„Samo strip...“ je, kako piše na
koricama „samostalno autorsko izdanje“
iza koga stoji Zlatko Milenković
odnosno njegov zcomics. Milenković je ovdašnjim ljubiteljima 9. umetnosti poznat kao autor sklon
alternativnom izrazu, veliki zaljubljenik i promoter stripa koji je već dve decenije duša internet stranice „Strip vesti“, član uredništva „Stripoteke“ odnosno poslednjih godina „frilenser“ koji se bavi svakovrsnim
poslovima vezanim za „priče u slikama“. Angažovanje
na raznim poljima rezultiralo je nedostatkom vremena u kome bi se crtali stripovi. Pokušaj da se takvo
stvaralaštvo ne izgubi odnosno da autor sam sebe natera na radi na svojim stripovima je i pokretanje izdanja „Samo strip...“. Prvi broj na koricama
nosi oznaku „decembar 2012.“ a
najnoviji, šesti broj je iz „decembra
2018.“ - dakle šest brojeva za šest godina. Sam Milenković u svojim uvodnicima beleži da su pauze između crtanja
prevelike - poslednja je bila sedam meseci - ali da frilenserski život „uzima mnogo veći danak od očekivanog.
Previše posla, premalo života...“
No, Milenković konstatuje da je ipak uspeo
da izgura 12 strana serijala „Samo
strippp...“ koji je „slabijeg (...)
kvaliteta u odnosu na prethodne nastavke“. Reč je o razbarušenoj naučnofantastičnoj parodiji sa šarolikom
grupom junaka koja upada u svakojake avanture. Ionako vrludava priča prekidana
je svakojakim digresijama i intermecima odnosno autorovim samokritičnim
opaskama o (ne)kvalitetu sopstvenog crteža, slabljenju vida, dilemama o razvoju
stripa. Ovakva spontanost i
neposrednost odlike su alternativno-andergraund
stripa odnosno fanzina koji su,
barem na ovim prostorima, bili nosioci tog strip
talasa koji se izdigao 1990-tih. Tadašnji alternativci se nisu libili da
priznaju da ne umeju da crtaju ili smisle dobar zaplet ali su sve tehničke
manjkavosti bile anulirane svežinom njihovih ideja odnosno beskrajnim, zaraznim
entuzijazmom. I Milenkovićevi radovi
u svim brojevima „Samo stripa...“
zrače upravo tom svežinom i neminovno izmamljuju osmehe odobravanja kod
čitaoca. Takvu naklonost budi i Milenkovićev
strip „Oči ludaka“ koji je posle 20 godina ležanja u fijoci ugledao svetlo
dana dokazujući da se od tada malo toga promenilo u našim životima. Na tragu
prepoznavanja prošlosti i zalečenja njenih rana je strip „Razglednica iz Sarajeva“ scenariste Predraga Đurića i crtača Franciska
Maldonada. Slede geg table „Muzej
XXXI veka“ (o super herojima kao reprezentima našeg doba) odnosno „Mumija
kao nijedna druga“ (o mogućem strip
serijalu u kome bi mumija - jedan od heroja serijala „Samo strippp...“ - bila glavni junak); ova mumija gostuje i u
popularnom stripu „Olga i Filip, knjiški
moljci“ Penevskog i Pavlića. Uz tekst posvećen izložbi ženskog stripa iz regiona „Ona
se budi“ koju je krajem 2018.g. u Francuskom
institutu priredla Jana Adamović,
broj zatvaraju tabla dogodovština ostarelog bajkera („The Silly Bikers“) te nova doza Milenkovićevih sjajnih „Bacila“
koji će sigurno nasmejati dobronamerne čitaoce.
Rečju,
„Samo strip...“ je dobrodošlo strip osveženje iz pera iskusnog
alternativca koji, uprkos životnim nedaćama, ne odustaje od mladalačkih snova i
ideja.
(„Dnevnik“, 2019.)
0 komentara:
Постави коментар