U blizini drevnog
grada Ur koga su sagradili moćni Sumeri, da bi kasnije netragom nestali,
arheološka ekspedicija iskopava ostatke starog naroda. Mladi doktor Harknes
uporno traga za grobnicama a nalazi samo zemlju i kamen. Njegov mentor pokazuje
znake nestrpljenja i nerazumevanja prema asistentovim rabotama pa mladić, noću,
sam pokušava da pronađe bar nešto što bi ga opravdalo. Iznenadni zemljotres otvara
pukotinu u zemlji u kojoj su stepenice a na njihovom kraju bunar sa glinenim pločicama...
Nekoliko meseci kasnije, u Njujorku,
ljubitelj starina nađen je unakažen u reci Hadson. Marti Misterija, detektiv
nemogućeg, prepoznaje ubijenog ali i način njegovog ubistva - Sumeri su tako
sakatili svoje žrtve. Sledeći tragove koji povezuju još ritualnih ubistava
Marti stiže do Harknesa a kroz njega i do Zmije, Puzeće smrti koju je kao
Marduka prognao vladar Hamurabije. Potom sledi ’specijalitet’serije o Marti
Misteriji: priča o usponu i padu jednog božanstva/sile sa uplitanjem
praistorije, Atlantide, starih civilizacija i prokletstva koje samo što se nije
ostvarilo. Tih 40-tak tabli glavni su adut ove epizode a slične epski razmahane
spekulacije težišta su mnogih epizoda koje smo imali prilike da ranije
pročitamo. Ispred i iza takve priče slede već šematizovane faze pojavljivanja
misterije odnosno njenog eliminisanja (privremenog ili trajnog). Ovakav manir
ne mora biti mana stripa ako se njime znalački barata, što podrazumeva i
vođenje računa o izbalansiranosti segmenata. A upravo je neusklađenost mana
epizode o ’Puzećoj smrti’. Posle dugog uvoda i razotkrivanja tajne, razrešenje
je zbrzano, deluje prekratko i nategnuto. Čini se da je zadata dužina sveske
(98 strana) naterala scenaristu da zloću ubije na najjednostavniji način,
uprkos njenim enormnim moćima koje su nudile materijal za bar još jednu svesku
velikih okršaja i nadmudrivanja. Očigledno je da serijski tretman Marti
Misterije ume da ga ošteti svojim uterivanjem u zadate forme bez obaziranja na
potencijale konkretne priče. Da Misterija baš i nije junak na koga se u
Bonelijevoj kuće previše pazi dokazuje i zaista slab crtež ove epizode, za koji
je kriv Kasaro Gaspre-Gaetano. Mada Marti Misterija nije pravljen sa
pretenzijama da bude remek-delo 9. umetnosti to njegove tvorce ne oslobađa obaveza
da što korektnije odrade svoj posao.
(2001)
0 komentara:
Постави коментар