U
FOKUSU
Vilijama Mejkpisa Tekerija
(1811-1863) prevashodno pamtimo kao autora „Vašara taštine“ (kome u podnaslovu
stoji „roman bez glavnog junaka“),
impozantne, duhovite, cinične, oštroumne slike šarolikog sveta koji se muva po
ulicama i salonima viktorijanske
Engleske. Tekeri je nenadmašan u krokijima i skicama sudbina, naravi,
komplikovanih međuodnosa, uvek spreman da otkrije mane i vrline sveta
aristokrata i bogataša, koji je poznavao „kao svoj džep“ ali nije prema njemu
bio bolećiv, baš kao što nije glorifikovao obične ljude i njihovo siromaštvo,
neobrazovnaost i zatucanost. „Vašar
taštine“ izlazio je u nastavcima u humorističkom listu „Panč“ i bio veliki hit (reč bestseler još nije postojala) i pre
nego se pojavio kao zasebna knjiga. Mada se do tada sa promenjivom srećom
okušao u prozi i poezije odnosno pisanju eseja, „Vašar taštine“ je, osim velike zarade, bio i odskočna daska za Tekerija koja ga je odbacila među
najznačajnije i najpopulrnije pisce njegovog vremena. Od drugih dela koja je
objavio najpoznatija su „Sreća Barija
Lindona“, „Virdžinijanci“ i „Četiri
Džordža“.
Tekeri je bio stalni saradnik „Panča“, što mu je obezbeđivalo skromne
honorare, a pre serijala o „Vašaru
taštine“, tokom 1846. i 1847. objavljivao je niz članaka pod zajedničkim
naslovom „Snobovi Engleske, od jednog od
njih“; članke je sakupio u „Knjigu o
snobovima“ koja se pojavila 1848.g. neposredno pre „Vašara taštine“. Kao i sva njegova satirična dela i ovo je rado
čitano od običnog građanstva dok su se „objekti“ njegovih članaka mrštili i
upućivali mu brojne zamerke a bilo je poziva da „Panč“ prestane da objavljuje ove tekstove.
REČ
KRITIKE
Istoričari tvrde da je
reč „snob“ u engleskom jeziku poznata
još od 18 veka ali da je tek posle Tekerijeve
intenzivne „upotrebe“ u seriji članaka u „Panču“
ova postala poznata i popularna i ušla u svakodnevni govor sa osnovnim
značenjem koji je Tekeri profilisao
kao oznaku za čoveka/ljude koji s visine gledaju dole na socijalno inferiorne članove
društva.
Od „Uvodne
napomene“ u kojoj veselo pripoveda o svojoj sudbinskoj predodređenosti da
svetu podari analizu ovog fenomena prisutnog u svim slojevima društva, Tekeri kreće u prikaz pojedinih
vrsta-kategorija snobova (većina dobija jedan članak ali ima i snobovskih vrsta
koje su opisivane u par nastavaka), koje inače deli na apsolutne (koji su
snobovi čitavog svog života, uvek i svuda) i relativne (koji su snobovi samo u
izvesnim prilikama i odnosima u životu). Kako to i priliči, počinje se od
kraljevskih snobova, nastavlja onima iz plemstva, vojske, crkve, onima koji su
dostojni poštovanja, snobovima sa univerziteta, gradskim i provincijskim, onima
iz Irske, da bi, konačno, u čak osam
nastavaka pisao o klupskim snobovima. Pošto Tekeri
„nema dlake na jeziku“ piše i o literarnim snobovima i to sa velikim
zadovoljstvom i smelim tvrdnjama. Velike zasluge za razvoj i bujanje snobizma u
visokim krugovima Tekeri pripisuje
publikaciji „Dvorska hronika“ koja
prati događanja u rasponu od venčanja do salonskih zabava; što češće
pojavljivanje na stranicama ovog izdanja cilj je svakog pravog snoba. U skladu sa prosvetiteljskim
idejama koje je Tekeri zastupao (ali
na svoj način), svaka analiza, pored
opštih tvrdnji sadrži niz primera-anegdota koje ilustruju određene pojave i
ponašanja; naravno, imena aktera su izmenjena ali ne treba sumnjati da su
ondašnji čitaoci znali o kome je reč. Iako su uskraćeni za tu dimenziju tekstova,
današnjim čitaocima je podareno drugo saznanje – vremena su se promenila ali
snobovi su opstali i ponašaju su po istim obrascima kao i njihovi preci od pre
160 i kusur godina.
„Knjiga
o snobovima“,
dakle, nije samo sjajna slika viktorijanske
Engleske već i krivo ogledalo za moderna vremena XXI veka.
("Dnevnik", 2013)
0 komentara:
Постави коментар