Treća knjiga integralnog strip serijala „Torgal“ (u
izdanju „Darkwood“-a i „Čarobne knjige“, 2015.g.) koji su
stvorili scenarista Van Ham i crtač Rosinski donosi tri pojedinačna izdanja-albuma
originalno objavljena 1988. godine. Ovako spojeni između jednih korica oni
„pokrivaju“ tri linije na kojima serijal počiva: tajanstveno i čudesno Torgalovo poreklo, živote njegove
porodice odnosno Torgalove avanture.
Album „Dete zvezda“ (sedmi po redu)
čine tri manje celine: „Izgubljeni
drakar“ pripoveda kako su Vikinzi
pronašli Torgala, „Metal koji nije postojao“ vodi malog Torgala u bajkovitu avanturu u kojoj će se
hrabro žrtvovati za prijatelja dok u „Amajliji“
mudrac-božanstvo na vrhu planine otkriva mladom Torgalu istinu o njegovom poreklu u moćnom, tehnološki naprednom
narodu, pred kataklizmom izbeglom sa Zemlje
koji se vratio svojoj postojbini ali nije uspeo da na njoj preživi; u jednom
trenutku Torgal u božanstvu
prepoznaje svog dedu ali mu, potom, sećanje na sve što je čuo biva telepatski
izbrisano. „Dete zvezda“ spaja
mitološku i naučnu fantastiku,
odnosno dva koncepta doživljavanja sveta - racionalni i iracionalni - u toplu,
melanholijom obojenu priču oplemenjenu izuzetnim crtežom i svakako je jedan od
najboljih albuma celokupnog serijala.
Sposobnosti
koje je Torgal nasledio od svojih
predaka i koje pomalo naslućuje ali ne ume da kontroliše prešle su na njegovog
muškog naslednika Jolana. Album „Alinoe“ započinje tako što Torgal zatiče mališana kako po pesku
ispisuje znakove za koje ne ume da objasni ni kako ih zna ni šta znače. Potom Torgal odlazi sa ostrva, na kome živi sa
suprugom Arisijom i Jolanom, kako bi
na kopnu, među drugim ljudima pribavio ono što je njegovoj porodici potrebno.
Majka i sin žive sasvim obično dok Jolan ne prizna da mu je drug Alinoe dao narukvicu. Arisija je uplašena jer je ostrvo
nenastanjeno a svaki stranac je potencijalna opasnost za dete i nju. Nakon
neobičnog susreta sa zelenokosim dečakom čudnih očiju Arisija zaključuje da je Alinoe
plod Jolanove mašte koji je
otelotvoren zbog Jolanovih izuzetnih sposobnosti
(za koje ona zna ali ih krije od Torgala).
No, Alinoe ubrzo odbija da se
pokorava naredbama svog tvorca i počinje da progoni najpre Arisiju a potom i Jolana,
uništavajući kuću i staju te zaposedajući tela životinja i, konačno, Arisije koja napada svog sina! Fatalni
kraj progona sprečiće Torgalov
povratak i uništavanje Alinoeve
narukvice. Hame i Rosinski stvorili su mračnu priču punu
demonske jeze; prepoznatljivi elementi horor ikonografije izuzetno su ubedljivi
u ruralnom primarno-primitivnom okruženju, dodatno potencirani filmskom
„režijom“ i kadriranjem strip tabli.
Završna
epizoda ove knjige, „Strelci“
samostalna je Torgalova avantura u
kojoj on, da bi mogao da se vrati na ostrvo gde su Arisija i Jolan, upada iz jedne nevolje u drugu. Najpre će upoznati
veselog vetropira Tjala Vatrenog i
njegovog ujaka, vrsnog oružara Arguna
Drvonogog a potom i lepu ali svojeglavu i sujetnu kradljivicu Kris od Valnora i njenog slugu Sigvalda Spaljenog. Uprkos razlikama i
netrpeljivosti sticaj okolnosti će sve njih naterati da sarađuju kako u
oslobađanju zarobljene Kris tako i na
turniru za strelce koji nudi bogate nagrade; ipak, Kris od Valnora će, dosledna svojoj prevrtljivoj ličnosti, pokušati
da ih sve prevari i nagradu na takmičenju prigrabi samo za sebe. Mada
prepoznatljivih kontura zapleta i razrešenja ova priča nije ni rutinski
ispričana niti preterano „zašećerena“ tako da u kranjem donosi jednu valjanu pseudoistorijsku
avanturističku priču koja će zabaviti i povremeno nasmejati publiku. Tjal i Argun odnosno zloća Kris nastaviće da se povremeno
pojavljuju u Torgalovim doživljajima
donoseći tako još jednu nit kontinuiteta serijalu.
Sveukupno,
treća knjiga „Torgala“ pokazuje kako
su autori promišljeno i precizno gradili svoju sagu o crnokosom Vikingu vanzemaljcu, njegovoj porodici,
prijateljima i neprijateljima, mešajući žanrove, njihove obrasce i
ikonografije, uspevajući da stvore delo koje neće robovati konvencijama već će
ih koristiti, nadogađivati i nadilaziti nudeći čitaocima kvalitetnu strip
„lektiru“ a potonjim strip
stvaraocima putokaze za nova dela.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар