za radove koji bi bili svojevrsna analiza Tarzanovog sveta odnosno koji bi se bavili razvojem stripa o njemu. U takvoj knjizi neizostavno bi trebalo štampati stripove Berna Hagarta (njegovo sjajno promišljanje mita o Tarzanu možemo pročitati u ovoj knjizi) prepoznatljive po izuzetnom crtežu, u kome su glavni junaci Tarzanova snaga i njen kontrapunkt, fantazmagorijska džungla.
            A dok ne stigne ta nova knjiga treba uživati u ovoj koja nam je otvorila vrata blistavog sveta detinjstva, iskrenosti i pravde, sveta tajni i otkrovenja, Tarzanovog sveta.
(1995)

0 komentara:

Постави коментар

top