U FOKUSU
Mada
ne postoji opšteprihvaćena definicija stripa
kao umetničke forme jer se mišljenja teoretičara u mnogome ne slažu, čitaoci
svakako imaju svoju „svakodnevnu“ formulaciju i po njoj se ravnaju kada
„konzumiraju“ stripove; ovu „formulu“
koriste i stvaraoci prilikom „izrade“ novih „proizvoda“. Mnoštvo
elemenata-činilaca te formule iskustveno je određeno i funkcioniše kroz manipulisanje
tematskim i zanatskim ikonografijama. Snaga ovih odrednica najveća je u
„proizvodima“ korporativnih strip
industrija a slabi kako se strip primiče alterantivnom i autorskom pogledu
na sam medijum 9. umetnosti. I stvaralačka sloboda zavisi od opredeljenja
umetnika-zanatlije da poštuje postojeće „stripovske“
granice. U svemu ovome strip se ne
razlikuje od drugih grana umetnosti ali je pritisak na njega znatno veći jer je
komercijalnost stripa veća pa su jači
i zahtevi da ona bude dostignuta.
Na
ovdašnjim strip prostorima imperativi velike prodaje odavno ne postoje ali to
ipak ne znači da su autori slobodniji u stvaralaštvu jer ih, paradoksalno,
pritiska teret borbe za bilo kakvo objavljivanje što nameće određenu
„samocenzuru“ u odnosu na izneveravanje strip
kanona. Među retkim strip stvaraocima koji su izdržali iskušenja retkog objavljivanja,
ostajući verni sopstvenom umetničkom profilu, eksperimentu i traganju u mediju,
zapaženo mesto pripada Đorđu Miloviću
(1960) koji ustrajava u svom doživljaju stripa
i, ostajući u granicama takozvanog „glavnog toka“, insistira kako na
specifičnom tematskom okviru tako i prepoznatljivom vizuelnom rukopisu što ga,
sveukupno, čini zaokruženom umetničkom pojavom koja stvara intrigantna i
umetnički relevantna dela.
REČ KRITIKE
„Sveti duh i voda“ po mnogo čemu je
jedinstvena strip tvorevina. Mada je
knjiga podeljena u dva segmenta „Sveti
duh i voda“ i „Dodaci“, koje čini
sedam odnosno šest kraćih celina-priča, u pitanju je zaokružena priča koja se bavi
odnosom senzibilnog pojedinca visokih ideala i etičkih načela i društvenog
okruženja koje funkcioniše po sasvim drugačijim, prilagodljivim principima zbog
čega je takva osoba prinuđena da neprestano luta kroz vreme, od postanka sveta
do danas, i prostor, kome je težište u Lažigradu,
tražeći način ispunjenja sopstvene svrhe u rasponu od mesijanske pomoći jadnima
i nemoćnima do potpune posvećenosti stvaranju Umetnosti. Naravno, definitivnih odgovora na pitanja o društvenim
sistemima vrednosti, moralnosti ili osećajnosti nema. S druge strane su izazovi
samospoznaje kao uslova za izrastanje u celovitu ličnost, stalna žudnja za
drugim bićem, usamljenost kao teret ali i podsticaj... Baveći se za strip
sasvim neobičnim temama Milović, koji
u pogovoru konstatuje da je ovo ispovedno intonirana zbirka priča, neprestano
iskušava same granice strip medija.
Umesto intenzivne fizičke akcije tablama dominiraju intelektualni metafizički monolozi
na momente hermetični, gotovo ezoterijski. Ali, prividna usporenost i
statičnost otvara prostor za dijalog reči i crteža u akvarelu, od dogradnje i
dopunjavanja atmosfere do kontrapunktiranja onoga što je izgovoreno/mišljeno i
onoga što se vidi (kao što se suprotstavljaju realnost i umetnička refleksija).
Realno i fantastično, žudnja i usamljenost, vera i sumnja u svet i sebe u njemu,
slavljenje čoveka kao uzvišenog bića i spoznaja njegove bede, otuđenosti i
mentalnog siromaštva ključne su tačke ove intelektualno uzbudljive knjige koja
potvrđuje talenat svog autora odnosno neslućene mogućnosti stripa koje otkrivaju samo pravi umetnici.
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар