Malo ko je u stanju da kao Ilija
Bakić uđe u um bića, ljudskog ili neljudskog, i od početka do kraja dosledno
mapira svet koji to biće iskušava i svojim postojanjem predstavlja. Unutrašnja
snaga bića koja tvori svet, svojim čulnim uplivom i tumačenjem tog upliva,
iscrpljuje se činom koji nazivamo, prosto – životom.
U zbirci priča „U odvajanju“,
pisac se bavi, grubo rečeno, dvema vrstama bića. U jednu grupu ubrajamo
muškarce i žene, to jest ljude, a u drugu – mašine i kibernetske programe.
Analizom uzročnosti i okidača, obrade podataka, zaključivanja i delanja, Ilija
Bakić daje, ujedno i preciznu sliku osnovne motivacije koja dolazi iz sveta okolo,
kao i izvitoperenu sliku, ili odraz, koja odlikuje biće nastalo unutrašnjim
preoblikovanjem i razmeštanjem tih, iz okoline, izvornih poticaja. U krajnjoj
liniji, s obzirom na analitički postupak koji Bakić primenjuje, postaje jasno
da je razlikovanje dve vrste samo pitanje opažanja prelaza/metamorfoze, odnosno
zamene, jedne forme u/ili/za drugu.
U tekstovima ovog pisca, čiji se
opus u velikoj meri uklapa u signalistički, avangardni i eksperimentalni korpus
savremene srpske književne produkcije, upravo dolazi do izražaja analitički
tretman podataka, koji isključuje ideologizaciju na svim nivoima – od emotivne,
idejne, estetsko-stilske, pa sve do svođenja predstave celokupnosti sveta na
minimalistički, individualni doživljaj izolovanosti u sredini koja predstavlja
skup tačaka koje u svakom momentu mogu biti nešto dvojako – nešto što crpi ili
nešto što daje energiju, bez koje života nema.
Bakićevo saživljavanje s
elementima stvarnosti i predstavom mogućih ishoda, daje naročiti estetski
doživljaj trošenja mega-uma „svetske mašine” u ogoljenoj formi „jednog od nas”
izloženog surovoj tehnološkoj hemiji primordijalnog bujona kao konačne osnove
života.
Ovo svođenje civilizacijskih i
kulturnih elemenata pod mikroskopski okular, karakteristično je za Bakića, i predstavlja
nužni odmak, izmeštanje iz ready made predstave, kako bi se došlo u kritičku
poziciju koja je lišena gorepomenutih emotivnih ili ideoloških filtera.
Crnohumorna obojenost, nastala
iz suprotstavljenih pozicija ljudskog sveta i pojedinca u njemu, preteći se
nadvija nad svest čitaoca koji se usudi da upluta u ovaj groteskni, kafkijanski
svet u kojem jedino odjekuje zlokobni smeh kao odjek pustoši beskonačnog
lavirinta bezizlaza.
U Bakićevom opusu, koji se
sastoji od hiperrealističnih priča i romana ali i humorom zasićenih parodija i
izleta u pop-kulturni mozaički pejsaž, postoji i nikad prekinuta nit optimizma,
koja pre svega služi kao vođica i oslonac čitaocu. Ovo je itekako potrebno, jer
se često, kao čitaoci, iznenada obremo u bestežinskom okruženju ambisa u koji
nas vodi zenonovski dosledno pronicanje u suštinu bespuća. Neke od priča upravo
se i završavaju tako, pred konačnim tamnim zastorom, u trenutku kada je
neophodno da se načini iskorak iz dovršenog kretanja životnog oblika. Tada,
silovita magija Bakićevog putopisa, kao legendarni ubik Filipa K. Dika,
obnavlja naše disanje.
