Domaća alternativna
strip scena u stalnom je pokretu; s jedne strane neprestano traži moduse
sopstvenog opstanka, a s druge strane na njoj deluju autori koji su već stasali
i izgradili se u ’junačkim danima andergraunda’, s početka 90-tih, i novi momci
i devojke, tek pristigli i željni rada i dokazivanja. Jedan od tih mladih pred
kojima se otvaraju horizonti beskrajnih priča u slikama, a koji je već pokazao
svoj talenat je beogradski student Saša Mihajlović. Njegov dosadašnji razvoj
tekao je na standarni alternativno-stripovski način, što će reći da je svoje
radove objavljivao u domaćim publikacijama za autorski strip („Striper“,
„Patagonija“, „Lavirint“...), odnosno da je sarađivao i sa inostranim
časopisima i fanzinima koji prate ovaj vid strip stvaranja (slovenački
„Stripburger“, belgijski „Beeldstorm“, italijanski „Fandango“...). Sašini
stripovi našli su mesto i u značajnim publikacijama kakve su antologija „Comix
2000“ francuskog izdavača „L’association“ i američka antologija „Expo 2000“
koja predstavlja nove talente. Naravno, kao i svaki pravi alternativac Saša
Mihajlović se kalio i u samizdat fanzinima, koji dozvoljavaju svakom autoru da
se razmahne ali ga teraju i da samokritično sagledava sopstvene snage i
dostignuća. Da je fanzinski princip rada dobar i delotvoran dokazuju i tri
broja Sašinog fanzina na engleskom „Pernati prijatleji“ (Feathered Friends).
Kada, umesto rascepkanosti nametnute u drugim publikacijama (jer se svaki autor
predstavlja tek sa nekoliko stranica), čitalac iščita ove fanzine stiče
zaokružen utisak o nespornom talentu i o različitim interesovanjima mladog
autora. Vizuelni i narativni elementi stripova u stalnom su napredovanju tako
da se može govoriti o laganom kristalisanju specifičnog stila. Bilo da su mu
stripovi na tragu realističkog crteža, stilizacije ili krajnjeg minimalizma a
priče bezazlene, svakodnevne ili sa poentom, Saša uspeva da kontroliše sve
segmente rada tako da se ne ponavlja, ne gubi dinamiku i intenzitet stripa.
U dnevnom listu „Glas javnosti“ Saša
Mihajlović već nekoliko meseci objavljuje strip-kaiš „Glava noja“. Ovaj strip
budi nadu u povratak i opstanak domaćeg novinskog stripa, jednog od ovde
najzapostavljenijih strip izraza. Mada je zbog nedostatka prostora u listu
strip umanjen u odnosu na normalnu veličinu, a dešava se da ga u nekim danima i
ne bude, u pitanju je značajna novost u našem izdavaštvu. Pričice o Nojevoj
glavi, smešne, tužne, filozofske i apsurdne, trebalo bi da se, u punoj veličini
i pravom svetlu, pojave u posebnoj knjizi-zbirci kaiševa čiji se izlazak
očekuje u prvoj polovini ove godine. Uz kaiševe objavljene u „Glasu javnosti“ u
knjizi će se pojaviti i oni potpuno novi, nigde viđeni. Saša mnogo očekuje od
ove knjige koja će biti prvo veliko predstavljanje domaćoj publici. Ova knjiga
daće njegovom radu novi podsticaj i zalet.
Saša Mihajlović kao ’krivce’ za
njegovu strip avanturu navodi, osim sopstvene znatiželje, i dešavanja na
domaćoj alternativnoj sceni s početka 90-tih, magazin „Patagoniju“, Zografov
strip „Život pod sankcijama“, Wostokove stripove, kao i slike Srđana Markovića.
Svoj doprinos dao je i Kramb u sveskama koje je objavio Flavio Rigonat. Koliko
je moguće prati dešavanja na svetskoj strip sceni, posebno radove aktuelne
američke zvezde Krisa Vera ali istovremeno izuzetno ceni klasika Džordža
Herimena i njegov strip „Krazy Kat“ (Maca Šiza) i Bejzila Vulvertona, autora iz
prvih dana kultnog humorističkog časopisa „Mad“. Početne fascinacije prerasle
su u zavedenost i opčinjenost koju uspešno prenosi na one koji prate njegov rad
i očekuju nove uspehe.
(2001)
0 komentara:
Постави коментар