„(...) svako posmatranje
zavisi od ličnih svojstava posmatrača (...) prema svemu što slijedi treba (se)
odnositi sa dozom sarkazma – ako ne već i sa potpunom nevjericom“ napisao je Josif Brodski a priređivači antologije „Otklon“ te milsi, kao moto, stavili na
početak svog dela, nateravši tako čitaoca da pre samog iščitavanja prihvati ili
uvaži – s nevericom – ovaj stav. Zašto nevericom? Jer je uobičajeno da se
antologije smatraju ozbiljnim, temeljno prostudiranim i pažljivo izvedenim
poduhvatima koji ostaju, zbog svoje vrednosti, trajni reper svim potonjim
generacijama. „Krivci“ za nastanak ove antologije, pak, zadržavaju pravo da
njihovo viđenje nije sveopšte, da oni „poseduju
određeni stepen realnosti“ ali da ne pretenduju na „potpuno svođenje računa“ (kome nisu ni težili). Čemu taj otklon,
rezerva kad je umetnost carstvo subjektivnog (pošto se ne meri ni na metar ni
na kilogram)? Zbog prevelike blizine objekta posmatranja? Možda. U umetnosti
ono što je zaista vredno sagledivo je tek sa višedecenijske distance koja će
destilovati (po opštem stavu) ono „pravo“ (ali je uvek prisutna sumnja da je
neki autor ostao nepravedno nepriznat ili, čak, potpuno nepoznat, zatrpan
ogromnom produkcijom). Mogući odgovor na zadršku nalazimo već na stranicama
koje slede za motom, u predgovoru naslovljenom
simbolično-problematično-posprdno „Trube“
u kome se skicira stanje na (bojnom) polju koje je predmet interesovanja, te se
konstatuju istorijski koreni tj. nasleđe kao temelj na kome je počela gradnja
kule nove crnogorske poezije. A taj osnov jeste epsko-romantičarsko-mitski
uslovljen istorijskim položajem sredine u kojoj je nastao, da bi sa njega, u
drugoj polovini XX veka, u decenijama mira i prosperiteta, krenula da niče neka
drugojačija poezija te se sada, pred novim milenijumom, postavilo pitanje šta
se uradilo, gde stiglo.
Ovom antologijom, kao i
nekim ranijim („Kvarenje omladine“, „So
What?“), jasno je konstatovano zatečeno stanje, opterećujuća obaveznost
tradicije od koje se generacije stasale u drugačijim uslovima pokušavaju
otrgnuti zarad otvaranja prema novom vremenu i njegovim damarima. No, duboki koreni
vekovnih vrednosnih sistema ne daju se tako lako raskinuti niti, u blažoj
varijanti, modifikovati. Novo se uvek ispostavlja kako iskorak u izneveravanje
amaneta predaka, posebno ako se na terenu gde je carevala ozbiljnost tipa „nacionalni identitet i opstanak“ pojave
glasovi skloni postavljanju „neugodnih“ pitanja ili posprdnim dosetkama. Svakako
da se vekovne kolotečine ne mogu, za 50 godina, preskočiti niti preusmeriti,
odnosno da paralelno sa realnošću koju prepoznaju, prihvataju i potenciraju
priređivači „Otklona“ egzistira još
jedna bazirana na tradicionalizmu.
Kako se vremenom
društvene prilike i svet menjaju, napredak umetnosti ne može se zaustaviti –
protivljenje tom procesu uspeće da ga uspori ali ne i spreči – te je promena u
crnogorskoj poeziji evidentna i ogleda se u razbuktavanju mnoštva različitih
poetika, što će dovesti kritičare i teoretičare pred novu dilemu: šta sve postoji i šta od toga vredi?
Imperativu prevrednovanja prošlosti dodaje se onaj sagledavanja svekolikog
dešavanja i njegovog ocenjivanja u rasponu od tekućih prikaza do antologija.
Sve u svemu, mukama priređivača nigde kraja, sa sviju strana vrebaju
ograničenja i iskušenja. Čak i sa osnovnim principom treba se izboriti – da li
je ne-tradicionalizam beskompromisan ili su poželjna ublažavanja koja će u
knjigu uvrstiti i autore kojima tradicija jeste inspiracija ali su od nje delom
odmaknuti? S druge strane pitanje je koliki radikalizam i eksperiment mogu biti
pravilno spoznati i ocenjeni?
Rezultat svih dilema,
njihovo razrešenje je u antologiji koja sadrži pesme 22 pesnika, rođena između
1941. i 1972. godine. Najzastupljeniji su autori rođeni 1950-tih, što je i
razumljivo jer se njihova puna stvaralačka zrelost podudara sa posmatranim
periodom; pesnici rođeni 1940-tih stasali su u razdoblju prelamanja, dolaska
novog ali i još jakih struja tradicije – otuda njihov napor odupiranja starom
svakako valja poštovati – dok su pesnici rođeni 1960-tih i mlađi oni od kojih
se očekuje da budu spone sa novim milenijumom u kome će dati svoj maksimum. U
odabranim pesmama odzvanjaju sećanja na mitsko ali i uranjanje u tkiva urbanog,
novu melanholiju, pogledi obojeni
rok’n’rol kulturom, humorno-cinični odmaci, metafizičke dileme... Milić Popović i Bogić Rakočević, i sami pesnici okrenuti novim tendencijama i
svrstani u neke druge antologije (u svojoj nisu zastupili sebe što je možda i
nepotrebna skromnost), opredelili su se za umereniju radikalnost, što
podrazumeva da su imali sluha i za pesnike u čijem delu novo nije poništilo već
famoznu tradiciju, ali su pokušali i da ukažu na generacije koje dolaze.
Naravno, moguće je stavljati primedbe na broj pesama kojima je poneko
zastupljen ili na odabrane pesme koje ponekad ne odražavaju u potpunosti verno
kvalitete odnosno preokupacije pojedinog autora (npr. nedovoljno je zastupljena
naučno-fantastična poezija Slobodana
Vukanovića, po kojoj je on jedinstvena pojava na crnogorskoj pesničkoj
sceni); takođe se da konstatovati da su kod pojedinih autora pesme u „Otklonu“ iste sa onima iz
antologije-izbora „So What?“ iz
1997.g. (postoji i velika podudarnost zastupljenih pesnika u obe knjige što je
razumljivo jer se obe bave istim korpusom). No, sve izrečeno nikako nije
„otežavajuća okolnost“ za „Otklon“
već tek moguća smernica za dalji rad koji uvažava osnovni uspeh antologije a on
je u obuhvatanju, sagledavanju i sameravanju jedne vrlo aktivne i atraktivne
pesničke scene.
(2000)
0 komentara:
Постави коментар