Herman Ipen (1938) nesumljivo jedan od
najboljih autora francusko-belgijskog
stripa karijeru je započeo pre više od pola veka: debitovao je 1964. godine
u magazinu „Spiru“ a aktivan je i
danas. Njegov atraktivni crtež prvih epizoda serijala „Jugurta“ doneo mu je ponudu poznatog scenariste Grega za realizaciju pustolovnog stripa
„Bernard Prins“; od 1966. do 1980.
godine Herman je nacrtao ukupno 18
albuma ovog serijala. Po Gregovim
scenarijima Herman od 1969. godine
crta i vestern serijal „Komanča“; do
1983.g. sveukupno 14 albuma. Uprkos popularnosti oba serijala stvaralački
tandem je postepeno usporavao saradnju (do konačnog raskida) što je Hermanu omogućilo da se pozabavi
samostalnim projektima. Prvi je bio serijal „Džeremaja“ započet 1978.g. (koji do danas nije okončan). Godine
1983. Herman stvara novi serijal „Tornjevi Boa-Morija“, situiran u srednji
vek u Evropi, koji će okončati posle 10 albuma ali i nastaviti u serijal „Boa-Mori“ (po scenarijima Hermanovog sina Iva). Pored ovih serijala Herman
je uradio, samostalno ili po tuđim scenarijima, 30-tak nezavisnih („one shot“) albuma.
Drugi
tom sabranih epizoda „Džeremaje“
nastavak je avantura dvojice prijatelja, Džeremaje
i Kurdija; oni i dalje putuju
prostranstvima bivših Sjedinjenih
Američkih Država koje su uništene u rasnom ratu belaca i crnaca. Na
ruševinama nekada moćne države nikle su male, samodovoljne zajednice manje-više
neprijateljski nastrojene prema strancima; obični ljudi su prinuđeni da se
teško bore za opstanak u neprijateljskom okruženju koje podrazumeva otvoreno
nasilje i bedu ali i visoku tehnologiju i rasipnički luksuz. U kontradiktornom
i konfuznom svetu koji je sjedinio Divlji
zapad i vestern ikonografiju XIX
veka sa moćima kapitalizma s kraja XX veka, ništa nije sveto, sigurno i
nemoguće.
Mada
su epizode serijala zaokružene one su labavo povezane opštom pričom koja
prati stasavanje mladog Džeremaje (koji ima koliko-toliko normalne
životne prioritete i ciljeve) i njegovog vetropirastog druga Kurdija; neslaganja i čarke njih dvojice
konstanta su svih doživljaja. Prva epizoda drugog toma (četvrta u seriji), „Oči od usijanog gvožđa“ iz 1980.g. vodi
prijatelje na zabranjenu teritoriju države crvenog naroda jer Džeremaja pokušava da pronađe i spase
svoju porodicu koja je tamo odvedena. Usput će sresti pompeznog putujućeg
zabavljača i njegovog opasnog pratioca izuzetnih sposobnosti. U razrešenju
priče Džeremaja će spasiti svoju
tetka Martu a mala družina će se
primiriti i uživati u običnom životu iz koga će ih otrgnuti sledeća epizoda „Zamorče za budućnost“ iz 1981.g. na
prevaru odovodeći prijatelje u kliniku za produženje mladosti bogatih klijenata
serumom koji se dobija iz tela onih koji u svom životu nemaju ništa sem
zdravlja i mladosti. I posle 35 godina od objavljivanja ovog stripa njegova
priča je provokativna i aktuelna. Tako je i sa temom postojanja i agresivnog
delovanja verskih sekti; epizoda „Sekta“
iz 1982. inspirisana je tada senzacionalnim slučajem masovnog samoubistva
sledbenika „propovednika“ Džima Džounsa
u Gvajani.
Hermanovi scenariji uspevaju lako da
uvuku čitaoca u intrigu koja se odvija u nekoliko pripovednih linija koje
dozvoljavaju neočekivane obrte. Likovi su prepoznatljivi a takvi su i njihovi
međusobni odnosi. No, Herman
povremeno pravi intrigantne iskorake koji dodatno produbljuju priču i daju joj
uverljivu notu „životnosti“ koja nadilazi strip
standarde. Što se vizuelno-crtačkog dela stripa nesporno je da Hermanov, nazovimo ga tako, „ružnjikavi realizam“ filmski kadriran i
montiran savršeno odgovara naučnofantastičkom,
postapokaliptičnom miljeu. Kao vrhunci ovog manira nameću se, pored već
prepoznatljivih slika ruševina (zgrada, fabrika), prizori fantazmagorično
apstraktnih kamenih pejzaža u „Očima od
usijanog gvožđa“ odnosno maglovite noći u „Sekti“. Hermanova poigravanja perspektivama kao i neodredivim
oblicima svakako plane pažnju i donese posebnu vrstu čistog likovnog uživanja.
„Džermaja“ je u vreme svog pojavljivanja
svakako bio atraktivno strip
ostvarenje koje se nametalo dobro osmišljenim i razvijenim idejama te
ambicijama da u spoju dva žanra (vesterna
i naučnefantastike) donese nove
kvalitete. I posle više od tri decenije od prvog pojavljivanja ovaj serijal
deluje ubedljivo i sveže, nudeći uzbudljive ali seriozne avanture.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар