Svet umetničkog korporativnog biznisa u Zapadnom svetu ima svoja pravila
koja su uspostavljena na temelju iskustava u ’plasiranju kapitala i
ostvarivanju zarade’; od ovih se principa ne odstupa odnosno na njima se
insistira u svim prilikama. Ipak, kapital ima svoje vrlo komplikovane puteve
koji se, s vremena na vreme, toliko zapetljaju da ih je gotovo nemoguće
razmrsiti. Primer takve situacije je i trenutno aktuelni slučaj osporavanja
objavljivanja romana „Porodica Korleone“ koji bi trebao biti tzv ’prikvel’ tj.
pred-nastavak proslavljenog romana „Kum“ autora Marija Puza koji je umro 1999.
godine. Najavljeni roman bavi se mladalačkim danima Don Korleona i njegovim
usponom na lestvicama kriminala tokom 1930-tih, zasnovan je na jednom Puzovom
scenariju i delovima drugog toma „Kuma“ i dobio je saglasnost za objavljivanje
kako od porodice preminulog pisca tako i od zadužbine koja brine o Puzovoj
literarnoj zaostavštini. Ali, kompanija „Paramaunt“ koja je bila producent sva
tri filma o „Kumu“, protivi se pojavi ovog romana jer smatra da će on ugroziti
ugled njihove prestižne franšize. Ako je suditi po vestima koje kolaju po
medijima (a koje su prilično šture i kontradiktorne) izgleda da je na pomolu
sudski proces u kome će se utvrditi ko ima prava na ekspoloataciju „Kuma“ i
svega oko njega. Pitanje autorskih prava i njihovog sporovođenja odnosno
ugrožavanja vrlo je osetljivo u SAD jer je u sve umešan i krupni kapital - otuda
i uporno guranje famoznog AKTA sporazuma čije usvajanje bi korporacijama dalo
pravo da bilo gde u svetu isteruju i uteruju svoja autorska prava, sve pod
izgovorom da su ista ugrožena a samim tim je i njima umanjen profit. Materija
autorskih prava u SAD vrlo je zbunjujuća za one koji žive u Evropi (i dobrom
delu ostatka sveta - barem onog koji poštuje takva prava). Elem, u SAD autor se
prodajom svoje umotvorine kompaniji koja će to delo objaviti, može u potpunosti
odreći prava na isto, tako da, bukvalno, nema nikakvu kontrolu na njegovom upotrebom
- setimo se slučaja tvoraca stripa o Supermenu koji su prava na njega prodali
izdavaču i nisu dobili ništa od bogatstva koje je Supermen doneo kompaniji. Ono
što je u slučaju „Kuma“ nepoznato jeste šta je sve Puzo prodao „Paramauntu“ a
na osnovu čega oni sada traže da se roman „Porodica Korleone“ ne objavi.
Mada se pitanje nastavaka
knjiga u izvođenju drugih autora čini egzotičnim ova pojava nije tako retka i,
naravno, uvek je diktirana određenim poslovnim interesima. Preduslov za
otvaranje mogućnosti pojave nastavaka je, pre svega, široka popularnost
originalne knjige što budi interes izdavača da fanovima nastavi isporuku tražene
robe. Podrazumeva se i nemogućnost originalnog autora da i dalje piše -
najčešće zato što je napustio ovaj svet. Opravdavanje posezanja za solucijom da
drugi pisac nastavi delo prethodnika može biti različito formulisano ali se sve
ipak svodi na floskulu ’publika je to htela pa smo joj to i dali’. Kada je,
početkom 1990-tih, štampan nastavak romana „Prohujalo s vihorom“ ključni
argument za ovakav postupak upravo je bila navodna želja publike da sazna šta
se desilo posle kraja i famozne rečenice „Sutra je novi dan“. Kritika je bila
vrlo oštra prema nastavku ali je knjiga prodata u par miliona primeraka (jer je
publika zaista želela da sazna dalje sudbine junaka) a kasnije je snimljena i
TV serija; na ovom poslu svi su tako lepo zaradilo da je napisan i drugi
nastavak (u prvom je glavna junakinja bila Skarlet a u drugom šmeker Ret
Batler). Lepa zarada stigla je i od novog romana o Džemsu Bondu koji je, po
pozivu Flemngove zadužbine i porodice, napisao Sebastijan Foks. Odabrani pisac
je pokušao da u svemu podražava stil originalnog Fleminga i tako publici ponudi
sadržaj koji odgovara njihovim očekivanjima. Poduhvat je bio i hvaljen ali i
kuđen, no, doneo je dovoljno para da se razmišlja o njegovom nastavljanju (a
otvorena je i opcija snimanja filma).
