Za potrošna umetničko delo zakoni tržišta formalno počinju da važe u trenu njegovog izlaska u javnost (ali dobrano utiču i na pripremu odnosno realizaciju dela). A osnovna postavka tržišta je znana: roba koja ide treba da se prodaje i dalje i još više. Po ovom principu nastali su bezbrojni strip, SF, horor, krimi serijali (ali i serije umetničkih slika sa kurentnim motivima). Svi oni besomučno troše originalnost i popularnost prvih nastavaka konstantno ih srozavajući ponavljanjem i vulgarizacijom. Iako je pad kvaliteta vidan, serijali se nastavljaju jer to odgovara izdavaču – pošto zarađuje ’na sigurno’, autoru – koji ne mora da se grči i smišlja nešto novo već krcka staru slavu, a publika lenjo uživa u dogodovštinama znanih heroja. I tako se stvar kotrlja neko vreme, sve dok prodaja ne padne ispod nivoa ispativog jer se publika zasitila i potražila nove senzacije. Čak ni smrt autora nije problem, serijal lako nastavljaju novi ljudi što je u stripu redovna pojava a dešava se i u literaturi, istina ređe (tako je serijal o Peščanoj planeti nastavio Herbert junior).
            „Astor Blistok“ je SF strip serijal započet davne 1975.g. i od tada Godard piše a Ribera crta ovu ’spejs-operu’ koja je najpre radovala i oduševljavala čitaoce da bi, kako se broj albuma povećao na 30-tak, čitanje avantura Astora i kompanije, uzduž i popreko Univerzuma i preganjanje sa Vrhovnim savetom i dragim Maski i Muski, prešlo u laku zabavu koju opravdava jedino fascinacija iz mladosti. Kako to konstatuje Zoran Đukanović (u uvodnom eseju) oduševljenje prvim albumima Astera nikako se ne sme zaboraviti kao ni pripovedni i crtački pomaci koje su oni doneli; promenjivi kvalitet novijih epizoda ne može umanjiti te činjenice. „Zvezdana kockarnica“ iz oktobarske „Stripoteke“ spada u simpatičnije izdanke serijala i u njoj Aster i vlagolasta besmrtnica odlaze na Stardap, planetu na kojoj je sve organizovano po principu igara na sreću pa se i žitelji i turisti stalno klade na nešto, ulažu, gube i dobijaju. Naravno, iza sjajne fasade postoji i zemlja gubitnika u koju će naši junaci morati da pobegnu ne bi li spasili glave, usput nalečući na nove tragove Korijana, nestalog Astorovog oca.  Šta će se dalje desiti videćemo u sledećoj epizodi. U “Zvezdanoj kockarnici“ ima tragova lucidnosti prvih delova ove mega priče ali preterane rasplinutosti, koja se namerno forsira pa guši i gnjavi; no, da bi serijal bio što duži upravo tako treba raditi: kapnuti malo esencije u mnogo vode što donosi slatkastu limunadu koja, istina, pomalo gasi žeđ ali koja definitivno nije ono pravo.
            „Autobuska stanica“ (tekst Moliterni, crtež Fahrer) tanka je pričica o tvrdom detektivu, ni po čemu izuzetna mada Fehrer u zadnjim sličicama kopira Breću. Mnogo je zabavniji pomalo uvrnuti „Delirijum apsurda“ Tha i Tp. Bigarta, koga naslov sasvim opisuje. U nastavku ovomesečne revije svetskih stripova redov Bili živi svoje vojničke dana, Hogar je kivan na suprugu jer mu na primeru dokazuje da je debeo tražeći da pogleda vrhove svojih stopala, što on ne može, dok isfrustrirani momak iz Džoe bar tima, kivan jer svi omalovažavaju njegovu Hondu, na semaforu izvređa motoristu rečima: „kakam vam se na auspuhe“ i to na sve Harlije, pogotovo na Dejvidsone, da bi zatim shvatio da je iza njega čitava banda prgavih Harli-Dejvidson „anđela“. Šta sledi ne vidi se ali je jasno...

0 komentara:

Постави коментар

top