Priče o
grupama odabranih-izuzetnih ljudi koji izvršavaju junačka dela deo su istorije
svih naroda, na svim zemaljskim prostorima i u svim vremenima. Njihov se spisak
proteže od družine koja je tragala za zlatnim runom, vitezova okruglog stola
ili 40 ronina sve do komandosa/specijalaca u ratovima ili hrabrih kosmonauta.
Naravno, sva su ova dešavanja imala svoj odraz u svetovima umetnosti, bilo tako
što se realnost kopirala ili izmišljala. U svetovima popularne kulture Zapadnog
sveta s kraja XX veka i početka XXI, pored Marvelovih
i DC-jevih superherojskih ekipa,
najpoznatija tvorevina u ovom “fahu” je strip
serijal Alana Mura “Liga izuzetnih
džentlmena” (od 1999.g. naovamo) u kom su spojeni junaci klasičnih
umetničkih dela, od Alana Kvotermejna
i Kapetana Nema do Doktora Džekija i Nevidljivog čoveka. Ovakva postavka, koja je dosledno razvijanje
ideja Filipa Hozea Farmera i njegovog
ingenioznog “Vold Njutn Univerzuma”, uspostavila
je obrazac koji nudi mnoge izazove.
Ovdašnji odgovor na taj izazov je “Družina Dardaneli” koju je osmislio Pavle Zelić a iscrtao Dragan Paunović. Prva epizoda-avantura “Poljubac leptirice” (“System comics”, 2011.) postavlja
pozornicu događaja - Srbiju u
alternativnoj istoriji s kraja XIX veka u kojoj postoje i mešaju se racionalno
i fantastično. Jedina konstanta ove (i svih ostalih) istorija jesu interesi
velikih sila za dominacijom nad malim narodima. Kao pokušaj odupiranja tim
uticajima u Srbiji se sakuplja grupa
izuzetnih junaka. Mesto njihovog susreta je legendarna kafana “Dardaneli” a organizator i koordinator
družine je Vukašin Katić (ličnost iz
romana “Vreme smrti” Dobrice Ćosića);
družinu čine Koštana (iz istoimene
drame Bore Stankovića), Hajduk Stanko (roman Janka Veselinovića), Karađoz (“Prokleta avlija” Ive Andrića), Sava
Savanović (“Posle devedeset godina”
Milovana Glišića) i - jazavac (“Jazavac
na sudu” Petra Kočića) dok je predstavnik “majčice Rusije” grof Vronski (“Ana Karenjina” Lava Tolstoja). S
druge, loše strane su Jozef K. (iz “Procesa” Franca Kafke), Dobri vojnik Švejk (iz romana Jaroslava Hašeka), Old Šeterhend i Omar Halef
(iz romana Karla Maja) i Margerita Gotije (“Dama s kamelijama”
Aleksandra Dime sina). Sukob Družine
Dardaneli i “loših momaka” treba da onemogući ostvarenje mračnog plana za
pokoravanje sveta.
Druga
priča serijala delom se dešava u Parizu,
na Svetskoj izložbi tehničkih
novotarija a odatle se, posle klaustrofobične epizode u pariskim katakombama,
premešta u vazdušni “Orijent ekspres”
koji će aktere, preko evropskog neba, dovesti do Konstantinopolja. Spektakularna egzekucija Vukašina Katića obznaniće da je Esnaf
ubica angažovao Rodiona Romanoviča Raskoljnikova
(“Zločin i kazna” Fjodora Dostojevskog) da eliminiše Družinu Dardaneli. Raskoljnjikovu će pomagati Fantoma iz opere (iz romana Gastona
Lerua) i Gregor Samsa (“Preobražaj”
Franca Kafke). Na strani Družine
Dardaneli, pak, ubijenog Katića
zameniće Jovanča Micić (“Put oko sveta -
Čudnovati događaji Jovanče Micića, Jagodinca u deset slika s pevanjem i
igranjem” Branislava Nišića). U “Zločinu…”
se, uporedo sa osnovnim zapletom, nastavljaju otkrivanja životnih priča
“domaćih” junaka kao i njihove svađe, netrpeljivosti i trvenja. Zelić, ipak, zadržava zdravu distancu
prema ovoj pripovednoj liniji pa u sceni sa ispovestima, na primedbu da jazavac
nije ispričao svoju priču, Sava Savanović
sasluša šta četvoronožac ima da mu odmumla i odreži a na pitanje šta je rekao
odvrati da neće reći jer je “isuviše
neverovatno”. I pored “humane” strane junaci imaju prevashodnu ulogu koja u
svemu poštuje ikonografiju horor
žanra pa priča teče brzo, sa mnoštvom akcionih scena “natopljenih” adrenalinom
i jezom. Crtež Dragana Paunovića,
kadriranje odnosno koncipiranje tabli, koristi tradiciju vizuelne horor ikonografije (stripovske i filmske) umešno vladajući linijom i rasporedom svetla, senki i
potpuno crnih površina što je izuzetno ubedljivo u scenama u pariskom
podzemlju.
Sveukupno,
“Zločin na Svetskoj izložbi” uspešno
nastavlja avanture Družine Dardaneli nudeći
čitaocima zanimljivo štivo koje u sebi nosi veliki potencijal za valjan strip serijal.
(“Dnevnik”,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар