Lazar
Komarčić, prema vremenu u kome je živeo (1839-1909), prevashodno spada u srpske
prozaiste XIX veka. No, po nekim od elemenata njegovog stvaralaštva, on je
svakako na tragu literature koja će se pisati u XX veku. Mada nikada nije
svrstavan u „prvu ligu“ književnika svog vremena - što je poprilično paušalna
ocena, „zaslužena“ i njegovim političkim i novinarskim angažmanom koji, pak,
nisu bili po volji uticajnim teoretičarima i sudijama tadašnje literature, na
čelu sa Skerlićem - Komarčić je za
svog života zadobio nekoliko bitnih akademskih nagrada (1893. nagrada Srpske kraljevske akademije na najbolje
pripovedačko delo - roman „Kant našeg
doba“, objavljen kao „Jedan razoren
um“; 1907. nagrada Akademije za
roman „Mučenici za slobodu“) a uživao
je i veliku popularnost među čitaocima (1906. je jedan od najčitanijih pisaca u
Narodnoj biblioteci). Uprkos takvim
pohvalama, on se nije ušančio u proverenim sadržajima već je nastavio da traga
za novim izazovima - rezultat takvih napora je i roman „Jedna ugašena zvezda“ (1902) koji je prvi naučnofantastični roman napisan na srpskom jeziku ali i jedan od
prvih u sveukupnoj svetskoj literaturi (mada će žanr pod tim imenom biti
definisan tek 20-tak godina kasnije). U vreme objavljivanja, „Jedna ugašena zvezda“ bila je pojava „sui generis“, novost za kulturnu
javnost, i po svim pravilima trebala je da postane etalon za sledeća dela
takvog profila - ali, naravno, nije.
U
svojih 11 objavljenih knjiga Komarčić
je prevashodno bio okrenut formi-žanru romana
što je atipično za to doba jer su njegovi savremenici među prozaistima bili
posvećeni isključivo kraćim formama priče i pripovetke i tek će XX vek doneti
bujanje romana na uštrb kraće proze. Njegove teme bile su kako one znane, od
istorije do savremenog društveno-socijalnog života (sa akcentom na tekućim međupartijskim
sukobima), tako i neke potpuno nove kakve su, pored pomenute naučne fantastike, kriminalističke (roman „Dragocena
ogrlica“) ili psihološko-psihijatrijske
(roman „Jedan razoren um“).
Komarčić je kratku prozu objavio u
knjizi „Pripovetke“ 1894, „Slike i pripovetke“ 1906. Kratki
istorijsko-prozni zapisi „iz postanja
današnje Srbije“, koji se ne mogu u potpunosti smatrati pričama već pre
prilagođenim feljtonima, objavljeni su u knjizi „Pretci i potomci“ 1901.g. dok je deo njegovih priča ostao rasut po
raznim listovima. Čini se da se Komarčić kolebao
po pitanjima sam forme i sadržine priče - tako on u knjigu priča „Slike i pripovetke“ stavlja i tekst „Naše groblje i naše zadušnice“, koji je
bliži novinskom zapisu, dok je tekst „Jedan
list iz života naše zemlje“ naučno-popularno predstavljanje nekih od znanja
iz astronomije (i bavi se temama koje su razrađivane u romanu „Jedna ugašena zvezda“). Istorijski zapisi
kakav je „Beograd pre i posle 38 godina“ i
njemu slični, pokušaj su da se, pozivanjem na faktografiju, oživi prošlost i na
taj način približi savremenom čitaocu ali je tu pripovedna tehnika potpuno u
funkciji opisivanja događaja, bez bilo kakvog bavljenja pojedincima. Komarčić je neretko bio sklon sentimentalizmu, melodrami kao i
propagiranju opšteprihvaćenih „pravih“
životnih vrednosti, kakve su, pre svega, devojačka smernost, porodična sreća, supružnička vernost i lojalnost,
prijateljstvo i slične - posmatranih, naravno, u miljeu ruralne Srbije odnosno varošansko-gradske Srbije koja se i
dalje ugleda na seosku tradiciju (jer
gradske još nema). No, insistiranje na takvim tezama, u stvari, osiromašuje
priče i svodi ih na lako i prigodno štivo iz šarenih publikacija za najšire
mase. Potencijali koje zapleti nose autor ne uspeva uvek da iskoristi; tako su
nedovoljno ubedljive priče npr „Zlatna
Kostadinka“, „Plemenite duše“, „Materina kletva“. Komarčić je umeo da
razotkrije i mnoge mane državnog i društvenog života ali su takve priče neretko
ili naprasno i nevešto vođene i okončane - takva je priča „A ko vam je tamo kapetan“ ili se taj kritički sloj gubi u već
apostrofiranom sentimentalizmu (kao u
pomenutim „Plemenitim dušama“). Ipak,
kad svi elementi priče ostanu izbalansirani, rezultati su izuzetni - takva je
naizgled nepretenciozna priča „Noćni
leptiri“ koja svedenim jezikom i bez prevelikih egzibicija uspeva da
efektno poentira (na tragu folklorne mitologije
jeze). Komarčić je, zarad što
vernijeg dočaravanja astmosfere, insistirao na, za svoje vreme, ne previše
često korišćenim tehnikama. Tako u hajdučkoj
priči „Devina sudbina“ autor dijaloge
Turaka ispisuje poštujući njihov
izgovor makar taj bio gramatički i pravopisno nepravilan, dobijajući tako na
živosti i ubedljivosti. Ovakvim pripovedačkim trikovima pisac je iskoračio poprilično
ispred svog vremena.
Zaključimo
na kraju da nesuđeni terzijski majstor koji je izgubio prste desne šake
prilikom bombardovanja Beograda 1862,
potom učitelj pa vlasnik kafane, saradnik brojnih listova, izdavač lista „Zbor“ koji propada, urednik listova „Budućnost“ i „Novi zavet“, strastveni propagator socijalnih ideja Svetozara Markovića koji kasnije prilazi
Naprednjacima i kritikuje ono što je
do tada hvalio, autor brojnih članaka kojima se mnogima zamerio, ostaje jedna
od živopisnih figura srpske literature
na prelasku vekova koja svakako ne zaslužuje potpuni zaborav koji ju je
prekrivao gotovo pun vek posle smrti već, naprotiv, zaslužuje novo, pažljivo i
kritičko iščitavanje i vrednovanje.
(Časopis „Priča“ br. 21, 2012)
0 komentara:
Постави коментар