Stvari stoje ovako:
Film „Goli ručak“ je snimljen po knjizi (bilo
bi hrabro nazvati je roman) „Goli ručak“
V. Barouza; film i knjiga imaju veze koliko i Mona Liza i njena skica-karikatura; pomenutog Vilijema Barouza potražite pod B
u „Enciklopediji naučen fantastike“;
knjigu u jednom od starih kola „Prosvetinog“
„Erotikona“ (!); film u videoteci, vode ga u fijoki „horor“; kritičari film krste kao „umetnički hermetizam“; autor pristaje na termin „mračna fantastika“. A na sve to ja mogu
da dodam samo: „U je!“
Barouz je tip koji se 15 godina redovno fiksao pa shvatio da od
toga nema leba i prešao da piše knjige. I nije to ni tako loše. Čak-šta-više!
Knjiga („Goli ručak“) je konfuzna,
surova, otkačena droga-seks-horor-droga-humor-ludnica-droga-SF-halucinacija-droga-pederastija-droga-onanija-droga
i još 1001 droga-sastojaka
kombinacija. Od toga napraviti film nema teorije. A ni prakse.
Kronebergu su sve ove stvari (bile) jasne i on je napravio nešto
što i jeste i nije Barouz. Skleptao
je (kakvu-takvu) priču, stavio slova na početak i kraj i potpisao se.
Ključ za film (nategnut
jer kod Barouza to i nije tako – još je
gore jer ljudi tačno znaju šta im se radi o glavi) je Kafka. Gospodina Li, glavna
ljudska faca u filmu, zagubljen i zbunjen je u stvarima koje mu se dešavaju,
snalazi se kako zna i ume, sa promenjivim uspehom, dok u Interzoni (gde dolazi)
dešavaju se pisaće mašine koje su E.T.
insekti i E.T. glave (kuca se u
ustima) koje svršavaju kad im se dopadne ono što otkucavaju, pisci koji su (se)
totalno odlepili, pederi koji se hrane svojim partnerima i droga što curi iz
glava vanzemaljaca u žedna usta narkomana, a sve u režiji neshvatljivih tajnih
društava i sumanutog doktora. Na kraju nema ni katarze: Li će na ulazu u novu zemlju i novi krug ludila upucati svoju dragu
jer to tako treba a i oće mu se. Što bi se narodski reklo: teški košmar.
Film u svakom slučaju
stoji – sam za sebe, treba se okanuti poređenja sa knjigom. Radi. Nije instant
(jeza bije iz konstrukcije stvari a ne iz specijalnih efekata) već mnogo
zahtevnija otkačenost. Za poštovaoce Kafke,
apsurda i psihodelije neće biti problema da ga odgledaju, sa mešavinom
zadovoljstva i neminovne neugodnosti. Ljubitelji Kroneberga mogu samo da konstatuju da on, dopalo im se to ili ne,
grabi napred, razvija se u van- i sve-žanrovsku pojavu tj. umetnika.
(Ako do sada nije
postalo jasno:) Gledajte!
(„Emitor“ br. 117,
1992)
0 komentara:
Постави коментар