Ako se, pak, može govoriti
o šampionu nastavljanja ’iz tuđe ruke’ onda je to svakako Šerlok Holms.
Ekscentrični detektiv svojevremeno je ubijen od ruke originalnog pisca Konana
Dojla da bi, na zahteve obožavalaca kojima nije bilo dosta njegovih slučajeva,
od strane Dojla i vaskrsnut. Usud nastavljanja prati Holmsa od Dojlove smrti do
današnjih dana. Broj knjiga u kojima je on junak a koje su napisali drugi
autori dug je i ne podrazumeva samo pisce sa engleskog govornog područja, kao
što ne podrazumeva samo ’ozbiljne’ romane već i parodije (Holms gostuje i u
drugim medijima; kao kuriozum pomenimo da je u bivšoj SFRJ tandem Jules/Furtinger
stvorio parodijski strip ’Herlok Šolms’). Trenutno su u opticaju filmska
verzija Holmsa (sklonog borilačkim veštinama) koju režira Gaj Riči i TV verzija
koja je izmeštena u sadašnjost. Ali, organizacija koja brine o Dojlovoj
zaostavštini takođe daje dozvolu za ’legalne-ovlašćene’ nastavke romana o ovom
detektivu pa je najnovija knjiga u tom nizu "Kuću svile" koju je
napisao Entoni Horovic (podsećanja radi pre par godina je ovlašćeni nastavak
bio „Italijanski sekretar“ Kejleba Kara). I ovi romani se trude, s promenjivim
uspehom, da kopiraju Dojlov spisateljski manir a njihovi tiražu uvek su vrlo
pristojni jer se oslanjaju na proslavljeno ime originala.
Pomenuti i šire poznati
slučajevi nisu, svakako, jedini nastavci romana koji su bili uspešni. Svojevremeno
je napisano nekoliko nastavaka priča o Tarzanu, gospodaru džungle; jedan od
najuspešnijih napisao je Filip Hoze Farmer, proslavljeni autor naučne
fantastike (koji je napisao i nastavak romana o Doku Sevidžu zvanom Bronzani
čovek, junaku popularnom u prvoj polovini XX veka). Legendarnu sagu o Dini,
peščanoj planeti, Frenka Herberta nastavio je (na žalost ne preterano uspešno),
u 10-tak knjiga (barem do sada), njegov sin Brajan u saradnji sa piscem Kevinom
Andersonom. Naučno fantastični serijal o Zadužbini koji je pisao Isak Asimov
nastavilo je u više knjiga nekoliko poznatih autora. U svetu krimića poznat je
nastavak romana Rejmonda Čendlera „Pudl Springs“ objavljen 1989.g. povodom 30.
godina od Čendlerove smrti; naime, u zaostavštini poginulog pisca nađen je
početak ovog romana o detektivu Filipu Marlou (u kome se ovaj bogato ženi) pa
je angažovan tada najbolji pisac krimića Robert B. Parker da knjigu dovrši, što
je on majstorski i uradio.
Za razliku od drugih
popularnih umetnosti npr stripa u kojima je normalno da junaci koje poseduje neka korporacija
nastavljaju život i posle smrti originalnih autora (takav je slučaj sa
Tarzanom, Flašom Gordonom, Princom Valijantom, Fantomom, Supermenom, Betmenom
itd itd), u svetovima zabavne literature oživljavanje nekih junaka nije opšte
pravlo. Zašto neke knjige ili neki junaci nastavljaju da žive i posle smrti
originalnih autora dok tu sudbinu ne dele drugi, isto tako popularni romani/junaci,
tajna je na koju nema opšteg odgovora. Zašto, na primer, niko nije oživeo
jednako uspešne heroje kakvi su npr. Herkul Poaro, Mis Marpl, inspektor Megre
ili Majk Hamer? Odgovor znaju samo vlasnici autorskih prava ili moćne
korporacije u visokim, sjajnim kulama savremenog kapitala.
(2012)
0 komentara:
Постави коментар