Đankarlo
Berardi (1947), scenarista i Ivo Milaco (1949), crtač, zajedničkim su snagama stvorili strip
junaka Kena Parkera koji se u magazinskom
formatu pojavio 1974.g. a u knjiškom 1977.g. Dvojac je početnu, vestern priču korigovao pod uticajem
filma „Džeremaja Džonson“ iz 1972.g.
u kome glavnu ulogu - usamljenog, pravdoljubivog trapera - igra Robert Retford (pa Ken pomalo liči na njega) na šta su se nadovezala iskustva „špageti vesterna“ i američkog „antivesterna“. Serijal započinje posle Građanskog rata a na početku poslednjih velikih
ratova vojske SAD i Indijanaca. Parker je obučen kao traper,
naoružan dugom puškom kremenjačom (koju je nasledio od dede) i velikim nožem;
njegovi životni stavovi kasne bar tri decenije za vremenom i on kao da živi u dobu
Dejvija Kroketa, neistraženih teritorija,
pravdoljubivosti i solidarnosti pionira-graničara. Ken je navikao na teškoće i odricanja, da pažljivo nišani i mirno puca
jer je pitanje hoće li, ako promaši, imati vremena da ponovo napuni pušku.
Njegovi protivnici su skloni hedonizmu, bahatom rasipanju, nepromišljenosti,
lakim rešenjima i nekontrolisanom pucanju. Zbog ovako velikih razlika neminovno
je da Ken bude u sukobu sa novim
vremenom i ljudima koji prljaju sve kutke nekada čiste, nevine zemlje.
Četiri
decenije od originalnog pojavljivanja u Italiji i posle nekoliko edicija koje
su ovaj strip objavljivale na
prostorima SFRJ i njenih naslednica (od
legendarnog Dnevnikovog „Lunov magnus stripa“), agilni „Darkwood“ je započeo objavljivanje kompletnog
serijala u knjigama koje sadrže po dve epizode. Treći tom otvara epizoda „Čemako“ (iz 1977.g) što na jeziku
indijanskog plemena Hunkpapa znači „onaj koji se ne seća“. Ime Čemako dobija Ken Parker kada ga Indijanci prime u svoje pleme; on se ne seća
svoje prošlosti pošto ga je (u prethodnoj epizodi „Ubistvo u Vašingtonu“) ubica Donald
Velš pogodio u glavu. Priča nadalje paralelno prati Kenov život u plemenu odnosno život Bel Mekiver, žene vojnog hirurga, koju Indijanci otimaju. I dok Ken
rado prihvata novu situaciju Bel isprva
želi da pobegne ali kasnije shvata da su oni koje naziva divljacima mnogo
plemenitiji od belaca.
Priče
o belcima koji žive sa Indijancima
česte su u vestern žanru a u njihovoj
osnovi je sukob dva principa - Zapadne
civilizacije koja pokorava Divljinu
i iskustava „primitivnih“ naroda koji žive u skladu sa Prirodom. Poštu ovakve priče nastaju posle perioda „prosvetiteljsko-kolonijalne“ literature,
belci ne „osvešćuju“ divljake (kako je to npr. radio Robinzon Kruso) već se, naprotiv, prilagođavaju pastoralnom životu
(što je u tradiciji ideja o „plemenitom
divljaku“). U vestern žanru
najpoznatija dela ovog usmerenja su filmovi „Mali
veliki čovek“ odnosno „Čovek zvani
Konj“ i njegov nastavak „Povratak
ćoveka zvanog Konj“. Kenov i Belin
život među Indijancima prekinuće još
jedan mirotvorni pokolj američke konjice (kao u filmu „Plavi vojnik“). Ipak, povratak civilizaciji omogućio je da Ken bude izlečen i da mu se vrati
pamćenje pa on odlučuje da nađe Velša
i s njim izravna račune; zbog toga mora da ostavi Bel (kojoj se brak raspao) i malog Indijanca-siroče.
Sledeća
epizoda „Krv na zvezdama“ tipičana je
žanrovska „šerifska priča“ u kojoj
otresiti stranac prihvata da uvede red u varošicu koju teroriše neka obesna
grupa; ubrzo se šerifove metode ne dopadnu ni nasilnicima ali ni meštanima,
uplašenim za svoj biznis i gole živote. U konačni obračun sa lošim momcima
šerif ulazi sam ali mu se, posle kolebanja, pridružuju časni i pošteni
stanovnici. U ovoj epizodi Ken, koji
i dalje traga za Velšom ali je i
traper koji vozi kože na prodaju, stiže u Paradajz
siti, biva opljačkan ali hvata lopovi. Zbog te akcije ga angažuju kao novog
šerifa. Sve što nadalje sledi u skladu je sa obrascem uz minimalna odstupanja
(jedan dečak biva ubijen odnosno žene isprva pomažu Kenu u konačnom obračunu). U svakom slučaju reč je „prolaznoj“
avanturi koja će biti zapamćena zbog toga što ju je nacrtao (na najspretnije) Đankarlo Alesandrini koji će se
proslaviti crtanje Martija Misterije.
Berardijeve varijacije vestern obrazaca i dalje su efektne i
uzbudljive (kao u epizodi „Čemako“) a
njihovoj uverljivosti bitno doprinosi Milacov
crtež koji, od početne tvrdoće i krutosti, klizi prema relaksiranoj, slobodnoj
liniji koja je njegov „zaštitni znak“. Treći
tom „Kena Parkera“ potvrđuje ugled serijala
kao „vesterna sa dušom“ koji, iz
epizode u epizodu, napreduje u smeru usložnjavanja i višeznačnosti. Upravo zbog
toga je „Ken Parker“ nezaobilazan za
svakog ljubitelja „priča u slikama“.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар