Prvine vezane uz
misterioznog scenaristu i crtača stripova zvanog Wostok nižu se jedna za drugom. Tek što smo preturili letošnju
dvostruko prvu izložbu u Domu omladine
(prvu njegovu i prvu takvu u Vršcu) a
pojavila se i sveska sa njegovim stripovima (pomalo pretenciozno nazvana strip album), ponovo dvostruko prva:
1.
prva sveska njegovih radova, i
2.
prva takva objavljena u Vršcu.
Što bi se reklo: Prava gomila
prvenaca.
U vreme potpune praznine u izdavanju tzv. art stripa
(a i ostalih vrsta stripa), pojava Wostokovih
radova, za koju su zaslužni entuzijazam autora i B. Babića, direktora DOV-a,
dokazuje da su mladi umetnici rešili da zaobiđu zaglibljene mamute državnog
izdavaštva i krenu tradicijom alternative. Wostokovo
pojavljivanje u izdanju koje je fotokopirano u malom broju primeraka i dostupno
samo istomišljenicima seća na priče o zlatnim danima andergraund stripa u
svetu, 1960-tih i 1970-tih, kada su se stripovi kopirali, slali poštom, delili
ili lepili po metroima stvarajući, bez obzira na neujednačenost kvaliteta,
jednu novu osećajnost i kulturnu klimu. (Neka vrsta potvrde ovih reči je i
pojavljivanje izdanja „Klasici
andergraund stripa“ firme „Šund“ dd.)
Naslovni strip sveske „Istina o Jezefu K. i Gregoru Samsi“ rađen jeprema priči Š. Minika koji je, inspirisan F. Kafkom, zapleo sudbine G. Samse, Jozefa K. i geometra K. u klupko apsurda i užasa
noćne more. Wostokov crtež, statičan
na stilizovanoj pozadini, savršeno odgovara groteski situacije, hladnoći i grču
buba i pajaca, bezglasnom kriku zaklanog, šetačima sa ronilačkim maskama i žabi
u čaši sa vodom. Prizori sulude lutkarske predstave ljuto se urezuju u svest.
„Careva poruka“, strip rađen po priči F. Kafke, izneverava začudnost i
oneobičensot sveta na slikama – što je osnovna vrlina Wostokovog rada. Ipak, poneki crtež se otrgao i svojom snagom
potvrđuje da je u pitanju samo trenutna slabost crtačeva.
Sjajni
crtež „Lagum“, propraćen rečima F. Kafke, vraća nas na Wostokov put jedinstva karikaturalnog i
realističkog.
Minijatura
„Grožđe za Aarona“, Wostokovo
kompletan autorski rad (i scenario i crtež), nastavlja traganja za tajnom
apsurda.
Fotokopiranja
stripa – kao posledica skromnih finansija izdavača – izrodilo je ovog puta
neočekivano pozitivan rezultat. Gromade jednako crne u sukobu sa belinama,
odsustvo tanke linije valera, dali su novu snagu crtežu, dignutom sada na nivo
prizora obasjanog sablasnim munjama koje jasno odeljuju površine, zasecaju
granice. Čipke crno belih tačaka u senkama zbunjuju oko koje u njima nalazi
brojne nagoveštaje koje reči nad crtežom kriju što, po sebi, svedoči o dobro izbalansiranom odnosu crteža
i teksta, inače pravoj retkosti za strip rađen po prozi. Jer, po pravilu, u
takvim slučajevima ili reč prevlada pa na kraju ostaje ilustracija priče ili
crtež uguši tekst pa to više nije strip nego crtanka.
Wostok, pak, ovaj problem
elegantno rešava zauzdavajući oba medija (pa tako nema ni balončića ni
onomatopeja ni linija koje treba da sugerišu pokret), ostvarujući krhku
ravnotežu saradnje reči i linije. I u tome se naziru odlike potencijalnog
majstora.
A ono što
nam je sada ponuđeno, po skromnom mišljenju autora ovih redova, više je nego
dobro a obećava i bolje.
(„Košava“ br. 4,1992)
ČIPKE SENKI „Istina o Jozefu K. i Gregoru Samsi“ Wostok/Minik, izdavač
Dom omladine Vršac, 1992.
Početkom novembra ove
godine pojavila se, u izdanju Doma
omladine Vršac, strip sveska crtača i scenariste Wostoka čije radove smo imali priliku upoznati na izložbi u okviru
letošnjih muzičkih igrarija. Tako se broj prvenaca vezanih za osobu skrivenu
iza misterioznog pseudonima uvećao posle njegove prve izložbe, prve izložbe
stripa u Vršcu i za prvo izdavanje
stripa u Vršcu.
Svesku otvara naslovna „Istina o Jozefu K. i Gregoru Samsi“
rađena po priči Š. Minika koji
zapliće sudbine ključnih ličnosti iz dela Franca Kafke u mračno klupko užasa i
apsurda. Grotesknost situacije našla je dostojnog partnera u Wostokovim crtežima iz kojih bije hladnoća
i grč sveta naseljenog bubama i pajacima, bespomoćnicima, šetačima sa
ronilačkim maskama i žabom u čaši za vodu kraj postelje.
Strip „Careva poruka“, rađen po priči F. Kafke, drastično smanjuje – uz časne
izuzetke ponekih crteža – osećaj, nazovimo ga, oneobičavanja, oličenog u
jedinstvenoj mešavini karikaturalnog i realističkog gledanja na svet.
Na poslednjim
stranicama nalazimo zanimljiv crtež naslovljen kao „Lagum“ i propraćen citatom iz dela F. Kafke, i minijaturu „Grožđe
za Aarona“ – kompletan autorski rad Wostokov, koja ostaje na najboljem tragu „Istine o
Jozefu ...“
Fotokopiranje kao način
umnožavanja stripa i neminovna posledica skromne finansijske podrške ovom
izdanju entuzijasta, daje potpuno neočekivane rezultate. Ravnopravnost crnog i
belog, odsustvo valera iz čega proizilaze brojne čipke senki, zlokobnih i
uznemirujućih, potpuno se poklapaju sa već pominjanom jezom oneobičavanja,
gradeći, u svom zbiru, celovita (sa tek ponekim propustom koji možemo pripisati
neiskustvu) i uverljiva dela autora koji obećava.
(„Vršačka kula“, 1992)
0 komentara:
Постави коментар