Mada se najčešće podrazumeva (i ne zapaža) crno, crna (ne)boja, odsustvo
boja, trajni deo/pratilac strip crteža, oponent beloj, ume, u rukama majstora,
ne samo da obznani svoje postojanje već i da izbori sopstvenu egzistenciju koja
ima posebne zakone i pravila. U takvom obrtu svakodnevni prizori, senke ili čak
puke mrlje počinju da žive i pulsiraju, dišu, grade jedan magični i magijski
crni lavirint u koji se ugrađene arhetipske slike. Zrači iz tog mraka mnogo
nagoveštaja, slutnji.
Čipke senki razapetih
oko beline ili gromada crnog u sudaru sa svetlom uokviruju svaki pokret, mrznu
ga više no što to može „obični“ crtež, stežu u nepopustljive kandže.
Oko posmatrača klizi
niz linije dodira, „linije loma“ (Dušica
Pavkov), čvrste linije tog fronta, „crno-bele
podele“, tone i isplivava i ponovo tone, sve bliže opijenosti igrom u kojoj
ono dotad znano biva oneobičeno i iznova novo, čisto, sveže i obećavajuće. U
toj začudnosti i radosti otkrivanja skidanjem vela sa svakidašnjeg, reči i
priče bivaju puni značenja, otežaju od poruka.
Crno nas tada vodi ka
novom nivou doživljaja, ka novoj osećajnosti.
*
Multimedijalna izložba „Crni strip“ predstavlja radove Aleksandra Zografa, Wostoka, Grabowskog,
značajnog dela nadolazećeg talasa novog JU stripa 90-tih, odnosno likovne
umetnice Vesne Tokin.
**
sceni već više od deceniju, promoviše duh otvorenosti novom u 9. umetnosti. Zahvaljujući svojoj upornosti Rakezić je uspeo da preskoči ovdašnje tradicionalizme i da zaroni u široku alternativu svetskog stripa koja kao mreže subkulturne zavere obavija zemljinu kuglu. U nadolazećoj globalnoj osećajnosti Rakezićevi stripovi prepoznati su kao autentične vrednosti. 1994. „Fantagraphic Book“ objavljuju njegov album „Život pod sankcijama“ a od ove godine za istog izdavača (najvećeg svetskog izdavača alternativnog stripa) crta strip sveske pod naslovom „Psihonaut“.
Tematski raspon Rakezićevih stripova kreće se od priča o
stvarnosti do priča o snovima. Njegov crtež prepoznatljiv je, oštar, precizan,
krt.
Bavljenje stvarnošću
podrazumeva stripove inspirisane detinjstvom (u kojima struji duh iskrenog
dečačkog oduševljenja), alegorije na temu ustrojstva sveta (iz vizure odraslog)
a kulminira već pomenutim „Životom pod
sankcijama“ u kome, baveći se vremenom građanskog rada u Jugoslaviji, autor ubedljivo, bez
politikantskih i nacionalističkih balasta, secira stvarnost haosa, zapanjujuće
vreme sloma epoha u životu jedne zemlje i običnih ljudi.
„Visual Reports“ (predstavljeni na izložbi) objavljeni su u
američkom magazinu „Reflex“, nastavak
su beleženje svakodnevnog trajanja koje se otkriva u svoj svojoj oneobičenosti,
opterećenosti mitskim, balastom kolektivno nesvesnog. Crna (ne)boja ovih
crteža, tek ponegde izgrebana žiletom, ne bi li se pustilo malo svetla u mrak,
okvir je i lik beznađa o kome govori.
Traganja za snovima
nose u Rakezićevom dosadašnjem opusu
liniju nesputanog, razigranog i višeznačnog. Stanje hipnagogičkog sna (svesnog
sna) omogućava mu da direktno preslikava svoje vizije u kojima se mnoštvo
bizarnih likova (od junaka crtanih filmova, dinosaurusa do oživljenih predmeta)
nalazi u fascinantnim i neobičnim situacijama. Crno ovih stripova (ovog
podžanra koga Rakezić hrabro istražuje)
(ne)boja je mistike i tajni, ponekad strašnih ponekad punih radosti.
