Klajv Barker ušao je svet literature šestotomnim „Knjigama krvi“ (objavljenim kod nas u
izdanju IP „Flamarion“ Bobana Kneževića)
koje su stekle status kultnog dela posebno nakon izjave Stivena Kinga, nekrunisanog kralja horora, da je „video budućnost horora i da joj je ime
Klajv Barker“. Nakon ovakve
preporuke Barkeru su otvorena sva
vrata uspeha. Jašući na talasu svetske plime horora njegove knjige su na listama bestselera a on se pojavljuje
kao ilustrator (i u ovoj knjizi), slikar, režiser filmova... Uprkos ovako
širokim (megalomanskom?) nastupu koji neminovno nosi i odgovarajuću količinu
rutinskog otaljavanja posla, Barkerov
talenat se ne može poreći, kao ni njegova sposobnost da vešto varira žanrovske
šablone i u njih unosi promene u rasponu od neuobičajenih rešenja do urnebesnog
humora.
Roman „Kradljivac večnosti“ uslovno možemo
odrediti kao „dečiji horor“, pri čemu
ne mislimo samo na to da su glavni junaci deca (obzirom da su knjige sa
mališanima kao protagonistima u hororu česte zbog pojačanog naboja napetosti i
emocija koje nudi sukob Zla i
bespomoćne i nezaštićene dece) već i na specifičnu atmosferu koja je mešavina
bajkovitog, infantilnog i pretećeg. (Mada, ovde bajkoliko treba shvatiti u
značenju koje su mu dala mnoštva mas-medijskih varijacija a što se izrodilo u
zašećerene pričice sa radukovanim „strašnim“ sadržajima; u svojim originalnim
verzijama bajke sadrže brojne elemente nasilja i brutalnosti.)
Koristeći se metodom
smenjivanja pastoralnog mira, dečijeg druženja i bezbrižnosti i slutnji Zla, Barker gradi zaplet (poznat u
nekolikim bajkama) koji će se u trenutku prve, „male“ katarze, razotkriti u
svoj punoći odnosa i sukoba suprotstavljenih principa, nakon čega sledi
trenutak moralne dileme i, konačno, otvorene borbe Dobra i Zla. Pobeda mališana, njihove nevinosti i duboke
ljudskosti, nad lažnim rajem iza koga je Zlo
što se hrani čistotom, u tradiciji je bajki i njihovih
očekivano/željeno/poučnih finala. Upravo zbog ovog i ovakvog sadržaja i kraja „Kradljivac...“ je nazvan i „Mali princ devedesetih“ obzirom da je u
pitanju još jedna avantura malog bića u grotesknim svetovima koji menjaju svoje
oblike (zavisno od vremena i kulture – ovaj put imaju lik horora) ali, na žalost, ne i svoju suštinu.
(1996)
0 komentara:
Постави коментар