Saša Radonjić (1964) započeo je svoju pesničku avanturu knjigom „Lica
naličja“ 1987.g, da bi sledećim: „Rogonja ili tragični pjesnik minotaur“ 1988,
„Crtež koji kaplje“, almanah 1988, „Katalog čitača vremena“ 1989. i
„Tetoviranje anđela“ 1992. potvrdio svoj identitet jednog od najzapaženijih
pesnika (tadašnje) mlađe generacije. Roman „Priručnik za pauna“ iz 1993. godine
otvara novo polje njegovog interesovanja i traganja koje se nastavlja romanima
„Traktat o šeširima“ 1995. i „Tri ukradena romana“ 1999.g; njima proza preuzima
primat u Radonjićevom stvaralaštvu no, knjiga „Pesme“ skreće pažnju na
prethodni ’rad na stihovima’ i, nadamo se, najavljuje nove.
Za svakog pisca mogućnost
da ’probere’ svoja dela, izdvoji ono što mu se čini najbitnijim, najboljim,
najvrednijim, veliki je izazov. Nužnu distancu za ovakav poduhvat teško je
postići, mnogo je lakše skliznuti u samodopadljivost i bolećivost prema sebi.
Radonjić je, međutim, odabrao drugu mogućnost, onu težu, i čak bio prestrog jer
je odabrao da svoj pesnički svetonazor predstavi sa tek 20-tak pesama (možda je
upravo ’prozna pauza’ odgovorna za ovu, hvale vrednu, rigoroznost jer je autoru
obezbedila potrebni iskorak u stranu). S druge strane, Radonjić je izveo i
dodatno ’čišćeje’; naime, u nekoliko slučajeva izbrisao je suvišne stihove,
oslobodio pesmu balasta metafora i izglačao joj kostur do visokog sjaja.
Kao rezultat ovih
zahvata pred čitaocima je esencija pesnikove poetike a ona se razvija na
širokim horizontima svakodnevice u kojoj se kriju zrna čiste lepote, dostupna
onima sposobnim i voljnim da zastanu, izađu iz rutine i iskošenim pogledom osmotre
zahuktali tok događaja čija se ukupnost naziva ’egzistencija jedinke’, jednako
deo arhetipskog i kolektivnog koliko i individualnog. U ovakvom sagledavanju
pojavnog okruženja i onoga što sadržava nema mesta za raspričanost, barokne
figure ili veliku i prebujnu osećajnost. Eksplozije ili erupcije emocija samo
su prolazni izuzeci u okeanima apatije i o njima nije reč u ovim stihovima.
Tiha sveprisutnost, nit povučena kroz svaki dah, pokret, reč, svaku običnu
radnju kojoj se ne pridaje značaj jer se iznova i iznova ponavlja, sve do granice
dosade, jeste mera te finalne, fatalne spoznaje postojanja što ume, kada se
prikaže i obznani, da iznenadi svog nosioca, da izroni na površinu i odmah
ponovo utone u dubine bojeći ih svojom neprolaznošću. Radonjić filigranski
uporno traži tu dubinu, otkriva je i upliće u reči kojima je nametnuo asketsku
disciplinu. Otuda je svaka pesma nalik komadiću holograma; ma kako mali bio on
u sebi nosi sliku celine, oštru, bez zamagljenja, neodređenosti i
nedorečenosti. Ova jasnoća i preciznost sred mutnog kotrljanja trivijalnosti
uznemiruje ali donosi i otkrovenje zapretenih uzroka što vode biće kroz lavirinte
godina i decenija trajanja. I to otkrovenje smiruje i oslobađa.
(2001)
0 komentara:
Постави коментар