Nakon izuzetnog uspeha strip magazina „Patagonija“ broj 1, koji
je privukao značajnu pažnju javnosti i okarakterisan kao jedan od najvažnijih
događaja na Jugosloveskoj strip sceni
1993.g., stigla je „Patagonija“ broj
2, u svakom pogledu sjajan nastavak prvog koraka.
„Patagonija
1“ otvorila je široke prostore tzv alternativnog i andergraund stripa, tih
u Jugoslaviji potpuno nepoznatih
pravaca u devetoj umetnosti i dokazala da je, bez obzira na predrasude, u
pitanju nadasve zanimljiv i vredan pogled na svet i strip kao medijum.
„Patagonija 2“ definitivno, kako svojom pojavom (jer su šanse da se
ne pojavi bile ogromne) tako i izborom i kvalitetom ponuđenih radova potvrđuje
opravdanost svog postojanja odnosno potvrđuje snagu i vitalnost Vršačkog strip pokreta koji stoji iza
projekta „Patagonije“.
Na 64 strane „Patagonije 2“ rasprostrli su se svetovi
i ideje u rasponu od antologijske priče Aleksandra
Zografa „U vreme građanskog rata u Jugoslaviji“, koje je 1992. uvrštena u
antologiju andergraund stripa objavljenu u Kanadi,
te mračnih fantazija i snova istog autora, preko Wostokovog sveta marioneta koje u mračnim hodnicima otkrivaju svoja
lica (u priči „Prorezi na krinki“),
psihodeličnog sveta u kome jedan mačak barata bazukom (u stripu Wostoka i Grabowskog „Zid za Aarona“),
te zdravog izrugivanja društvenom teroru (Ingrid/Odin
u „Iskušenju svetog Antonija“), do
crnog humora Mučibabića (u njegovom
stripu majmun odbija da postane čovek), radova Ratosa, Rigensteina, Ljubanovića i muško-šovinističke provokacije Redže.
Ekskluzivci „Patagonije 2“ su dva kanadska autora, Julie Doucet i Eric Theriault, čiji
stripovi nas uveravaju da, bez obzira na daljine, osećaj usamljenosti u svom
životu svuda postoji.
Poseban biser „Patagonije“ je i mala Lola, najmlađi strip autor na svetu sa
samo 3 godine, koja nam svojim crtežima i rečima vraća duh detinje nevinosti.
„Patagonija 2“ je, rečju, skup sjajnih stripova. Neki se mogu veoma
lako svrstati pod odrednicu „andergraund“
strip dok su drugi na putu eksperimenta i traženja sopstvenog izraza. Zbog
toga se čini da bi bilo kakva stroga klasifikacija ovog projekta samo štetila
njegovoj širini.
I, na kraju, uz sve čestitke autorima, pomenimo i
zasluge sponzora ovog izdanja, Ninoslava
Jovanovića, koji se odvažio da uloži novac u kulturu. Na koricama „Patagonije 2“ može se pročitati, sem
oznake „Made in Yugoslavia“ i naznaka
„Vršačka inicijativa“. Nadajmo se da
će ovaj vršački spoj umetnika i privrednika nastaviti da nas raduje projektima
čiji značaj i odjeci prevazilaze lokalne okvire.
(1994)
CRNO-BELA SNAGA „Patagonija strip“ broj 2, izdavač
DOV, Vršac, februar 1994.
Nakon prošloletnje
pojave „Patagonije 1“, čija je
medijska prezentacija bila višestruko obrnuto srazmerna tiražu broja (od samo
51 primerak), ali u skladu sa značajem izdanja, 14.02.1994.g. pojavio se drugi
broj ovog čak dvostruko prvog strip
projekta, tj. prvog koji je u SRJ
prevashodno bavi andergraund i/ili
alternativnim stripom i prvog izdanja tog profila koje je – štampano!
(dosadašnji pokušaji, uključujući i „Patagoniju
1“ bili su fotokopirani). Vršački
strip pokret, koji stoji iza „Patagonije“,
dokazao je svoju izdavačku vitalnost i predstavio nove radove mladih autora
čiji se pogled na strip najopštije
može definisati kao drugačiji od klasičnog.
Započinjući predstavljanje
„Patagonije 2“ treba, pre svih,
pomenuti dva mlada umetnika iz Kanade
(pojava stranih stripova – ovi su štampani uz pismena odobrenja autora – još je
jedna i ta kako značajana prvina u „Patagoniji
2“): Julia Doucet ispričaće nam
jedan dan svog sumornog života a Eric
Theriault svoj lucidni san (ili moru) o Indijancima
čiji je svet pokrio beton Montreala.
Wostok nam predstavlja svoju verziju priče J. Lorrine-a „Prorezi na krinki“. U pitanju je jedan od najboljih Wostokovih radova iz njegove serije u
kojoj glavnu ulogu imaju košmarni spletovi mraka i senki, maski i marioneta.
Aleksandar Zograf, alias Saša Rakezić, zastupljen je sa nekoliko
radova. Tu je već antologijski strip „U
vreme građanskog rata u Jugoslaviji“, storija koja se prvo pojavila u tzv „samoizdatu“ a zatim , kroz mrežu alternativnog
svetskog izdavaštva, objavljena u Americi,
Francuskoj i u kanadskoj antologiji
andergraund stripa izdavača „Mangajin
Books“. Zograf potpisuje i 3 strip table mračnog apsurda rađene po preznim
delima Remizova i Grobarova, te jedan
stripovani san nastao kao rezultat Zografovog
eksperimentisanja sa hipnagogičkim
snovima.
„Zid za Aarona“, delo scenariste Wostoka i drtača Grabowskog,
specifičan je spoj stilizovanog crteža i halucinantne priče koji balansira
između dubokih podsvesnih značenje, s jedne, i karikaturalnog izraz, s druge
strane.
„Patagonija 2“ sadrži i tablu stripa verovatno najmlađeg autora na
svetu – trogodišnje Lole. „Ko je moj čaj
popijo?“ je povratak one tako nam potrebne detinje začuđenosti.
Strip „Roditelji, pripazite na svoju decu šta
rade“ B. Redžića Redže je još jedan susret sa gorkim humorom ovog autora
koji ne prestaje da provocira i zabavlja svojim muškim šovinizmom. A
provokacija je duša andergraund stripa,
zar ne?
Ingrid i Odin smislili su pričicu „Iskušenja svetog Antonija“ koja odiše svežinom zdravog podsmevanja
institucijama i šablonima koji guše različitog pojedinca.
Od kratkih stripova
pomenimo crnohumorne table Ratosa,
Nandora Lj, Rigensteina i Mučibabićev negativan odgovor na evolucionu
ponudu naslovljen sa „Neću, c“.
Posle 64 strane „Patagonija 2“ zatvara se kao skup
svetova, raznorodnih ali jedinstvenih u nameri da ne ostanu u okviru klasične
definicije stripa. U crno-belim
hodnicima „Patagonije 2“ odjekuju
iskušavanja granica medija značenja i smisla reči i crteža, predrasuda i
učenosti. Da li je za ovakve radove odgovarajuća odrednica „alternativni“ ili „andergraund“
ili „art“ strip (ili neka druga ili
sve zajedno) sasvim je, čini se, nebitno. Važan je rezultat. A to su lepota i
snaga dela.
(„Košava“ br. 14,1994)
0 komentara:
Постави коментар