Verovatno je malo koji od SF pisaca kojima je Harlan Elison uputio poziv da mu pošalju svoje otkačene, neobične,
nepodobne priče koje nisu mogli da objave u SF časopisima, imao predstavu o
bukvalno prevratničkom karakteru knjige u koju će prilozi biti sakupljeni. No, Elison, taj ’enfant terible’ naučne fantastike, dežurni rušilac kanona, znao je
šta radi i u predgovoru antologije napisao: „Ovo
što držite u rukama više je od knjige. Ako budemo imali sreće, ovo je
revolucija.“ I – bi tako.
Podizanje Novog talasa
1950-te su bile ’zlatne godine’ za SF u SAD. Predratna
tradicija palpa nastavljala se u
brojnim časopisima. Kauboji u skafanderima jurcali su svemirom i tamanili
svakovrsne BOČove (buljooka čudovišta). Antropošovinizam, rasne i političke
predrasude, militantnost i mačizam, šarlatansko sakaćenje svih principa nauke,
svođenje junaka na crno-bele dimenzije, šepurili su se iza šarenih korica koje
su obećavale neprestane avanture na radost i oduševljenje armija obožavalaca.
Čvrsta zatvorenost u geto paraliterature izrodila je samodovoljan svet
neprijateljski okrenut prema onima koji su van njega. Odsečen od glavnog
književnog toka SF je stvorio sopstvenu sekundarnu ravan, tj. teoriju i kritiku
koje su proglasile autonomiju žanra po kojoj za SF ne važe vrednosni normativi
glavnotokovske literature već neka sasvim nova i specifična pravila, poznata samo
odabranima. Pojedini autori nisu se pridržavali generalnog principa, težeći
povratku izgubljene ozbiljnosti žanra ali pomaci su bili minimalni spram ostatka
produkcije. Ako je za utehu, njihova imena i danas nešto znače za razliku od
mnogih zaboravljenih, konfekcijskih pisaca; takvi su Kliford Simak, Džejms Bliš. Teodor Sterdžen, Rej Bredberi, Frederik Pol.
Promene u Zapadnom
svetu 1960-tih, pre svih one u duhovnoj ravni nastale jačanjem subkultura
mladih, neminovno su se odrazile i na SF. Nova shvatanja i osećajnost najpre su
izborili mesto na stranicama engleskog SF
časopisa „Novi svetovi“ koji je, pod uredničkom palicom pisca Majkla Murkoka, otvorio prostor svežim
idejama pisaca iz Engleske i SAD. Ovaj pokret buntovnika protiv
starog u žanru, sa ozbiljnijim umetničkim pretenzijama, sklonih svim vrstama
eksperimenata, nazvan je „Novi talas“.
Harlan Elison aktivno je učestvovao u pokretu te rešio da ga prenese na tlo
Amerike. Rezultat tog poduhvata jesu „Opasne vizije“.
33 priče
„Opasne vizije“ pojavile su se 1967.g. i sadrže 33 nove priče; time
je u žanr uveden novi pojam – originalna
antologija sastavljena od do tada neobjavljenih radova. U knjizi su
zastupljeni kako već afirmisani pisci tako i oni na početku karijere kojima je
ovo bio ulazak u SF na velika vraata. Sa današnje distance najznačajnija imena
iz antologije su: Robert Silverberg,
Filip Hoze Farmer, Frederik Pol, Robert Bloh, Teodor Sterdžen, Brajan Oldis,
Filip Dik, Friz Lajber, Džordž Graham Balard, Norman Spinrad, Rodžer Zelazni,
Semjuel Dilejni... Sve priče bile su u ponečemu opasne, bilo po temama
kojima se bave (a one su u rasponu od tvrdog SF do onih koje su jedva SF), po
problematičnim moralnim stavovima (ilustrativan je naslov Sterdženove priče; „Kada bi
svi muškarci bili braća da li nekome od njih dao sestru za ženu?“), po
neuobičajenim pripovedačkim postupcima ili razrešenjima standardnih žanrovskih
situacija u kojima su etika i religija redovno bili ’na tapetu’. Svakoj priči
prethodi Elisonov uvod, redovno
otkačen i provokativan a sami autori su napisali i pogovore svojim pričama sa
osnovnim zadatkom da objasne ono famozno ’šta
je pisac hteo da kaže’.
Uspeh „Opasnih vizija“ bio je ogroman.
Čitaocima i kritici dopali su se novootkriveni svetovi, što je ovekovečeno
priznanjem Elisonu za uređivanje
najznačajnije SF knjige u 1967.g. te nagradama ’Hugo’ i ’Nebula’ pojedinim
pričama iz antologije (Lajber
„Zakotrljajmo kosti“, Farmer „Jahači purpurne nadnice“ i Dilejni „Da, i Gomora“). Kolika je bila
oduševljenost i popularnost „Novog talasa“
posle antologije svedoči i osnivanje udruženja „Druga Zadužbina“ koje je okupilo pisce voljne da zaštite ’prave,
stare vrednosti’. Udruženju su pristupili i autori koji su uzeli učešće u „Opasnim vizijama“ npr. Asimov (koji je pisao predgovor celoj knjizi
i Elisonovoj priči), Frederik Pol, Fric Lajber, Pol Anderson...
Ipak, novo vreme nije se moglo zaustaviti. Iako mnoge od priča iz antologije
danas deluju potpuno bezazleno, njihova uloga kao dela projekta ne može se
zaboraviti. Od „Opasnih vizija“ SF je
krenuo prostorima novih senzacija, oslobođen okova paraliterature.
Elison je 1972.g. objavio nastavak antologije. „Opasne vizije, ponovo“ donele su nove, otkačene priče. Reakcija na
njih nije bila burna kao prvi put ali su priče svedočile o sazrevanju žanra. Ne
želeći da napravi ’mega knjigu’ Elison
je deo prikupljenog materijala ostavio za treći tom koji, na žalost, nikada
nije izašao.
„Opasne vizije“ sinomnim su za revoluciju u žanru i ostaju jedna od
najznačajnijih knjiga u istoriji naučne fantastike, kao što je „Novi talas“ pokret koji je SF uveo u
veliku književnost.
Naravno, „Opasne vizije“ nisu prevedene na
srpski. Neke od priča objavljene su u SF časopisima „Sirius“, „Alef“, SF almanah „Monolit“ i Kentaurovoj antologiji „Najbolje naučno fantastične priče 1986“
ali je to nedovoljno za upoznavanje sa tako važnim i značajnim delom.
(1997)
0 komentara:
Постави коментар