U FOKUSU
Filipa K. Dika (1928-1982) žanrovska
kritika jednodušno svrstava među najznačajnije pisce naučne fantastike. Ipak, ova se tvrdnja odnosi samo da manji deo
njegovog obimnog opusa jer većinu čine dela pisana na brzinu i puna klišea,
prema zahtevima izdavača. Po ovoj karakteristici Dik spada u mnoštvo „literarnih
najamnika“ koji su „štancali“ određenu žanrovsku robu za male nadnice, uvek
u u žurbi da ispoštuju rokove, uvek u neizvesnosti da li će ponuđena priča ili roman
biti prihvaćeni i objavljeni, neretko prekrajani po urednikovoj volji. Naučna fantastika tretirana je isključivo
kao roba, štivo određenih, očekivanih, karakteristika, koje služi zabavi kupaca
te stoga ne sme da izneveri njihova očekivanje jer to značiti pad prodaje i
profita. Sve što bi iskakalo iz rudimentarnih žanrovskih šablona nije
prihvatano pa je i „umetnost“ bila nepoželjni luksuz. Otuda je Dik, svestan spoljnih obaveza ali i unutrašnjih
„nemira“ stvorio mnoštvo priča koje su baratale žanrovskom ikonografijom ali
povremeno i iskakale iz kolotečine. U nizu romana ova su iskliznuća dublja pa
ikonografija postaje dobrodošla pozadina za ambicioznije sadržaje. Tako je Dik uspeo da se izdigne u umetničke
sfere što je uspelo samo retkim najamnicima (takav je i velikan Robert Silverberg). No, mada je vrlo
mlad ovenčan i žanrovskim priznanjima - nagrada „Hugo“ za roman „Čovek u
visokom dvorcu“ 1963.g. - Dik je,
pritisnut dugovima, iznova padao u klopku najamništva bivajući prinuđen da
razvodnjava svoje ideje (koje su sve više naginjale misticizmu). S druge
strane, balansiranje između obrazaca i novih ideja veoma se dopado
konvencionalnom i konzervativnom Holivudu
koji je snimio niz filmova po Dikovim,
manje ili više osakaćenim delima, od „Blejd
ranera“, „Totalnog opoziva“ do „Suvišnog
izveštaja“.
REČ KRITIKE
„Lavirint smrti“ varira priču o zadesno
stvorenoj grupi ljudi koji se sticajem okolnosti nađu na nepoznatom mestu, ovog
puta na planeti Delmak-O, i bivaju
suočeni sa fatalnim pretnjama koje izmiču njihovoj sposobnosti poimanja
realnosti. Kako priča odmiče tako se izoštravaju osobine pojedinaca koje
usporavaju ili potpuno onemogućavaju zajedničko delovanje grupe. Posle niza
dogodovština preživeli shvataju da ono što su smatrali stvarnim i istinitim to
uopšte nije, da iza svega postoje drugačiji planovi moćnih državno-vojnih sila.
Ali ni to nije kraj jer se sama ekspedicija dešava u glavama članova posade
svemirskog broda – mada ni to nije konačna istina. Pisac jasno i lako vodi
priču, upliće fragmente zagonetke ali i rešenja, poigrava se ličnim viđenjima
istih događaja i manje-više (ne)očekivanim reakcijama na nepoznato i opasno. Dik se motivom labave grupe u neprijateljskom
okruženju bavio u pet romana („Oko na
nebu“ 1956, „Iščašeno vreme“ 1959, „Tri stigmate Palmera Eldriča“ 1965, „Ubik“
1969, i „Lavirint smrti“ 1970)
uvek iznova preispitujući odnos jedinka-grupa i fiktivna-realna stvarnost;
svaki od romana donosi novi preokret u ovoj temi (baš kao u romanima o
pojedincu bačenom u drugačije stvarnosti van one u kojoj je imao svoje mesto).
I u „Lavirintu smrti“ Dik postavlja
nekoliko žanrovskih obrazaca (nepoznata planeta i ekologija, svemirski
brodovi...) da bi se fokusirao na odnose u grupi i odbrambene reakcije na nevidljive
opasnosti. Ovoj maloj psiho-sociološkoj studiji razrešenje tajne nije osnovni
cilj jer ono tek zaključuje knjigu i daje kakav-takav okvir priči kojoj je
težište i dalje na procesima (ne)prilagođavanja ljudskom i neljudskom
okruženju, na iščašenosti razmeravanja i zaključivanja (koju sugerišu i bizarni
naslovi poglavlja) o (ne)poznatom.
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар