Ovaj tekst će vam predstaviti 3 vršačka autora a počinje ovako:
„Slavna i istinita
misao čika Lenjina: „1 korak napred, 2
koraka nazad“ u stripu na ovdašnjim prostorima izgleda ovako: u prvoj Jugoslaviji smo imali sjajan
početak – Lobačev, Solovljev, Maurović;
u drugoj Jugoslaviji strip je prvo
bio imperijalistički slatki otrov za male pionire (a deca ko deca – vole
slatko), pa je posle degradiran u šund i kič tj. postao je manje opasan.
Interesovanje za sličice sa balonima je, ipak, raslo. Javile su se prve,
uvezene, teorije da su te sličice nova umetnost i novi, domaći, autori koji su
radili u raznim izdanjima od đačkih novina do strip revija od kojih je
najpoznatija „Nikad robom“ posle prerasla
u „Mirko i Slavko“. 1970-tih desio
nam se „Novi kvadrat“ a 1980-tih bum
tzv YU stripa sa gomilom ozbiljno
talentovanih momaka. Plima je, međutim, potrajala nekoliko godina i povukla se.
Treća Jugoslavija je zatekla retke
štanc-majstore i ponekog pritajenog kreativca. Ostali su pobegli. Sada i ovde
nikome nije do stripa. Na klackalici „napred
– nazad“ sada je duboko dole.
Vršac u svemu napred rečenom nije bio izuzetak. Retki strip crtači
i scenaristi ostajali su u okvirima sopstvenog entuzijazma, nepoznati široj
javnosti. Ipak, stasale su i nove stripadžije. I evo njih:
Misteriozni Wostok već je poznat zainteresovanima. U
protekloj godini imao je sve izložbe, objavljen strip u „Košavi“, objavljenu strip svesku u izdanju DOV-a, nacrtao je nekoliko plakata. Njen/njegov stil je, od prve
pojave, jasno definisan: stilizovan crtež, kombinacija realističnog i
karikaturalnog umočena u tzv. prljavi grafizam, ravnopravnost vizuelnog i
literarnog. I sve to u pričama mraka, apsurda i košmara.
(A onima koji barataju
apsurdom dešava se i sledeće: druga Wostokova
izložba u Gradskoj bibilioteci
otvorena je 24.12.1992., u utorak. U četvrtak (26.12.1992.) lokalna televizija
je najavila da će se „sutra otvoriti
strip izložba Wostoka“.)
Borislav Grabović manje je poznat javnosti. Njegove crteže i
ilustracije mogli smo videti 1991.g. na izložbi (opet) u Gradskoj biblioteci, u prvom broju fanzina „Enter“ vršačkog Kružoka
ljubitelja SFa i na plakatima DOV-a.
Za razliku od Wostoka on nema jasno
definisan stil. Svaki rad mu je različito crtan. No, skromno mišljenje autora
ovih redova je da to lutanje ni u kom slučaju nije mana. Različitost (kao i
jasno definisan stil) ima svoje prednosti jer daje potpunu slobodu crtanja.
Tabla koju predstavljamo pleni svojim crtačkim minimalizmom.
Spasić Dragan najveća je nepoznanica. Veoma malo radova napustilo
je njegovu radionicu. Polaznik je Škole
stripa u Beogradu. Objavljeni rad mu je, na prvi pogled, najbliži klasičnom
poimanju stripa. Ali, očita je težnja autora da se likovi a posebno pozadina,
enterijer i senke, oneobiče, stilizuju, da se realistički crtež pretvori u
svoju suprotnost.
Toliko, za sada, o
njima. Poželimo im, pošto talenta već imaju, puno rada, strpljenja, tuša i
sreće. I još poneku pruženu ruku. Jer, trebaće im.“
(„Košava“ br. 6, 1993.)
0 komentara:
Постави коментар