Žak je od svog oca tražio da mu zapiše
svoje uspomene što je 80 godišnji starac uradio koliko ga je sećanje služilo. Na
osnovu tih zapisa i skica stvorio je ovaj strip;
na svakoj tabli su tri crteža a prvi tom ima 180 strana. Na slikama otac priča
sinu svoje doživljaje (obojica su nacrtana; otac kao 25-togodišnjak a Žak kao dečak), vodi sa njim dijalog,
objašnjava mu neke termine i postupke a sin ponekad žali što, dok je otac bio
živ, nije tražio da mu sve napisano razjasni pa neke pojmove i došavanja on ne
ume da objasni čitaocima.
Rene Tardi (i njegov prijatelj Žak Granž) deo su istorijskog nasleđa
koje su savremeni Francuzi
zaboravili. Naime, kad se govori o II
svetskom ratu govori se o porazu 1940.g, o kolaboracionistima i pokretu
otpora te oslobođenju dok se o zarobljenicima koji su 1940. poslati u logore Trećeg rajha uglavnom ćuti kao da je
njihovo stradanje sramotno. I sam Rene
je svestan takvog statusa i o tome govori svom sinu. Njegova priča počinje
neposredno pre rata: Rene je tenkista
koji veruje u nadmoć francuske tehnike i sposobnost oficira ali ga činjenice brzo demantuju. Njegova jedinica
luta bez plana dok izbeglice beže pred nemačkom vojskom. Ipak, Rene će ući u borbu, uništiti bar jedan
nemački tenk a onda 22. maja 1940. biva zarobljen. Slede dugi marševi,
okupljanja zarobljenika, ukrcavanja u stočne vagone i teško putovanje. Rene ne zaboravlja da pomene sve muke
gladi, proliva, kiše i hladnoće, zbijenosti mnoštva ljudi u vagonima,
batinjanja i maltretiranja kao i sopstveni bes prema ratu, francuskoj vojsci i
oficirima, Nemcima... Teško putovanje
završava se u Pomeraniji, odnosno u Štalagu IIB na Baltičkom primorju. U prostoru ograđenom žicom otvara se novi krug
stradanja. Iznad svih događaja - od upisivanja u knjige i dobijanja
identifikacionih pločica, smeštaja u barake, svakodnevnih prozivki i na minus
20 stepeni i njihovog konstantnog sabotiranja, trpljenja svakojakih poniženja
do odlaska na rad kod lokalnih seljaka - iznad svega toga lebdi avet
svakodnevne, životinjske gladi koja muči zarobljenike i opseda njihove misli u
potpunosti.
Pored
Francuza u logoru ima i Poljaka, Jugoslovena a kasnije stižu i Rusi; te zarobljenike stražari tretiraju
kao niža bića i muče bez prestanka a isti status imaju i crni zarobljenici koje
je Francuska mobilisala u svojim
kolonijama. Dolazak zarobljenih Amerikanaca
znak je opadanja moći Trećeg rajha i
buđenje nada da će se ipak doživeti oslobođenje. Do tada, međutim, život
protiče u stalnom traženju hrane, sklanjanju od kundaka i pendreka,
prisustvovanju besmislenim ubistvima kao i neočekivanoj blagosti ponekih
čuvara. Ljudskost se doživljava kao izuzetak a surovost i britalnost kao
normalna lica zarobljenika, stražara, vojske i rata.
Sudbina
Renea Tardija mučna je i strašna;
njegova ispovest je neposredna i puna detalja, bez preteranih pouka,
zaključivanja i mudrovanja što je, sveukupno, čini još uverljivijom i potresnijom.
Žak Tardi se potrudio - i u svojoj
nameru uspeo - da ne umiva crtež, da ne izbegava mučne scene (od prizora leševa
kraj puta, batinjanja, čeprkanja po smetlištu do vojničkih i zaroljeničkih
klozeta) već je dozvolio da slike daju oblik rečima odnosno da budu njihova
adekvatna dopuna. Rečju, „Ja, Rene Tardi,
Ratni zarobljenik u Štalagu IIB“ je ispovest koju neizostavno treba
pročitati i tako se sresti sa sudbinama ratnih zarobljenika koji, uprkos svemu
što ih je snašlo, ipak nisu zaboravili da su ljudska bića.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар