Šestog
septembra 1956.g. u saobraćajnoj nesreći poginuo je Aleks Rejmond (rođen 1909.g.). Ljubav prema brzim i skupim
automobilima, kao „logičan nastavak“ uživanja u svakovrsnom luksuzu okončala je
Rejmondovu sjajnu stvaralačku
karijeru koja mu je donela slavu, nagrade i bogatstvo. I dok su ljubitelji stripa žalili, ljudi iz strip biznisa imali su drugačije
probleme. Za Rejmondovog izdavača „King fičers sindikat“ situacija je bila
vrlo praktična i svodila se na pitanje: ko će nastaviti da radi na stripu Rip Kirbi, popularnom i profitabilnom. U novinama su upravo
štampani kaiševi 36. epizode ovog serijala, pod nazivom „Eliksir mladosti“; Rejmond
je, prema uobičajenom sistemu rada iscrtao kaiševe za par nedelja unapred ali
priču nije završio a da se strip
prekine nije dolazilo u obzir jer „šou
mora da se nastavi“. Logičan zaključak je bio da se posao poveri nekim od Rejmondovih pomoćnika ali su direktori Sindikata imali drugačije ideje. U
odluci su im pomogli i vlasnici suparničkih kompanija naprasnim angažovanjem
crtača za koje su mislili da bi bili mogući Rejmondov
naslednik. Ovo nimalo kolegijalno ponašanje suzilo je broj mogućih kandidata i
izbor je pao na Džona Prentisa (rođen
1920.g.) koji čak nije ni poznavao Rejmonda
mada je voleo njegov rad. Prentisov
realistički crtački stil bio je dobra polazna osnova pa su mu, pošto je
zaposlen, kao model i putokaz dali na uvid Rejmondove
originalne crteže i skice. Prentis je
dovršio epizodu „Eliksir mladosti“ i
od 22.10.1956. započeo svoju verziju doživljaja Ripa Kirbija; ovaj posao okončan je čak 43 godine kasnije, Prentisovom smrću 1999.g. (poslednjih
15-tak godina Prentis je pisao i
scenarije za Ripa), nakon koje je Rip Kirbi posle 197 epizoda otišao u
istoriju!
Šesti
tom sabranih avantura “prvog savremenog
detektiva” Ripa Kirbija sadrži osam epizoda objavljenih od oktobra 1956. do
novembra 1958. godine. Prva epizoda koju je Prentis
u celosti nacrtao, “Slučaj Džonija Puce”,
izazvala je ozbiljne zamerke čitalaca zbog neadekvatnih pojedinosti ali je
publika generalno pozitivno reagovala na novog crtača. Prentis je zadržao standardnu formu - tri sličice u kaišu, preciznu
tanku liniju (čak tanju neko kod Rejmonda),
fotografsku faktografiju, luksuz, glamur i lepe devojke. U okrilju
funkcionalnog kadriranja, Prentis je skloniji
krupnim planovima - potretima, umesto pune crne boje za noćne scene rado
koristi gusto senčenje; takođe voli da grubijane crta sa slomljenim, bokserskim
nosevima. Takav je i Džoni Puca koji
je smislio podli plan da se osveti Kirbiju
ali će deblji kraj (optužbu za ubistvo) izvući Dezmond. “Devojčica koja je vikala “Vuk!”” je kapriciozna
bogatašica koja “baca oko” na Kirbija
i ne bira načine da bude u njegovoj blizini; ali, kao u staroj poslovici, posle
dve lažne uzbune dama će upasti u ozbiljnu nevolju a u to, isprva, niko neće
poverovati. Epizoda “Vi i vaša
radioaktivnost” ponovo dovodi Dezmonda
u nevolju: ovog puta on je žrtva prevare ali će, do kraja, i prevaranti biti
nasamareni. “Sirenine vešte ruke”
odvode Kirbija na Bliski Istok gde, uz pomoć vojske SAD, rešava slučaj krađe sa međunarodnim
posledicama. U “Pozitivnom negativu”
Kirbijeva (povremena) devojka Hani
biva optužena za ubistvo modnog fotografa; kao Dezmond pre nje i ona je slučajna žrtva osvete. Epizoda “Princeza i biseri” vodi Kirbija na egzotična, topla mora u
potragu za skrivenim bogatstvom siromašnih domorodaca; posle mnogo muka, sred
erupcije vulkana i između ajkula, zadatak biva rešen pa detektiv odlazi kući
ostavljajući princezu slomljenog srca (kao i, ranije, bogatu naslednicu). U
sledećoj avanturi, pod nazivom “Kod kuće
je najgore” Kirbi će raskrinkati gramzivi par koji ne može da čeka na nasledstvo.
Konačno, u priči “Pročitaj me” Kirbi
će, koristeći se bizarnom veštinom čitanja misli, otkriti ubicu koji je na “tradicionalni”
način rešio problem svog ucenjivača.
Za
punu deceniju izlaženje (od 1946.g.) Kirbi
je izrastao u serijal sa izgrađenim profilom; scenarista Fred Dikenson, koji se “nastavio” na tandem Rejmond i Vord Grin, sklon pompeznijim zapletima, najubedljiviji je
kad Kirbija vodi van urbanog Njujorka i SAD što, opet, daje priliku Prentisu
da se dodatno razmaše i nametne kao originalan crtač koji se ne zaklanja iza
velikog prethodnika, ne oponaša ga već gradi svoju verziju poznatog detektiva-srcolomca.
U svakom slučaju Prentis je hrabro
preuzeo težak zadatak i “odradio” ga za svaku pohvalu u, čak, 160 epizoda!
(“Dnevnik”,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар