U FOKUSU
Kada
se kaže „Evropski strip“ prva i
najčešća asocijacija je „Francusko-Belgijska
škola“ što svakako nije slučajno jer je ona, istorijski gledano, zaslužna
za oporavak i napredak stripa u Evropi
posle II svetskog rata; i danas je
ovaj prostor najagilniji kada je reč o novim izdanjima odnosno o brojnosti
publike. Ipak, sve to ne znači da na
drugim teritorijama Evrope strip ne
postoji. Italija je zemlja sa vrlo jakom strip scenom i produkcijom odnosno
renomiranim autorima. Setimo se Bonelijeve
kuće za bezbroj izdanja odnosno autora
kakvi su, na primer, Hugo Prat, Serđo
Topi, Benito Jakoviti, Atilio Mikeluci, Tanino Liberatore odnosno, ovog
puta posebno, Dina Batalje.
Dino Batalja (1923-1983) započeo je
svoju strip avanturu 1945. godine kao čan „Venecijanske
grupe“ uz Huga Prata i Alberta Ongara.
Posle početnih uspeha on, međutim, nije hteo da prati svoje drugove u Argentinu kuda su se odselili 1948.g.
kako bi radili sa izdavačem Cezarom
Civitom. Batalja je ostao u vezi sa drugovima, preselio se u Milano i nastavio da crta stripove za
različita izdanja i sa promenjivim uspehom. Svojevrsna prekretnica u njegovom
radu je prihvatanje ponuda da radi stripove po delima Šekspira, Poa, Lavkrafta, Hofmana, Mopasana. Ovi radovi su profilisali
njegov grafizam odnosno doneli široku popularnost i uvažavanje kritike. Na francuskom strip festivalu u Angulemu, 1975. godine, dobio je
priznanje „Najbolji strani umetnik“.
Godinu dana pred iznenadnu smrt Batalja
se vratio klasičnom stripu stvorivši novog junaka, detektiva Kuka iz Skotland jarda koji početkom XX veka rešava
bizarne krimi slučaje.
REČ KRITIKE
Priča
„Čoveka iz Nove Engleske“ započinje 1757.
godine u Liverpulu, bekstvom Kristofera Najtlija pred progoniteljima.
On skače u more iz koga ga vade mornari broda koji plovi za Novi svet. Pošto nema para da plati put Najtli, u Bostonu, biva prodan na godinu dana traperu Semu Hanteru koji lovi i trguje sa Indijancima. To je vreme neprestanih borbi francuskih i engleskih
snaga, potpomognutih lokalnim Indijancima,
za prevlast nad teritorijom Velikog zapada.
U ratu svih protiv svih neprijatelj može biti bilo gde. Sem Hanter i njegov brat ginu u jednom iznenadnom napadu a Najtli beži, upućen od Hantera da potraži vođu rendžera Roberta Rodžersa. Kad ga pronađe Najtli, silom prilika, mora da sledi četu koja je na tajnom zadatku
da duboko u pozadini neprijatelja napadne selo Sent Frensis, kraj istoimene reke, i uništi Indijance koji su pobili mnoge engleske doseljenike. Uz
nadčovečanske napore rendžeri stižu
na cilj i ispunjavaju zadatak ali je povratak težak i fatalan za mnoge. Najtli uspeva da se spase samo da bi
spoznao kako je u divljini otkrio svet kome želi da pripada pa mu se, stoga, i
vraća.
Stvarni
istorijski događaj Batalja je upleo u
priču o stasavanju i sticanju životne mudrosti. Priča je crtana tako da
čitalac/gledalac ima utisak da su pred njim stare, pomalo mutne slike drhtavih
obrisa i izbledelih boja na kojima preovladavaja smeđe nijanse. Izuzetna
uverljivost ovih crteža/snimaka pojačana je sjajnim kadriranjem odnosno
dinamičnim komponovanjem tabli koje prati tenzije i akciju. Slike nejednjakih
veličina, sa i bez rama, u koje ulazi belina okvira sklopljene su precizno i
nadahnuto, velemajstorski. Rečju, „Čovek
iz Nove Engleske“ pleni pažnju i ostavlja bez daha!
(„Dnevnik“,
2015)
0 komentara:
Постави коментар