***
Wostok – Danilo Milošev (u „civilnom“ životu) široj strip javnosti
poznat je od 1992.g. i pojave strip albuma „Istina
o Jozeefu K. i Gregoru Samsi“, nakon koga slede brojni stripovi objavljeni
po publikacijama u zemlji i svetu. Jedan je od osnivača strip magazina „Patagonija“ i najaktivnijih stvaralaca
u Vršačkom strip pokretu. U
sopstvenoj režiji objavljuje „Podzemni
žurnal – Krpelj“ koji donosi stripove u rasponu od čistog andergraunda do
eksperimenata u mediju. Svoju izuzetnu produktivnost i šarenilo tematskih
usmerenja krije iza brojnih pseudonima (osim Wostok) kakvi su Mediokritet,
Deda ilija...
Dosadašnji opus može se
sagledavati kao kretanje u dva pravca, ka andergraundu i groteski.
Andergraund segment
najčešće potpisuje Mediokritet i čine
ga moralno subverzivni, cinični, raskalašni stripovi na sve zabranjene ili
neprilične teme, od seksa do defekacije i ostalih fizioloških nužda, te zlurado
ismejavanje strip konvencija i junaka kakvi su Mandrak, Rip Kirbi, Zagor, Blek, Teks. Milošev je u ovom liku
stvorio sopstvenu, specifčnu ikonografiju sačinjenu od seksističkih i
mazohističkih pribora, tehnika i fetiša pomešanih sa fenomenima masovne kulture
rok muzike, filma, mode. Crtež u ovim stripovima namerno je grub, primitivan a
crna (ne)boja ovde asocira na tabu, na podsvesne želje, pobude i snove.
Apsurd, teskoba,
paradoks odlikuju segment koji uslovno nazvasmo grotesknim (iako groteske ima i
u prethodnom segmentu). Za ove radove karakterističan je kultivisaniji stil
rada koji svakako svoj razlog ima i u literarnim predlošcima kakvu su Franc Kafka ili mladi srpski pisac Nabor Devolac (nastavljac tradicija Kafke i Harmsa). Priča „Prorezi na krinki“ sa ove izložbe dobar
je primer za Wostokov postupak. Izbor
priče (J. Lorraina) dozvoljava autoru
da se maksimalno poigrava maskama, izveštačenošću, tajanstvom atmosfere,
senkama, značenjima postupaka, i tako kroz strip provlači tešku atmosferu
usuda. Crna u priči (i sličnima, odnosno onima koje ismejavaju ljudsku duuhovnu
bedu) je potpuna, ona je crnost fatalnosti strašne tajne.
****
Strip „Luna“ tandema Wostok-Grabowski (Grabowski
– vršački strip autor sklon kraćim radovima bizarnih tema), predstavljen kao
slobodna parafraza proslavljenog stripa „Put
na Mesec“ Valtera Nojgebauera, pojavljuje se kao rad koji „ne liči“ ni na jednog od
svojih tvoraca tj. ni na jedan njihov samostalan rad. Priča pleni slojom
lepršavošću, poigravanjem nekim od opštih mesta SF žanra ali i uplivom razgaljujućeg apsurda u avanturu. Vizuelna
atraktivnost postignuta je kjaroskuro postupkom koji, uz umešnu montažu prizora
i tabli, podržava bizarnost dešavanja. Sudari svetla i tame ovde su u funkciji
začudnosti i likovnosti. Crno u „Luni“
je plemenitog kova, namenjeno čulnom uživanju.
*****
Video rad Vesne Tokin koji prati ovu izložbu
insistira na pokretu, igri i preplitanju senki, mnogostrukom povećavanju
tenzija koje nedefinisani likovi bude kod posmatrača. Utisci polaze od
zbunjenosti, intrigiranosti i kreću ka mučnini i klaustrofobiji.
U sadejstvu sa
celokupnom postavkom izložbe – podrumom, hladnoćom i vlagom koji biju iz
zidova, raskomadanim stripovima razbacanim po ovoj pozornici-instalaciji (aktivnu
ulogu u postavljanju-organizovanju izložbe imao je slikar Ž. Grozdanić Gera), video rad sa pripadajućom aparaturom za
prikazivanje pojavljuje se kao dodatna intervencija u prostoru, novi nivo, vid
egzistencije čitavog izlaganja. Posetioci-posmatrači (koji samom svojom pojavom
takođe učestvuju u postavci, oni su tela u prostoru, zauzimaju ga, osvajaju,
oblikuju) prisustvuju kompleksnom umetničkom dešavanju koje otkriva neke nove
puteve istraživanja i izražavanja ideja kako u likovnoj tako i u strip umetnosti.
(1996)
0 komentara:
Постави коментар