Vršački strip živi! Možemo ga (neskromno) zvati
Vršačka škola ili (skromnije) Vršački strip pokret ili, pak, smatrati
da su imena prenciozna, no, bitno je da on, uprkos svim nedaćama, postoji i
opstaje. A počelo je 1992. otvaranjem, u DOV-u
(Dom omladine Vršac), izložbe stripova Wostoka.
Za njom je došao Wostokov strip
album, opet u izdanju DOV-a, pa Wostokov strip u „Košavi“ br. 4, nova izložba u Gradskoj
biblioteci i, kao svojevrsni uvod u novu godinu, predstavljanje trojice
mladih vršačkih strip autora u „Košavi“
br. 6.
I, 1993 stiže „Patagonija“, prvi put.
„Patagonija“ je katalog za izložbu stripa planiranu za jesen, u
organizaciji i izdanju DOV (kao
težišta oko koga se strip autori okupljaju).
„Patagonija“ je i samostalni projekat vršačkih stripa autora (uz malu pomoć dobrog druga iz komšiluka),
skrivenih iza 1000 pseudonima (svaki) pred apatijom neme većine i besom strip
čistunaca kojima se na reč andergraund
diže kosa (ako je imaju) na glavi (ako je imaju). A taj tzv. andergraund samo je još jedna etiketa za
diskvalifikaciju nečijeg kreativnog rada. Jer, crno bele priče u slikama i
slike u pričama, koje otkriva „Patagonija“,
pokazuju koliko je mnoštvo oblika u koje se uliva glas duše. Odricati im
iskrenost i vrednost, u ime nekakvih šablona, ravno je zločinu spaljivanja
knjiga.
U „Patagoniji“ možemo naći radove sledećih autora:
B. Grabovića,
Grabovskog
koji nam demonstrira svoj elegantni minimalizam linije izvedene u šetnju spojen sa nesvakidašnjim osećajem za
atmosferu i neočekivane krajeve. Saradnja sa scenaristom Budimirom Babićem iznedrila je čudnu priču za višestruko čitanje i
promišljanje,
Nandora
Ljubanovića,
gosta iz Pančeva, čije dve minijature
lako postužu efekte začudnog,
Wostoka, i njegov strip po priči N. Devolca, koji otvara nova vrata
apsurda ovog majstora groteske i noćnih mora (uz „Patagoniju“ ide i Wostokova
sveščica na 8 strana, nazvana „Low
Budget“, kao novi prilog istraživanja domašaja stripa),
Genevre, stilski najbližeg korenima andergraund stripa, i njegov prikaz
problema neprilagođavanja i odbijanja prilagođavanja mladih neprijateljskoj
sredini,
Mučibabića, koji se bez pardona igra
stilom i duhom dela Huga Prata
gradeći, ipak, sopstvenu priču.
Zajednička priča 3
autora (Wostok, Grabovski, Genevra), u kojoj svako crta po jednu tablu,
ispituje, na tragu savremenih svetskih ideja, granice strip medija.
I to je, za ovaj put,
sve.
Poželimo autorima (a i
nama) nove brojeve „Patagonije“ jer,
očito, talenat i volju imaju. A za tuš će se već nekako snaći.
P.S. A zašto se ovaj projekat zove tako kako se zove, iskreno rečeno,
pojma nemam.
(„Košava“, 1993)
0 komentara:
Постави коментар