Nema jedne već
bezbroj paralelnih stvarnosti, uče nas Nauka
i Umetnost (razlika među njima varljiva
je i teško vidljiva). Svaki svet ima svoje knjige koje su, opet, svetovi u kojima
ima knjiga. Čovek jeste i svet i knjiga.
Određivanje najvažnijeg ili najboljeg pogrešno je i manjkavo pošto, kako to uči
i Hajzenbergov princip neodređenosti,
ako posmatrate česticu nećete videti talas i obrnuto. A realiteti ili opsene ili
stvarnosti u kojima neke knjige nema, istovremeni su sa onima u kojoj ista postoji
i širi svoj uticaj kojim usmerava taj posebni, specijalni Univerzum. U mojim ličnim univerzumima, stoga, bitišu (bez)brojne knjige-reperi;
svaka otvara drugačije vizure i horizonte koji se, potom, mada samosvojni, sklapaju
u višedimenzionalni hologramski entitet-objekat (a svaki delić nosi u sebi i sliku
celine).
Tako su se, u svoj
logici, na Kafkin „Proces “ i „ Zamak “
nastavljale Borhesove „Maštarije“.
„Rukopis nađen u Saragosi“ Potockog nastavio
se u Džojsov „Uliks“ a potom na „Ubik“ Filipa
Dika.
Malarmeovo „Bacanje kocke“ i Lotreamonova „Moldororova pevanja“,
pored Beketovog „Moloa“, vode
Dadaistima, Nadrealistima, Zenitistima, Novom Nemačkom subjektivizmu i Signalistima.
Antička mitologija
sreće „Ajnštajnovski presek“ Dilejnija i
Zeleznijeva „Stvorenja svetlosti i tame“.
„Zapisi iz mrtvog doma“ Dostojevskog rasprskavaju
se u Selbijevo „Poslednje skretanje za Bruklin“.
Don Kihot i Tristam Šendi idu ruku pod ruku sa O’Brajenovim „Trećim policajcem“ koji stoji „Na reci kod Dve ptice“.
Vonegatova „Klanica
pet“ prati Andžejevskog i njegova „Vrata raja“.
„Ako jedne zimske noći neki putnik“ Kalvina ikoga
sretne biće to Čestertonov „Čovek koji je bio četvrtak“ i to baš sred
Simakovog „Grada“.
„Golać na urvini“ Strugackih mogao bi da čuje
Direnmatov „Nalog“ ili Pinčonovu „Objavu broja 49“ koju bi razglasila
Skorsina „Zvona za Rankas“ i Silvin „Lope de Agire, princ slobode“.
Bile bi to prave-pravcate
„Stilske vežbe“ Kenoa, u „Tatarskoj pustinji“ Bucatija
na Lemovom „Solarisu“ ili sred Mekdonaldovog „Bespuća“ odnosno Eliotove „Puste zemlje“ u kojoj je razigran
nezaobilazni Gibsonov „Neuromanser“.
I sve tako dalje
i tako bliže do u - beskrajon singularnosti...
(2010)
0 komentara:
Постави коментар