Mada se najčešće podrazumeva (i ne zapaža) crno, crna (ne)boja, odsustvo
boja, trajni deo/pratilac strip crteža, oponent beloj, ume, u rukama majstora,
ne samo da obznani svoje postojanje već i da izbori sopstvenu egzistenciju koja
ima posebne zakone i pravila. U takvom obrtu svakodnevni prizori, senke ili čak
puke mrlje počinju da žive i pulsiraju, dišu, grade jedan magični i magijski
crni lavirint u koji se ugrađene arhetipske slike. Zrači iz tog mraka mnogo
nagoveštaja, slutnji.
Čipke senki razapetih
oko beline ili gromada crnog u sudaru sa svetlom uokviruju svaki pokret, mrznu
ga više no što to može „obični“ crtež, stežu u nepopustljive kandže.
Oko posmatrača klizi
niz linije dodira, „linije loma“ (Dušica
Pavkov), čvrste linije tog fronta, „crno-bele
podele“, tone i isplivava i ponovo tone, sve bliže opijenosti igrom u kojoj
ono dotad znano biva oneobičeno i iznova novo, čisto, sveže i obećavajuće. U
toj začudnosti i radosti otkrivanja skidanjem vela sa svakidašnjeg, reči i
priče bivaju puni značenja, otežaju od poruka.
Crno nas tada vodi ka
novom nivou doživljaja, ka novoj osećajnosti.
*
Multimedijalna izložba „Crni strip“ predstavlja radove Aleksandra Zografa, Wostoka, Grabowskog,
značajnog dela nadolazećeg talasa novog JU stripa 90-tih, odnosno likovne
umetnice Vesne Tokin.
**
sceni već više od deceniju, promoviše duh otvorenosti novom u 9. umetnosti. Zahvaljujući svojoj upornosti Rakezić je uspeo da preskoči ovdašnje tradicionalizme i da zaroni u široku alternativu svetskog stripa koja kao mreže subkulturne zavere obavija zemljinu kuglu. U nadolazećoj globalnoj osećajnosti Rakezićevi stripovi prepoznati su kao autentične vrednosti. 1994. „Fantagraphic Book“ objavljuju njegov album „Život pod sankcijama“ a od ove godine za istog izdavača (najvećeg svetskog izdavača alternativnog stripa) crta strip sveske pod naslovom „Psihonaut“.
Tematski raspon Rakezićevih stripova kreće se od priča o
stvarnosti do priča o snovima. Njegov crtež prepoznatljiv je, oštar, precizan,
krt.
Bavljenje stvarnošću
podrazumeva stripove inspirisane detinjstvom (u kojima struji duh iskrenog
dečačkog oduševljenja), alegorije na temu ustrojstva sveta (iz vizure odraslog)
a kulminira već pomenutim „Životom pod
sankcijama“ u kome, baveći se vremenom građanskog rada u Jugoslaviji, autor ubedljivo, bez
politikantskih i nacionalističkih balasta, secira stvarnost haosa, zapanjujuće
vreme sloma epoha u životu jedne zemlje i običnih ljudi.

Traganja za snovima
nose u Rakezićevom dosadašnjem opusu
liniju nesputanog, razigranog i višeznačnog. Stanje hipnagogičkog sna (svesnog
sna) omogućava mu da direktno preslikava svoje vizije u kojima se mnoštvo
bizarnih likova (od junaka crtanih filmova, dinosaurusa do oživljenih predmeta)
nalazi u fascinantnim i neobičnim situacijama. Crno ovih stripova (ovog
podžanra koga Rakezić hrabro istražuje)
(ne)boja je mistike i tajni, ponekad strašnih ponekad punih radosti.
***
Wostok – Danilo Milošev (u „civilnom“ životu) široj strip javnosti
poznat je od 1992.g. i pojave strip albuma „Istina
o Jozeefu K. i Gregoru Samsi“, nakon koga slede brojni stripovi objavljeni
po publikacijama u zemlji i svetu. Jedan je od osnivača strip magazina „Patagonija“ i najaktivnijih stvaralaca
u Vršačkom strip pokretu. U
sopstvenoj režiji objavljuje „Podzemni
žurnal – Krpelj“ koji donosi stripove u rasponu od čistog andergraunda do
eksperimenata u mediju. Svoju izuzetnu produktivnost i šarenilo tematskih
usmerenja krije iza brojnih pseudonima (osim Wostok) kakvi su Mediokritet,
Deda ilija...
Dosadašnji opus može se
sagledavati kao kretanje u dva pravca, ka andergraundu i groteski.
Andergraund segment
najčešće potpisuje Mediokritet i čine
ga moralno subverzivni, cinični, raskalašni stripovi na sve zabranjene ili
neprilične teme, od seksa do defekacije i ostalih fizioloških nužda, te zlurado
ismejavanje strip konvencija i junaka kakvi su Mandrak, Rip Kirbi, Zagor, Blek, Teks. Milošev je u ovom liku
stvorio sopstvenu, specifčnu ikonografiju sačinjenu od seksističkih i
mazohističkih pribora, tehnika i fetiša pomešanih sa fenomenima masovne kulture
rok muzike, filma, mode. Crtež u ovim stripovima namerno je grub, primitivan a
crna (ne)boja ovde asocira na tabu, na podsvesne želje, pobude i snove.
Apsurd, teskoba,
paradoks odlikuju segment koji uslovno nazvasmo grotesknim (iako groteske ima i
u prethodnom segmentu). Za ove radove karakterističan je kultivisaniji stil
rada koji svakako svoj razlog ima i u literarnim predlošcima kakvu su Franc Kafka ili mladi srpski pisac Nabor Devolac (nastavljac tradicija Kafke i Harmsa). Priča „Prorezi na krinki“ sa ove izložbe dobar
je primer za Wostokov postupak. Izbor
priče (J. Lorraina) dozvoljava autoru
da se maksimalno poigrava maskama, izveštačenošću, tajanstvom atmosfere,
senkama, značenjima postupaka, i tako kroz strip provlači tešku atmosferu
usuda. Crna u priči (i sličnima, odnosno onima koje ismejavaju ljudsku duuhovnu
bedu) je potpuna, ona je crnost fatalnosti strašne tajne.
****

*****

U sadejstvu sa
celokupnom postavkom izložbe – podrumom, hladnoćom i vlagom koji biju iz
zidova, raskomadanim stripovima razbacanim po ovoj pozornici-instalaciji (aktivnu
ulogu u postavljanju-organizovanju izložbe imao je slikar Ž. Grozdanić Gera), video rad sa pripadajućom aparaturom za
prikazivanje pojavljuje se kao dodatna intervencija u prostoru, novi nivo, vid
egzistencije čitavog izlaganja. Posetioci-posmatrači (koji samom svojom pojavom
takođe učestvuju u postavci, oni su tela u prostoru, zauzimaju ga, osvajaju,
oblikuju) prisustvuju kompleksnom umetničkom dešavanju koje otkriva neke nove
puteve istraživanja i izražavanja ideja kako u likovnoj tako i u strip umetnosti.
(1996)
0 komentara:
Постави коментар