Naučna
fantastika gleda u budućnost, u „lik
stvari koje će doći“ (kako bi to rekao njen rodonačelnik H. Dž. Vels) ali, takođe, gleda iskosa
unazad i, u podžanru „alternativne
istorije“, zamišlja prošlosti koje su mogle da se dese. Najpopularnija tema
ovog podžanra je pobeda Trećeg Rajha
u II svetskom ratu i o tome su
napisane stotine knjiga. Najnovije delo u tom nizu je roman „Britansko pitanje“ tandema Bern-Njumen, koji se već oprobao na
polju alternativnih prošlosti romanom „Povratak
u SSAD“ (Socijalističke Sjedinjene Američke Države) u kome se u Americi desila i uspela proleterska
revolucija a u Rusiji nije pa je ova
sedište kapitalističkog reakcionizma. Čitava istorija koja nam je znana
okrenuta je naopako da bismo, osim zabavne pričice, ipak saznali ponešto o
ustrojstvu sveta u kome živimo.
Kim
Njumen, osvedočeni engleski kontraverzni i ekstvaganciji sklon autor, koga
čitaoci pamte po priči o Drakuli koji
je postao suprug kraljice Viktorije
(u romanu „Anno Dracula“ iz koga se
razvio niz romana o ulozi vampira u ključnim trenucima ljudske istorije), ili
po seriji priča o detektivima koji se 1970-tih u Engleskoj bore protiv čudovišta i demona (objedinjenim u knjigu „Čovek iz Diogenovog kluba“), i njegov
kolega Judžin Bern, jednako sklon
traganju za bizarnim vizurama istorije ili budućnosti, udruženim snagama
poletno pretresaju zvanične verzije velikih događaja istovremeno posežući za
bogatstvima popularne kulture, mode, muzike i jezičke frazeologije, stvarajući
dela koja plene pažnju.
REČ
KRITIKE
Dobra, intrigantna priča i uspešno
pripovedanje nisu uvek zalog da knjiga bude objavljena – Bern i Njumen su to iskusili kada su ponudili izdavačima svoj roman
„Britansko pitanje“ jer niko nije
hteo (ili nije imao hrabrosti) da ga objavi. Tako je ovo delo svoju svetsku
premijeru doživelo u zemlji Srbiji!
Od čega to zaziru izdavači na ostrvu? Od alternativne istorije u kojoj su Nacisti osvojili Britaniju, vojnike poslali u logore, formirali marionetsku vladu uz
koju ide uniformisana policija i njen tajni deo koji hapsi neprijatelje režima.
Kolaboracionisti, poltroni i svakojaki sumnjivi tipovi vladaju stanovništvom
izmučenim nemaštinom i glađu. Kraljevska porodica i vlada pobegli su u Kanadu a pokret otpora je slomljen.
Vremena su teška, nade jedva da ima - ali svakodnevni život teče svojim tokom,
uz mnogo muke, poniženja i straha. U niskom, močvarnom Somersetu, na maloj farmi, za opstanak se bore mlada supruga, došla
iz Londona, koja ne zna da li joj je
muž živ, dvoje dece izbeglica bez roditelja, žilava seljanka sklona tiraniji.
Na farmi je i arheolog, Nemac,
zaljubljenik u legendu o kralju Arturu,
koji, u okviru generalnog plana otimanja kulturnog blaga od pokorenog naroda,
otkriva mač nepoznatog porekla za koji njegov ambiciozni šef veruje da je Ekskalibur koga želi da pokloni svom
pretpostavljenom Himleru. Stvari
dodatno zakomplikuje romansa nesuđene udovice i arheologa da bi ih zapečatila
krađa mača...
Kroz čitavu priču suprotstavljaju se
velike ideje i običan život koji nagoni ljude na kompromise i oduzima im
dostojanstvo. Glupost udružena sa ambicijama i zlobom vlada svakodnevicom. U
patnji retko je ko veličanstven. Autori uspevaju da dočaraju sve pojedinosti
slike koja možda nije prijatna za razgledanje niti podilazi nacionalom ponosu
ali kojoj se ne može osporiti uverljiva životnost i poznavanje ponora ljudske
psihe.
(„Dnevnik“, 2013)
0 komentara:
Постави коментар