Vest da su izdavačka kuča „Harper Kolins“ i naslednici Agate Kristi odabrali autora koji će nastaviti avanture jednog od najpoznatijih literarnih detektiva XX veka, ekscentričnog Herkula Poaroa, privukla je veliku pažnju javnosti jer je Agata Kristi čuvena po činjenici da je, posle Šekspira, najprodavaniji pisac svih vremena a njena popularnost opstaje i posle više od tri decenije od njene smrti (1976; rođena je 1890). Poaro je, pak, uz Mis Marpl, zaštitni znak Kristijeve i poslednji put se originalno pojavio 1974. u 39. Poaro knjizi-romanu „Zavesa: Poaroov poslednji slučaj“ u kome doživljava i srčani udar. Ova činjenica, uz potonju smrt spisateljice, činilo se da je stavila tačku na nove doživljaje Poaroa i definitivno ga preselila među besmrtne detektive. Ali... svet biznisa ne poznaje granice, kako one prostorne tako i one između života i smrti.
Sofi Hana, autorka nekoliko psiholoških
trilera, ima čast i zadatak da oživi Poaroa
na knjiškim stranicama i prema objavljenim izjavama ona je svesna i težine
zadatka i svih privilegija koje stiče odabirom da takvo delo napiše. Naslednici
i izdavač ovaj potez pravdaju željom da se delo Kristijeve ponovo nađe u žiži interesovanja nove publike i smatraju
da bi autorica ovaj argument uvažila. Da li je to tako ili nije nećemo saznati
ali treba zapaziti da će se pojava novog Poarovog
doživljaja, smeštenog u 1920-te, dakle na početak njegove karijere (pa sa njim
neće biti ni pukovnik Hejstings ni policijski inspektor Džap), poklopiti sa
okončanjem TV serije po romanima i
pričama o Poarou, koga briljantno
glumi Dejvid Suše; može li biti bolje
prilike za novu Poaroovu avanturu od
trenutka u kome su sva postojeća dela o njemu ekranizovana? Ovakav „tajming“ uz
medijsku halabugu garantuje da će se knjiga prodavati a za očekivati je da će
brzo uslediti i ekranizacija, za mali a, možda, i za veliki ekran, zašto da ne?
Bude li Sofi Hana iole uspešna u svom
nastavljanju doživljaja prpošnog Belgijanca,
gurmana i cepidlake, koji kao najmoćnije oružje ima svoje „male sive ćelije“, zainteresovanima se smeši par romana i TV serija. Jer, činjenica je, potvrđena
na nekolikim Internet forumima koji reaguju na vest o nastavku Poaroa, da većina diskutanata uopšte
nije čitala romane ali da je više puta odgledala sve epizode TV serije (i eventualno neki od
celovečernjih filmova). TV serija je
ključni segment Poaroove široke
popularnosti u ovom trenutku; masovna čitanost i prodaja dve milijarde knjiga
fakti su iz jednog drugog vremena, pre „digitalne
ere“. Iz tog se razloga malo priča o umetničkom i etičkom smislu i
opravdanosti nastavljanja Poaroa, a
ni malo o sposobnostima nove spisateljice da nastavi original. O tim pitanjima
se više raspravljalo 1989.g. kada je Robert
B. Parker (1932-2010) dovršavao poslednji (osmi) roman Rejmonda Čendlera „Pudl Spring“ jer je Čendler (1888-1959) važio za dobrog pisca a ne zanatliju;
ekranizacija Čendlerovih romana bilo
je malo i to samo u celovečernjim, bioskopskim filmovima pa taj nivo
popularnosti nije bio pretežan. Ipak, roman je dovršen i uglavnom pokupio
pozitivne kritike, mada dilema sme li se dirati u delo pokojnog autora iz bilo
kakvog razloga nije rešena.
U slučaju Džemsa
Bonda, situacija je bila drugačija - svi romana Jana Fleminga (1908-1964) ekranizovani su a posle su pisani i
originalni scenariji (neki bazirani na Flemingovim
beleškama i skicama) pa je Bond
uspešno prevažišao svog tvorca i pojava njegovih knjiških avantura koje su
ispisali drugi pisci nije izazvala preterano negativnih reakcija (uostalom, Flemnig je možda umeo da smisli dobar
zaplet ali nije bio vešt i darovit stilista). Odluka bosova koji upravljaju
izdavačkim kućama da Bond i dalje
živi, ljubi i (sa dozvolom) ubija, bila je dobar poslovni poduhvat koji je
doneo povećanje zarade, jedinog merila uspešnosti u svetu korporativne
umetnosti. Dodatni argument za ovakav potez bila je i navodna odluka fondacije
koja brine o Flemingovom delu da autor
koga oni odaberu napiše novi Bond
roman. Ista priča se dešava i sa Šerlokom
Holmsom Artura Konana Dojla (1859-1930) – fondacija zaključi da u ime povećavanja
interesa za Holmsa odabrani pisac
treba da napiše novi roman. Time je pribavljena medijska pažnja, stvorena
atmosfera iščekivanja i osigurana zarada barem za prvo izdanje; šta će dalje biti
zavisi od ćudi tržišta i razmažene publike. Holms je, inače, nastavljan u
raznim medijima: broj knjiga u kojima je on junak a napisali su ih drugi autori
dug je i ne podrazumeva samo „ozbiljne“ romane već i parodije; na ranije filmske
verzije nastavlja se ona u režiji Gaj
Riči dok nova TV serija izmešta Holmsa u tekuću sadašnjost. „Legalni“ i
ovlašćeni romani-nastavci o ekscentičnom, manično-depresivnom Holmsu trude se, s promenjivim uspehom,
da kopiraju Dojlov spisateljski
manir.
