Željko Pahek je
„prvoborac“ uzdizanja moćnog domaćeg strip talasa u 1980-tim u nekadašnjoj SFRJ. On je - mlad, talentovan, radan i agilan - obeležio ovu
deceniju velikim brojem objavljenih stripova po raznim publikacijama - kojih,
gledano iz današnje perspektive, nikada više nije bilo toliko, baš kao što više
nikada nije zabeležana takva koncentracija kvalitetnih strip stvaralaca na ovim
prostorima. Pahek je već u prvim
stripovima bio prepoznatljiv, i tematski i likovno, a za par godina je svoj
stil pročistio i doveo do visokih pripovedačkih, crtačkih i montažerskih
standarda (kasnije je tome dodat i koloristički element). Pored stripa bavio se
i karikaturom odnosno ilustracijama – njegove naslovne strane bile su deo
vizuelnog identiteta nekoliko SF
edicija.
Naučna
fantastika
je bila i ostala težišno polje Pahekovog
rada. Raznorazne planete i bizarna bića na njima, svemirski brodovi i roboti
svih oblika i veličina, skafanderi i laseri – taj redovni arsenal klasičnog „tvrdog“ SF-a paradira i Pahekovim strip tablama. Ali, umesto
sjajnih i uglačanih površina superiornih igračaka superiorne tehnologije i
junačkih osvajača bez straha i mane, kako je to smislila i kao obrazac
servirala petparačka „palp“ naučna
fantastika (a delimično uspeli da uozbilje Artur Klark, Isak Asimov i ini pisci druge polovine XX veka), u Pahekovoj verziji Univerzumom krstare zarđale kante i šklopocije koje prevoze
neobrijane zabušante i ne mnogo bistre krivinaše; ništa od slavljene (i
priželjkivane) nadmoći ljudske vrste nije ostalo na sceni – čak su i najgori
zločinci jadni, isfrustrirani, histerični tipovi. A kad ljudi nisu sjajni takvi
nisu ni roboti ali ni vanzemaljci. Rečju, sjajna budućnost pre liči na otpad,
krpež i improvizaciju nego na veliki, plemeniti plan koji se u potpunosti
ostvaruje. Od traljavog Svemira ne
može se očekivati ni da stvori nešto bolje...
Album „Avili! Avili!“ čini 8 celina-epizoda od koji je većina originalno objavljena
tokom 1980-tih. U njima Pahek vežba svoju ruku u kratkim
stripovima sa temama koje će ga i nadalje interesovati – od uvrnutih vojnika u
II svetskom ratu (strip „Vili se vraća“
je naknadno obojen) preko savremenih vojničkih zgoda ili detektiva budućnosti
do ne preterano spretnih letećih mutanata ili astronauta istraživača te
ciničnog „Limenog doboša“. Dva
završna segmenta čine strip gegovi u kojima glavnu ulogu igraji Marsoničari i Žaklina, luda biljka a tu
je i Rozalija, kornjača koja puši,
novija storija o neuspelom silovatelju i par karikatura. Album zaključuju
sećanja Bobana Savića Geta na
mladalačko druženje sa Pahekom. Svi
stripovi deluju sasvim sveže i ubedljivo, struktura priča uravnotežena je i
primerena njihovom obimu, situacije su i dalje urnebesne, dijalozi vrcavi a „prljavi
grafizam“ odnosno konstrukcija tabli vizuelno su dopadljivi i sasvim aktuelni. Pahekova subvezija obrazaca naučne fantastike „zlatnog doba“ ništa
nije izgubila na duhovitosti.
Ovaj album dragoceni je uvid u početke
Pahekovog rada. Iz šire perspektive
strip scene ovo je značajan poduhvat jer spasava deo istorije i iznosi ga (u
reprezentativnom izdanju) pred nove generacije čitalaca; možda će ovo biti
začetak izabranih Pahekovih stripova
(a potom i dela drugih strip autora), mada, u albumu ne postoje beleške o
premijernim pojavljivanjima ovih stripova. U konačnom sagledavanju „Avili! Avili!“ potvrđuje Pahekov status živog strip klasika koga
treba poštovati i uvažavati.
(„Dnevnik“, 2013)
0 komentara:
Постави коментар