(Ne)postojanje kultnih knjiga i pisaca, čini se,
iznova postavlja pitanje: Živimo li paralne
svetove, ili simulakrume - da se (post)moderno izrazimo?
Kako se svi neprestano krećemo kroz osnovu/matricu i
susrećemo, sudaramo sa drugim, paralelnim stvarnostima (a svaka se u ponečem
razlikuje od inih) sasvim je izvesno da, pre ili kasnije, prepoznamo svet koji
je, sred nebrojanih drastično drugačijih, u nekoj ravni (duhovnoj u ovom
slučaju) blizak našoj sopstvenoj posebnosti, te dolazi do uspostavljanja
simpatičke veze među njima. U osnovi je to kontakt, komunikacija (koju prati
nasušna potreba za pripadništvom grupi) izopštenika, skrajnutih i bizarnih
spram gromade većine, i kao takav određen je/uslovljen, prostorno, vremenski, kulturološki,
društveno-politički. Vezivanje, naravno, ne implicira racionalan odnos prema
kultnom, te ono opstaje bez obzira na kvalitet predmeta obožavanja, odnosno,
nedostaci na tom polju bivaju kompenzovani drugojačijim zadovoljstvima,
ispunjenjima. Ako, pak, kultno počne da prelazi granice ekskluzive i uđe u
„opšte dobro“ neminovno je njegovo odumiranje jer masovnost je prirodni opozit
izdvojenom, apartnom (što nije sinonim za elitno), koje je baza kulta bez
obzira na prolazne kult mode. Obrnutom procesu – stvaranju kulta – upravo
prisustvujemo: u nastupajućim vizuelno/virtuelnim svetovima pisana reč, lagano
ali postojano, zatvara se među posvećenike, među kojima je nastala i do Gutenberga
postojala.
(1997)
0 komentara:
Постави коментар