U svetovima savremene domaće strip umetnosti koji
su, na prvi pogled, poprilično šaroliki (mada se, dubljim analizama mogu
prepoznati nekolike karakteristike zajedničke kod većeg broja autora), nimalo
nije lako biti drugačiji, odnosno dostići tačku u kojoj se poetika nekog autora
odmah prepoznaje. Đorđe Milović već
godinama zauzima upravo mesto rezervisano za autora osobene odnosno suptilne
poetike. Ukoliko bismo pokušali da definišemo elemente koji određuju Milovićevo stvaralaštvo nećemo imati lak
zadatak; isprva bi se moglo reći da se on razlikuje kako po svojim pričama tako
i po crtačkoj tehnici odnosno po zaista nesvakidašnjem spoju ovih segmenata.
Naravno, takav odgovor samo izaziva nova pitanja jer nije previše određen.
Možda bi bilo preciznije reći da Milovića,
odnosno njegove radove, određuje atmosfera duboke, sveobuhvatne melanholije
proizašle iz samorefleksija junaka koji su, svaki na svoj način, izmešteni iz
uobičajenih životnih tokova (bez obzira u koju epohu i na koje geografske
koordinate priča bila nominalno smeštena). Opšti ton priča diktira i grafizam,
očiglednu, mada varljivu, nesigurnost linija, figura i objekata odnosno pejzaža
na slikama. Dijalog slike i reči okvirne priče tanan je i interaktivan.
Sve
navedeno vidljivo je u albumu provokativnog naslova „Drugim očima“. Milović u njemu iscrtava 16 strip priča koje kao
predložak imaju kratku prozu nekoliko autora od kojih su najzastupljeniji Pirandelo pa Borhes i Virdžinija Vulf,
a sa po jednom pričom, A. Grin, Ž. Tardi,
Bucati, M. Marčetić i M. Selimović.
Naravno, kako to i sam autor kazuje u svojoj uvodnoj reči, kontakt literature i
stripa otvara brojna pitanja u rasponu od prevazilaženja nivoa ilustrovanja
priče do prevođenja jednog medija u drugi, uz rizik da se u toj transakciji
mnogo više izgubi nego dobije. Iako je strip jednim segmentom vezan za
tekstualnu naraciju, literarne pripovedačke strategije ne mogu se mehaničko-rutinski
preslikavati u strip jer je njegova vizuelna strana previše moćna/sugestivna i
konstantno se otrže okvirima reči/rečenica. S druge strane, slika ne može
uspešno da prati refleksivne literarne pasuse. Otuda se poduhvat stripovanja
neke priče prevashodno svodi na osećaj autora kako za originalni tekst tako i
strip, odnosno na osećaj njihove ravnoteže koja ponekad ide na uštrb bogatstva
teksta a ponekad na uštrb gubljenja vizuelne dinamike. Konačno (ili tačnije
najpre) je potrebno da strip autor svoju crtačku tehniku prilagodi/saobrazi
literarnom predlošku. Milović se
samim odabirom priča opredelio za određeni ton koji dominira (koliko god da su
priče nominalno različite) a on proizilazi iz nesposobnosti, nesigurnosti ili
nemogućnosti junaka da dosegnu svakodnevnu rutinu okoline u kojoj egzistiraju.
Njihova izdvojenost i izopštenost različitog je porekla (ili nikada nisu ušli u
kolotečinu ili su iz nje ispali, odnosno nikada joj u potpunosti nisu pripadali
mada su pokušavali da ispoštuju obrasce ponašanja) ali su rezultati bezmalo
identični i fatalani. Samo kazivanje/pripovedanje najčešće je na nivoima
unutrašnjeg dijaloga protagoniste, kojim se pokušavaju „svoditi računi“
življenja, što diktira određenu statičnost i posrednost; ponekad su, međutim, dešavanja
burnija („Povratak paklu“, „Izvesne
obaveze“, „Dašak“) ali je ta dinamika samo potvrda odvajanja, iskoraka/ispada
iz rutine trivijalnosti. Ovakva postavka donosi manjak dijaloga odnosno reči
koje su izgovorene; mnogo je više teksta koji prati misli junaka. Sveukupna postavka
tražila je od Milovića ne samo da
odabere ključne misli i dileme odnosno rečenice već i da ih ne samo proprati
već i nadogradi slikama. I upravo na tom polju ogleda se njegovo majstorstvo.
Treperavim, drhtavim, kolebljivim linijama on iscrtava grube konture tela i
lica odnosno enterijera i eksterijera; slike deluju kao skice, manje ili više
dorađene ali ipak nedovršene. Pero uvek zastaje na korak ili dva od preciznog,
realističkog crteža. Strip odaje utisak bloka sa skicama na osnovu kojih će se
uraditi crtački doterane table. Iz tih „skica“ očito je da crtač vlada zanatom
i tehnikama, da je sposoban da linijom izvede sve što poželi. No, on nema
nameru da pređe tu poslednju stepenicu do zaokružene slike jer bi time izgubio
efekat oneobičenosti, odrekao bi se deformacija koje nose mnogo više značenja
nego „normalnost“. Njegovi junaci, u krajnjem, nikada nisu dosegli običnost,
nisu postali bezlično svakodnevni upravo zbog svojih mana/dilema/hendikepa/naivnosti
te bi im ulickane slike bile neprimrene. Za njih svet nije doteran i dovršen,
nije u potpunosti ispunjen jer ga oni kao takvog ne vide, niti ga kao
zaokruženog doživljavaju.
Milović je promišljenim odabirom priča i
njihovim nadahnutim transponovanjem u medij stripa uspeo da stvori amalgam koji
je jedinstven, samosvojan, nadmoćno ubedljiv, elegantan u estetici
izvitoperenog i nedovršenog. Album „Drugim
očima“ majstorsko je delo vrsnog umetnika koje zaslužuje divljenje,
poštovanje i uvažavanje.
("Kvartal" br 20/21, 2013)
0 komentara:
Постави коментар