U FOKUSU
Istorija
stripa kao medija usko je povezana sa popularnošću i razvojem štampe s kraja
XIX i početka XX veka; tada su, u cilju povećanja tiraža (i profita), američki
novinski magnati neprestano pokušavali da svojim izdanjima obuhvate što širu
čitalačku publiku. Karikature kao izvor humorističkih sadržaja bile su
popularne pa su traženi načini da se ta popularnost poveća. Prvi strip junak „Žuti dečak“ rođen je iz takvih
eksperimenata. Razotkrivanje novog medija išlo je ruku pod ruku i sa jednim
bizarnim elementom - takmičenjem (pa i netrpeljivošću) novina i njihovih
vlasnika što je otvorilo prostor za razne eksperimente kojima je stvoren strip medij.
Naravno, sve te tehničke i izdavačke pogodnosti ne bi značile ništa da ih nisu
koristili izuzetno talentovani pioniri koji su istraživali i sami postavljali
pravila kojih će se držati ne samo oni nego i sledeće generacije „stripadžija“.
Među
plejadom genijalnih strip pionira značajno mesto zauzima i Džorž Makmanus (1884-1954) odnosno njegovo životno delo „Porodica Tarana“ (u originalu „Bringing up Father“ što se, zavisno od
konteksta, može prevoditi kao „vaspitavanje oca“ ili „pominjanje oca“) koje je
kontinuirano stvarao od 1913. godine pa do svoje smrti (strip je, po uglavnom
lošem izdavačkom običaju, nastavilo nekoliko autora ali bez većeg uspeha tako
da je konačno prestao da izlazi 2000. godine). „Porodica Tarana“ je postala primer dugotrajnog, uspešnog
humorističnog porodičnog stripa ali i samosvojna kategorija i, obzirom na
svetsku popularnosti, fenomen stripa i
popularne kulture XX veka. Ovaj je strip predstavljen jugoslovenskim čitaocima
1935. godine u listu „Crtani film“,
dodatku „Jugoslovenskih ilustrovanih
novina“, a od 1954. do 1989. godine
izlazio je u dnevnoj kaiš verziji u najtiražnijem dnevnom listu „Večernjim novostima“; tada ga je
ingeniozno prevodio urednik „Novosti“
Miodrag Ilić, dramski pisac, mešajući savremeni jezik sa građanskom
predratnom terminologijom uz dodatak šatrovačkog. Revija „Stripoteka“ sporadično je objavljivala kaiševe ili nedeljene
tablje ovog stripa.
REČ KRITIKE
Osnovna
situacija-intriga stripa vrti se oko karakternih razlika Tarane (strip ime mu je Džigs)
i njegove supruge Magde (Megi). Tarana,
zidarski radnik (ali ne majstor već donosač cigli), dobio je na lutriji milion
dolara i tako preko noći ostvario američki san i obogatio se. Ta drastična
promena njega suštinski nije poremetila; iako nosi frak i cilinder on je i
dalje prostodušni veseljak sklon druženju sa starom ekipom u kafani „Kod Toše na ćoše“, celonoćnom bančenju,
kartanju i piću te prisećanju na dobra stara vremena (table sa „evociranjem“
uspomena spadaju među najuspelije u stripu). To se nimalo ne dopada ženi,
bivšoj švalji, koja se iz sve snage upinje da postane „nobles“ (kao naša „Pokondirena tikva“) i odvoji se od
svojih korena. Ćerka Nora pravi je
izdanak majke - rastrošna i lakomislena (i lepa). Tarana i Megi neprestano ratuju - on bi u kafanu, ona u operu, on
voli svoje stare drugare, ona žudi za visokim društvom. A to visoko društvo
čine svakojaki probisveti i pozeri, izveštačeni aristokrati ali i obični,
priprosti tipovi koji su se nekako obogatili. Očigledna je Makmanusova simpatija prema običnom, nepretencioznom, neiskvarenom,
prostodušnom, malom čoveku koji voli društvo, plaši se svoje žene, i koji
ponekad zaglavi u zatvoru ali uvek - ima dušu.
Obavezni
pratioci porodice Tarana su šarolika
posluga koja se često menja, Magdina
brojna, uvek gladna i siromašna porodica na čelu sa lenjim Tikom Luftika koji koristi svaku priliku da se besplatno najede i
napije i ućari koji dolar. Uz Taranine
drugare tu su ne mnogo bistri policajci te svakojake bogataške porodice
sumnjivih manira i namera. Slika američkog društva koja se pomalja u pozadini
stripa nimalo nije laskava niti pohvalna; humanost, iskrenost i poštenje za
elitu su prokažene osobine. Običan svet, pak, nije sposoban za bilo kakve
intelektualne uzlete već tavori u okvirima pukog ispunjavanja hedonističkih
prohteva. Makmanus, naravno, nikako nije
moralizator već vrsni humorista sa povremenim satiričnim uzletima. Stoga su
njegove pričice (u ovoj knjizi pretežno iz 1952. godine) efektne, duhovite, sa
mnoštvom gegova i ponekim urnebesnim završetkom. Izuzetan je i crtež ovog
stripa, u rasponu od ekspresivnih, karikaturalnih likova do izuzetno preciznih „art deko“ predmeta i enterijera te
razgaljujućih pojedinosti (kakvi su, na primer, događaji u ramovima za slike,
paralelni ili potpuno apartni sa osnovnom radnjom). Zaključimo, današnji čitalac „Porodice Tarane“ pogostiće se
remek-delom stripa a u svakom narednom čitanju, pronalaziti nove detalje, i
iznova uživati u briljantnom, vrcavom umetničkom delu.
(„Dnevnik“,
2015)
0 komentara:
Постави коментар