Ali, ne poigrava se Bakić –
nadom, kao lažnim duhom koji daruje život. Njegovi junaci čine sve u svojoj
moći, da se izbore za još jedan dan života. Ono malo inteligencije koju
poseduju, koriste do poslednjeg daha. Upravo ovde pisac i zadaje konačni, nemilosrdni
udar pečatom. Često precenjena inteligencija ljudskog bića, kao Laokoon, hvata
se ukoštac sa surovom stvarnošću i u izvesnoj meri je i osvešćena, ali tek
toliko da shvati da je guši i njena sopstvena surovost. A ta surovost posledica
je sleđenja „prirodnih” zakona.
Ne treba imati iluzija, čovek je
u bezizlaznom položaju, a ono što ga goni – takođe ga i ubija. Kod Bakića je
egzegeza isto što i epifanija. Daleko od toga da on u svoje tekstove
eksplicitno uvodi diskurs o smislu postojanja. Hladni, scijentistički pristup
kao besćutni oklop naleže na živo i toplo tkivo naše kože. Sam dodir stvarnosti
je neprijatan. Čovek ne vidi šta bi još tu moglo da se dogodi, osim borbe koja
je neminovna. Iako u nevolji, Bakićevi junaci sami traže svoja rešenja, ne vape
za pomoć nekom apstraktnom milosrdnom Bogu.
Ono što odlikuje priče u zbirci
U odvajanju jeste realizam. Bez obzira na to da li je sam kontekst u
sadašnjosti ili bliskoj budućnosti, spoljašnji dekor je samo to, ali način na
koji je svet sklopljen je bolno realističan.
Zbirka U odvajanju sastoji se iz
tri grupe po tri priče: I dole, I gore, I između.
Prva grupa se bavi telom:
unapređenim, poniženim, predefinisanim i redefinisanim. Pogled je iz telesnih
funkcija, koje u međusobnoj sprezi tvore život koje su one same. Ukoliko je u
ovim pričama reč o nedorečenosti, ova se odnosi upravo na specifikaciju
životnog oblika.
Sledeća grupa priča bavi se
životom na svemirskoj stanici – ali životom običnog šljakera koji često i lako
ostaje bez posla pretvarajući se tako u prola. Nema tu nikakve svemirskooperske
romantike i veličanstvenosti – sve je u sitnoj kalkulaciji sitnih poteza koje
tako obezvređeno biće može da proizvede. Kod Bakića je budućnost gore od
današnjeg najlošijeg. Ovo specifično poređenje prideva jeste istinsko poniranje
u fraktalizaciju civilizacijskog postojanja. Dekorativne estetike kod Bakića
nema. Ono što obične ljude spasava od zla ljudskog postojanja uklonjeno je
preciznim potezom skalpela. Upoznajte se s golom stvarnošću društvenog bića.
Između, koje je u ovoj knjizi na
kraju, uvodi nas u kibernetsku matricu. Dvostruka prepozicija stvarnosti u
poslednje tri priče, uvodi u svesni život paralelu u obliku programa koji pod
piščevim perom postaju vidljivi, a koji u velikoj meri upravljaju našim životima
iz sfere nesvesnog. Ili, bolje rečeno, iz nesagledanog prostora. Prepoznavanje
nevidljivog događa se prodiranjem posledica dejstva neopaženih protokola u
svest. Ovaj događaj menja predstavu stvarnosti na nivou paradigme. U kolikoj
meri smo na raspoloženju „tajanstvenim” silama koje nama upravljaju? Ako je
suditi po Bakićevom uvidu, naše je postojanje u potpunosti određeno
uzročno-posledičnim nizom kojem je početak zakopan u prošlosti koja seže do
Velikog praska a predvidivost stvarnosti isključivo zavisi od sposobnosti da
sagledamo mehanizme „svetske mašine” potekle iz tog pradogađaja. Jer, nova,
kibernetska stvarnost koja nas u sebe sve više uvlači, nije suštinski različita
od svoje prethodnice. Treba samo progledati.
Slobodan Škerović, 2013.
0 komentara:
Постави коментар