Konstantno traganje za novim vizurama, slojevima i horizontima
stvarnosti koja ga (nas) okružuje odlika je stvaralaštva Saše Rakezića, poznatijeg pod pseudominom Aleksandar Zograf. Bilo da analizira ratna i poratna dešavanja ili
poseže za detinjim doživljajima, on otkriva iskliznuća u apsurd ili drugačije
realnosti, ostajući veran mediju stripa. Najdublji prodor u novo Zograf ostvaruje u traganju za hipnagogijskim halucinacijama. Reč je o
vizijama, slikama i rečenicama koje doživljava u fazi polu-sna, u koju svako od nas ulazi kada tone u san ili se budi.
No, najveći broj ljudi ne koncentriše se na ove pojave ili ih jednostavno
zaboravlja. Zograf, koji još od
1987.g. praktikuje tehniku „lucidnog
snevanja“, pamti svoje snohvatice i pretače ih u crteže ili kratke
stripove, uspevajući tako da sačuva deo svog bića izražen u snoviđenjima. Kako
sam kaže, hipnagogijske vizije pomažu
mu da uhvati veliki vihor kreacije koji neprestano stvara fantomske slike u nekom
delu uma. „Izvlačenje tih kreacija na
svetlo dana-realnosti“ otkriva čitaocima niz bizarnih bića i situacija, kao
i sasvim apstraktne kompozicije. Njihova nesputanost sasvim je u duhu nadrealizma u kome su fantazmi
oslobođeni kontrole uma smatrani za najvrednija umetnička dela, i što je
najpotpunije ostvareno u slikarstvu, dok su se u literaturi idealu najviše
približili tzv. „automatski tekstovi“.
Zograf je svojim zaumnim
hipnagogijskim vizijama učinio novi korak na tom cilju. Crtežima su dodate
i zvučne halicijacije koje je autor „čuo“ u polu-snu,
u obliku rečenica kakve su: „Sam protiv
svih ptica“, „Glas drveta“, „Tvoj alter ego te poziva na čašu piva“, „Ako ne
postojimo ovde gde smo, možda uopšte ne postojimo“...
Zograf je svoje hipnagogijske
slike objavljivao u brojnim domaćim i stranim strip izdanjima a od 1998.g.
publikuje ih i u sopstvenom izdanju „Hypnagogic
Review“, koje distribuira kroz knjižare širom sveta. Novi, peti broj revije
čine crteži iz polu-sna i desetak
audio vizija nastalih u periodu od 1991.g. do januara ove godine i koji su novi
dokaz intrigantnosti i zavodljivosti slobodne imaginacija.
(2001)
0 komentara:
Постави коментар