Sa
nastavcima ipak ne ide uvek glatko – setimo se spora oko nastavljanja dela Marija Puza o Don Korleonu; filmska kuća „Paramaunt“
usprotivila se objavljivanju romana o mladim danima i usponu budućeg Kuma, smatrajući da će to ugroziti
njihovu franšizu (ili je kompanija želela da se ogrebe za malo budućeg
profita). Treba reći da trend nastavljanja doživljaja popularnih junaka nije
nov i da je poznat u američkoj korporativnoj strip industiriji još od prve
polovine XX veka. Brojni su strip heroji prešli u ruke nastavljača posle smrti
originalnih autora ali i pre toga jer je kocept autorskih prava drugačiji –
autori su prodavali svog junaka i gubili prava na njemu; poznat je slučaj
autora Supermena koji od profita koji
je ovaj zaradio jedva da su dobili nešto. Strip nastavake iz pera drugih autora
dobili su i Tarzan, Flaš Gordon, Princ Valijant, Fantom, Betmen...
Ni u svetovima popularne literature nastavljanje dela preminulog autora nije
nepoznato. Početkom 1990-tih pojavio se nastavak legendarnog romana „Prohujalo sa vihorom“; uprkos oštrih
kritika roman je prodat u par miliona primeraka (publika je želela da sazna
dalje sudbine junaka) a kasnije je snimljena i TV serija; objavljen je i drugi nastavak (u prvom je glavna
junakinja bila Skarlet a u drugom
šmeker Ret Batler). Posle smrti Edgara Rajsa Barouza (1875-1950) napisano
je nekoliko nastavaka priča o Tarzanu,
gospodaru džungle; jedan od najuspešnijih nastavaka napisao je Filip Hoze Farmer (1918-2009),
proslavljeni autor naučne fantastike (koji je napisao i nastavak romana o Doku Sevidžu zvanom Bronzani čovek, junaku popularnom u prvoj polovini XX veka). Objavljeno
je više knjiga sa pričama o Konanu
varvarinu, koje su napisali drugi pisci a ne Robert Hauard (1906-1936). Legendarnu sagu o Dini, peščanoj planeti, Frenka
Herberta (1920-1986) nastavio je (ne preterano uspešno), u 10-tak knjiga (do
sada), njegov sin Brajan u saradnji
sa piscem Kevinom Andersonom. Naučno
fantastični serijal o Zadužbini koji
je pisao Isak Asimov (1920-1992) nastavilo
je, u seriji knjiga, nekoliko poznatih autora. Poznati Arsen Lupen, lopov-džentlmen, stvoren iz pera Morisa Leblana (1864-1941), nastavio je, tokom 1970-tih, svoju
raboru u čak pet knjiga koje je napisao poznati francuski dvojac krimića Boalo-Naseržak (svojevrsni je kuriozum
da je Leblan 1908.g. objavio knjigu u kojoj se sreću Lupen i Holms). Za očekivati je da za koju godinu neko reši da
nastavi aktivnosti Majka Hamera;
nešto u tom smislu se dešavalo sa TV serijom o ovom junaku, rađenom još za
života Mikija Spilejnija (1918-2006).
Pošto prođe dovoljan broj godina od Spilejnijeve
smrti neko će već posegnuti i za njegovom slavom. Za sada još niko ne poseže za
inspektorom Megreom Žorža Simenona
(1903-1989) ali to ne znači da uskoro neće. Poaro
je, eto, ponovo bačen u svet profita i sada je pitanje dana kada će se to
desiti i simpatičnoj bakici Mis Marpl.
Biznis ne preza ni pred kim i ništa mu nije sveto. Sve što se može pretvoriti u
zaradu biće u tu svrhu i upotrebljeno. Tu nema sentimentalnosti, poštovanja
prema pokojnom autoru i sličnih obzira. Novac je jedino bitan makar to značilo
kaljanje nečijeg dela. Nastavci su, dakle, uvek u modi. Pa, ko voli – nek
izvoli...
(2013)
0 komentara:
Постави коментар