„Naravno, ovo je subjektivan
izbor. Kao i svaki drugi, uostalom“, kaže Nikolaidis
na početku predgovora svoje knjige koju će odrediti kao „Izbor savremene crnogorske Poezije Razlike“. Dalja objašnjenja
podsetiće čitaoca na brojne manifeste avangardnih pesničkih pokreta, što će
reći slede definisanja zatečenog stanja u književnom životu i najava promena,
novih pravaca koje „prevratnici“
otkrivaju. A ono što su mladi i buntovni zatekli u crnogorskoj „savremenoj“ poeziji jeste zabran visokih zidova iza
kojih kunja epsko-ruralni diskurs, zastarela
modernistička shvatanja, ekspresivnost izraza i mit o ukletom umetniku. Osnovna
fama ovog samodovoljnog i somoljubivog sveta jeste da je „već sve napisano“. Ušančeni u svojim uverenjima „ozbiljni“ crnogorski pesnici ne
pokazuju volju da primete a kamoli prihvate novine u liku postmodernističkih vizija literatura. Vladajući je konsenzus o „estetskoj hibernaciji“ u kojoj će se
prespavati promene a kad one minu nastaviće se po starom.
Ipak, promene koje
znače prevrednovanje (i provetravanje) literarne scene zapljusnule su 1980-tih
crnogorski poetski milje. Prvi talas postmoderne
kulminiraće izborom iz novih pesničkih strujanja, pod naslovom „Kvarenje omladine“ koji je uradio Želidrag Nikčević. Ali, Nikčevićev kritičarski filter propustio
je znatne količine epskog, konstatuje Nikolaidis
koji se ne libi da upotrebi i oštrije izraze kakvi su npr. „šačica književnih nekrofila“. Ovaj
izbor, kao oličenje drugog talasa postmodernizma,
očišćen je od svih nanosa starog, zahvaljujući idenztitetu koji je postmoderna stekla kako na planu
teorijskog usvajanja i izgradnje kritičarskih merila tako i pojavi nekoliko
relevantnih književnih dela novog usmerenja. „Poezija razlike“, dakle, nudi sliku nove poezije, novog, drugačijeg
interesovanja i senzibiliteta, novih horizonata koji se raskriljuju ili barem
naziru i najavljuju svoj dolazak.
Nikolaidis se odlučio da u izbor uvrsti i nekoliko pesnika starije
srednje generacije, kao preteče događaja iz 1980-tih (M. Lombard, S. Vukanović, I. Lakušić; primetimo da je najmanje prostora
dato Vukanoviću – jedna pesma! – iako
je on, kao aktivan pobornik Signalističkog
pokreta, kontinuirano „sprovodio“
subverziju epskog te znao da mu se itekako podsmehne). Od pesnika rođenih
1950-tih zastupljeni su B. Vuković, R.
Uljarević, M. Popović; iz generacije 1960-tih M. Popović, Ž. Nikčević, Rakočević, Brković, N. Nikčević; od
najmlađih, rođenih 1970-tih objavljeni su stihovi G. Božovića, Goranovića, M. Vukovića, Bećanovića, Damjanovića,
Markovića, Milačića i I. Marojevića.
Umesto važećih modela mitova, matafizike i istorije novi
stihovi nude ironiju, cinizam, parodiju,
pastiš, pseudo dokumentarnost, nihilizam, ludizam, sofisticirane akrobacije
atrizma. Šarenilo poetskih usmerenja otežava iznalaženje zajedničkih
karakteristika predstavljenih pesnika (osim one početne – nepristajanja da se
slede etablirani putevi „pravih“
poetkskih vrednosti). Primetan je konstantan pokušaj iskoraka iz „velikih“ tema u male događaje,
svakodnevicu, otvaranje prema iskustvima savremenih medija (filma, ron’n’rola),
u iskrivljenim (humornim, bizarnim) vizurama uz često prisutan odmak od
materije osećajnosti i promovisanja subjekta koji je otuđen kako od sveta tako
i od sebe. Samosvojnost svakog pesnika dokaz je tragalaštva za novim
kvalitetima i izrazima i zalog opstanka i razvoja pesničke umetnosti koju ovaj
izbor najavljuje.
(1998)
0 komentara:
Постави коментар