Među mnogim autorima koji su u temeljima svog
shvatanja krimića imali čistokrvnu „tvrdu
školu“, započetu pre II svetskog rata, bio je i Donald E. Vestlejk (1933-2008). Pišući pod pseudonimom Ričard Stark stvario je lik Parkera, ubice i pljačkaša koji će biti
junak 24 romana, počev od „Lovca“
objavljenog 1962. godine. Parker,
čije su generalije nepoznate (a možda mu Parker
i nije pravo prezime), kriminalac je bez sentimentalnosti, dilema i griže
savesti, velike snage i spretnosti, vrlo oprezan, promišljen i nemilosrdan.
Njegov lični kod časti i ponosa podrazumeva poštovanje date reči, odnosno
poštenje koje isključuje izdaju i prevaru kolega u poslu. Parker je „slobodnjak“, nevezan za mafiju ili druge organizacije/sindikate
kriminala; nije gramziv, „radi“ da bi stekao novac koji, mada voli luksuz,
umereno troši. On je praktičan i prilagodljiv te, konačno, zadovoljan sobom. No,
u promenjivom svetu interesa i podela tržišta nije lako opstajati; s jedne
strane su policajci i objekata Parkerovih
aktivnosti (bankari, biznismeni), a s druge bivši drugovi koji su ga izdali,
neverne devojke i, konačno, predstavnici organizovanog kriminala. U „prvom
slučaju“ iz romana „Lovac“, Parkera,
nakon uspešne pljačke, izdaju i upucaju kompanjon i dotadašnja devojka; on se
vraća iz mrtvih u Njujork da bi se
osvetio. Iako uspe da se dođe do krivaca
on se zamera kriminalnoj organizaciji kod koje je njegov novac. U finalu „Lovca“ Parker dobija ono što traži ali
računi sa organizacijom nisu izmireni.
Drugi Vestlejkov roman i druga strip adaptacija Darvina Kuka, pod nazivom „Firma“,
nastavak je Parkerovih avantura. Iako
je plastičnom operacijom promenio lice i izbegavao da „upadne u oči“ Parker biva otkriven od članova krimi
organizacije, Firme. Pošto uspe da
preživi napad plaćenog ubice, Parker kreće
u otvoreni rat sa Firmom, poziva
svoje drugove, kriminalce slobodnjake da napadaju Firmine poslove sve dok on ne uspe da uđe u trag gazde ogranka koji
ga proganja. Ali, da bi se osigurao za ubuduće Parker, pre raščišćavanja računa, sklapa dogovor o daljem
nenapadanju sa gazdinim naslednikom. Na kraju se čini da je primirje
uspostavljeno i da Parker više nije
tražena meta pa se, solidno novčano obezbeđen, vraća mirnom životu - do sledeće
epizode. „Firma“ je prava oda otporu
mračnim sistemima, slobodnoj inicijativi i posvećenosti cilju - iako je smer
delovanja, iz perspektive društva, štetan. Parker
je individualac starog kova „sa dušom“ u sukobom sa bezličnim, modernim
(birokratskim) mašinerijama kriminala i otuda zadobija simpatije čitalaca.
Darvin Kuk (1962), dizajner i animator,
strip scenarista ili crtač Betmena,
Spajdermena, Supermena ili Spirita,
vestern i zombi storija, od 2009.g.
adaptira Parkera (u 4 grafičke novele). Ilustracije/crteži ove
priče na gotovo 150 strana spoj su realističnog i karikaturalnog,
prepoznatljive grafičke stilizacije koja podrazumeva dinamičku upotrebu
bele-crne-plave boje čime je atmosfera 1950-tih (od arhitekture, mode, izgleda
kola do reklamnih panoa) oplemenjena patinom prošlosti koja je bila „bolja“.
Novitet ove epizode je Kukovo
dovitljivo rešavanje paralelnih događanja; naime, usred stripa ubačen je broj „Nedeljnika krimi ispovesti - Doušnik“ koji
donosi (tekstualnu) priču o pljački kluba „Kokatu“
sa sve ilustracijama, koju je napisao Ričard
Stark. Slede strip novine „Sportski
pregled - Trka“ o konjski trkama (i prevarama na njima) pa dve priče o
prenosu „prljavog“ novca i organizovanom kockanju - svaka od ovih storija
iscrtana je drugačijim stilom i ispisana drugačijim slovnim fontom. Pošto se
iščitaju ovi „dodaci“ grafička novela
se nastavlja u stilu pre prekida. Ovaj iskorak iz jedne forme predstavljanja
pogodbene realnosti u drugu pravo je osveženje koje potvrđuje da Kuk nije rutinirani strip autor već da je voljan da napravi i pomake u formuli koja je
već donela zadovoljavajuće rezultate a štp podrazumeva naglašeno filmsko kadriranje
praćeno kratkim i brzim rezovima kojima se komponuju dinamične table za kojima
slede statične table sa dominantnim gustim tekstom objašnjenja neke situacije. Sveukupno,
Kuk uspešno radi svoj posao „adaptacije i ilustracije“ koji se oslanja
na prozni predložak ali gradi i uverljiv strip/grafičku novelu.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар