Za ovdašnje čitaoce romana „Generacija X“ Daglasa Koplanda (originalno
objavljenog 1991; domaće izdanje „Solaris“ 1997.), njegova zbirka priča „Život
posle Boga“ (originalno objavljena 1994.) logičan je nastavak opservacija teme
koja je postala Koplandov zaštitni znak: egzistencije ljudi starih/mladih
30-tak godina, dakle rođenih u 1960-tim, u postindustrijskom društvu. I
razlikovanje u žanrovima pomenutih knjiga (roman - zbirka priča) relativizovano
je (postajući dodatna tačka vezivanja) obzirom da je podnaslov „Generacije X“
’priče za kulturu u ubrzanju’ dok pripovedanje u prvom licu i „Životu...“
potencira jedinstvo i stapanje priča u celinu romanesknog kvaliteta. U svakom slučaju,
osam segmenata/poglavlja „Života...“ slika portrete bivših devojaka i momaka
koji su ugazili u srednje godine bez ideja i koncepata svog ’ozbiljnog’ života
i tako se našli u vakuumu frustracija, razočarenja, postajući u svemu primer za
rok naslov „Prestar za rok’n’rol, premlad da umre“. Pitanje koje je konstanta
svih priča je ’gde/šta je moj život’ a otvaraju ga ili stresne situacije
raspada porodice, braka, emotivne veze ili sitne krimi aktivnosti ili
zastajanje u dugoj, tihoj depresiji. Nakon definisanja dileme slede
preispitivanja i svođenja računa što na površinu izbacuje mnoštvo naizgled
nasumičnih, trivijalnih sećanja, sada povezanih u celinu koja otkriva klice i
izdanke neprilagođenosti, autsajderstva, neotpornosti. Rešenje problema,
odnosno pronalaženje svog mesta pod suncem krajnje je individualno - mada su,
opet, sva rešenja gubitnička. Poneko će ostati veran mladalačkim fascinacijama
uz jasnu svest o (njihovoj i svojoj) uzaludnosti, drugi prihvatiti ponizni
konformistički svetonazor a ima i onih koji se i dalje bartgaju, odbijaju
šablone. U nekoliko slučajeva povratak (ili, bolje, bekstvo) u prirodu, pa
makar to bio i puki prolazak kroz nju, nameće se kao rešenje ili bar filter
kroz koji će se cediti odgovor. Sitnice kakve su divlje životinje kraj puta,
oblaci, požar, pustinja, kiša u šumi, otvaraju vrata arhetipskom koje
’preuređuje’ egoističke koncepte. Brojni motivi, na čelu sa paranoičnim
fantazijama o smrti u atomskoj apokalipsi, preneseni su iz „Generacije X“ kao
mesto preseka, opsesivna tačka grupno/generacijskog profila koji određuje
ostatak trajanja i rezonovanje jedinki/pripadnika.
Kopland insistira na
neposrednom, ispovednom tonu priča lomljenih u kratke celine razdvojene
njegovim ilustracijama (još jedna sličnost sa romanom) uz gomilanja mnoštva
detalja i digresija čime se potcrtava psihodelična atmosfera uhvaćenost u
klopku, bezizlaz u kome žive oni koji su odgojeni bez religije. Autor religiju
tretira ne kao zadati sistem dogmi već kao primer određenog moralno-vrednosnog
sistema po kome bi se pojedinac ravnao. Potreba postojanja ovakvog kodeksa čini
se nužnom da bi se uspostavio smislen odnos prema sebi i okruženju potrošačkog
raja koji nudi sve osim unutrašnje ispunjenosti. Kopland, naravno, ne nameće
svoj stav, ne piše pamflet, već se ograničava na ukazivanje na bolnu tačku
(post)moderne kulture i civilizacije, uz diskretno ’navijanje’ za odabir
mogućeg izlaza.
(1999)
0 komentara:
Постави коментар