Iscurela
2013.g. bila je prema stripu, kao i prema svima ovde i sada, varljiva i
prevrtljiva – mnogo je više obećavala nego što je donela. Ipak, kada se baci
pogled unazad, ne može se reći da je, sve u svemu, ukupni rezultat loš.
Objavljeno je dosta strip albuma, mladi izdavači su se kako-tako održali
hvatajući korak sa onima već „proverenim“, strip periodike je bilo tu-i-tamo,
baš kao i manifestacija. Dakle, strip je opstao mada je mogao da uznapreduje i
više... Pa, možda će dogodine.
Slede podsećanja na izdanja iz
2013.g. koja ne treba zaboraviti niti zaobići. Naravno ovo je lični odabir pa
otuda svakako nepotpun ali dobronameran.
DOMAĆI AUTORI
„Ljubazni
leševi – definitivno izdanje“ Penevski/Stevanović (Komiko) – nova
(konačna?) doza groteske i kalambura u delu koje postaje kultno,
„Moderna
mitologija rađa svakakva čudovišta“ Tihomir Čelanović (System Comics) – razbarušene,
infantilne pričice sa ironijskim odmakom, iscrtane precizno i razigrano,
„Detektiv
Lakonogić“ Masli (Rosencrantz) – karikaturalno-humorističko-kriminalistički
strip na tragu najbolje tradicije klasične francusko-belgijske škole, koji nas ujedno
podseća na pomalo skrajnutog autora,
„Žig
petokrake“ Srboljub Nikić (Gradac, Raška) – „grafički roman“ u ključu alternativno-autorskog stripa bizarne
priče,
„Dikan“
Lazo Sredanović (Everest media/Udruženje stripskih umetnika Srbije) –
klasik domaćeg stripa konačno u reprezentativnom izdanju; podsećanje na mladost
i strip koji je i dalje u stanju da nasmeje i razgali čitaoca,
„Kobra
– integral 1“ Kerac/Obradović (Darkwood) – akcioni heroj iz 1980-tih se
vratio da dokaže da je živ i zdrav i opasan!
Pored navedenih albuma valja
pomenuti periodično izdanje „Zlatno doba“
koje postaje antologija domaćeg stripa objavljivanog pre i posle II svetsko
rata, kao i dva knjiška izdanja:
„Digitalni
strip“ Branislav Miltojević (Komiko) seriozno promišlja interakcije stripa
i kompjutera odnosno interneta,
„Andrija
Maurović“, časopis Gradac 185-6-7 posvećen je strip klasiku koji i dalje
uzbuđuje i fascinira ljubitelje priča u slikama.
„Knjiga
da pukneš od monstruma – duhovita zbirka strašnih viceva“ Penevski/Bob Živković
(Kreativni centar) – spojene u knjigu pojedinačne ilustracije postaju deo
stripa o smešno-strašnim bićima.
PREVEDENI STRIPOVI
„Omnibus“
Danijel Žeželj (Komiko) – iako je nominalno sada autor iz druge zemlje, Žeželj je bitan deo strip istorije ovih
prostora iz vremena kada se strip uzdizao do svetskih visina; „Omnibus“ sabira stripove neponovljive
atmosfere i vizuelne snage, istovremeno robusne i delikatne,
„Mali
Nemo u zemlji snova“ Vinzor Mekej (Makondo) – genijalno delo koje
zadivljuje lepršavošću i razigranošću mašte i crteža,
„Istinita
priča o neznanom junaku/Šarloova klackalica“ (Komiko) i „Bio je to rovovski rat“ Tardija (Phoenix
Press) – sjajni Tardi je sposoban
da se jednako snažno i ubedljivo kreće kroz svetova fantastike i ratne zbilje,
„Priče
tajanstva i mašte“ Dino Batalja (Makondo) – spoj klasične horor proze i
tanane Bataljine linije ostavlja baz
daha,
„Ibiskus“
Rabote (Besna kobila) – na temeljima istoimenog romana Alekseja Tolstoja Rabote
gradi strip epopeju vanredne likovnosti,
„Vestern“
Rosinski/Van Hame (Darkwood) – priča o jednorukom heroju čija se potraga
za istinom tragično okončava dokazuje da vestern strip nije zastareo i istrošen
ako se njime bave ozbiljni autori.
(2013)
0 komentara:
Постави коментар