U
FOKUSU
Pola veka u životu knjige dovoljan
je period da se desi prvi korak u njenom putu prema besmrtnosti ili padu u
zaborav; naime, za toliko godina dolazi do smene generacija pa autorove
savremenike smenjuju njihovi potomci koji sa roditeljima najčešće ne dele
interesovanja i estetičke kriterijume. Ako je, dakle, i novopridošlim čitaocima
knjiga atraktivna pa je čitaju onda je to valjan dokaz da je u pitanju delo
trajnije vrednosti.
Roman “Dina”
(kod nas preveden i kao “Peščana
planeta”) Frenka Herberta (1920-1986) objavljen je, posle priličnih
problema oko nalaženja izdavača, kao zasebna knjiga davne 1965. godine; pre toga je od 1963. do 1965. serijalizovan u
nastavcima u časopisu “Analog” što je
bio uobičajen način prezentovanja romana u tom periodu dok su posebna, knjiška
izdanja bila još u povoju. "Dina“
izaziva pravi potres u SF svetu, pripadaju joj obe glavne žanrovske nagrade, Hugo (dodeljuju je čitaoci) i Nebula (dodeljuju je kolege pisci),
knjiga je bestseler. Iako je Herbert
kontinuirano objavljivao priče i romane i pre i posle “Dine” (ukupno 18 knjiga) odmah je postao njen zarobljenik; par
godina se opirao zahtevima za pisanjem njenih nastavak ali je pokleknuo i do
kraja života stvarao nove romane o ovom svetu koji su uvek dobro prodavani i
masovno čitani mada je svaka nova knjiga bila slabija od prethodne. Posle
“Mesije Dine” (1969) sledila su “Deca
Dine” (1976), “Božanski car Dine”
(1981), “Jeretici Dine” (1984) i “Kapitol Dina” (1985). Nakon Herbertove smrti najčešće pitanje je
bilo da li je napisao sledeći nastavak ali se ispostavilo da nije, niti je bilo
ikakvog sinopsisa. Herbertov sin Brajan (1947) nastavio je 1999, sa Kevinom J. Andersonom, očevu seriju koja
trenutno broji dve trilogije i tri serijala romana i nekoliko zbirki priča. “Dina” je prešla u druge medije, na film
(u režije Dejvida Linča; film koji je
pripremao A. Jodorovski sa Mebijusom, Gigerom, Fosom, Salvadorm Dalijem,
grupom Pink Flojd nije snimljen), na
televiziju, strip, kompjuterske igrice.
REČ
KRITIKE
“Dina” spada u dela koja su na tragu bajki,
starih epova, mitova i sagi. Herbert
je zamislio i briljantno dočarao bizarni svet-pustinju, nastanjen egzotičnim
bićima (pre svih džinovskim crvima koji proizvode drogu dugovečnosti). Zaplet
je prepun akcije i obrazaca: Dinu od Cara dobija Vojvoda Atreid, gubi u boju sa zlim Harkonenima, njegov sin Pol
beži u pustinju gde ga spasava pustinjski narod koji u njemu prepoznaje Kvizac Haderaha, mesiju oslobodioca,
nakon čega sledi veliki obračun i pobeda. Kao kuriozum, pomenimo da jednu
obrednu pesmu pustinjaci pevaju na – srpskom!; u originalnom izdanju stihovi su
štampani na srpskom, a zatim prevedeni na engleski. U mozaik priče slažu se
laseri i parapsihološke moći, odrastanje junaka, ljubavi i porazi, zavere
moćnih organizacija, arapizovana imena ljudi i toponima, mudrosti iz knjiga što
su ih napisali potomci junaka, srednjovekovna atmosfera i superiorna
tehnologija... Mnoštvo nivoa prepoznavanja i identifikovanja (koja hrane
čitaočeve ličnosti deteta i odraslog) svakako su razlog za privrženost seriji uprkos
brojnim slabostima nastavaka, očitim preterivanjina, neinventivnosti,
pretvaranja nekih od junaka u super-heroje (ranije je Herbert umeo da im udahne čovečnost). U nastavcima priče oslobođena
Dina opstaje, eko-sistem planete se menja,
prvi junaci samo su legende, njihovi potomci imaju drugačije probleme (jedini
lik koji opstaje je Dankan Ajdaho,
koga je moćna tehnologija – a ona se ne razlikuje od magije, rekao je Artur Klark – povratila iz mrtvih i
učinila gotovo besmrtnim). U stvari, konstantni su interesi, zavere i sukobi,
smatra Herbert. Posle 2500 stranica
on očito nije imao ideju kako da zaokruži seriju (za razliku od Asimova koji je povezao sve svoje
cikluse). Uprkos svemu tome, Herbertova
"Dina" ostaje simbol velike, blistave naučnofantastične avanture.
(“Dnevnik”,
2015)
0 komentara:
Постави коментар