Zbirka pesama B. B. Kebre nastavak je tradicije
ukoričavanja stihova i misli rokera, i još dalje u istoriji, svakovrsnih
muzičara. Setimo se npr. srednjevekovnih trubadura, francuskih šansonjera pa Bulata Okudžave i L. Koena, pevača protestnih pesama B. Dilena, rokera Morisona
i naših Štulića i Čorbe. Osnovni problem sa svima njima
bio je i ostao: šta su oni? Umetnici reči ili muzike? Jer, poezija je odavno prestala
da se samo peva, da bude deo veće muzičke celine, i postala samostalna, svela
se-uzdigla na „muziku reči“, na
produbljivanje svog verbalno-asocijativnog značenja.
A R’n’R je jedinstvo teksta i muzike. Uvek se može desiti da jedan
segment bude slab ali ako su oba dobra doživljaj je jedinstven (tu podrazumevam
i one slučajeve kad jedan segment uspešno skriva manjkanosti drugog).
Objavljivanje reči
pesama uvek je, zbog tog jedinstva, manjkavo i ima značaj propratne pojave.
Ritam u glavi diktira način čitanja reči. Takve pesme jednostavno ne postoje
samostalno, bez muzike jer su se prvo pojavile u jedinstvu sa njom. (Zato se
tekstovi i najčešće štampaju kao dodatak nosaču zvuka, kao skraćeni oblik
nekadašnjih pesmarica koje su pored reči popularnih pesama sadržavale i note
istih.) Konture Mona Lize uvek su samo priručan, za neku svrhu prigodan prikaz
slike. A slika je celina!
O preostalim pesmama,
dakle onima koje nisu prvo otpevane, u takvim knjigama može se (ako ih uopšte
ima) suditi samo sa književnog stanovništa.
Tako stoje stvari i sa
zbirkom poezije B. B. Kebre.
Pesme koje smo mogli da
čujemo i koje su već u tom obliku ishvaljene od rok kritičara, ovako same, samo
u tekstu, dosta se dobro drže – sasvim su korektne. Daleko ispod njih su pesme
koje se (svesno ili ne, voljno ili ne) drže tzv. verističkog pesničkog izraza. Njihovo bavljenje svakodnevnim, čak i
uz dobranu dozu psihodelinog gledanja na stvari, na nivou je rutinskog
ispunjavanja stranica.
Ono što preostaje je
nekoliko pesama koje, na tragu nadrealizma,
ređanjem asocijacija (takođe svedenih na okvire psihodelije i apsurda) uspevaju
da stvore onu „muziku reči i značenja“.
Takvi stihovi najbliži su književnosti sa velikim K. Ima u njima snage koja,
bude li se radilo na njoj, može da raste. Ali, hoće li Kebra to?
Da li je njegova namera
da ostane dobar roker koji praši dobru muziku i čiji su tekstovi i-ha-haj
odmakli od ostalih rokerskih (ne)dela?
Da li Kebra želi da upliva u pesničko more i
van plićaka?
Hoći li „nepevani“ stihovi
biti samo uzgredna zabava, neobavezna demonstracija mogućnosti, ili će, posle
obećavajućeg početka, krenuti dalje u Književnost?
Sada je negde između. I
ovde i tamo. U mogućem iskoraku. Još nedovoljno definisan.
Još uvek bez odgovora
na pitanje: Ko je taj čovek?
(1992)
0 komentara:
Постави коментар