Italo Kalvino
(1923-1985) spada među najzanimljivije italijanske i svetske književnike druge
polovine XX veka. Stvarao je u rasponu od neorealističkih
do postmodernističkih poetika. Posle
zasićenja realističkim prosedeom Kalvino kreće u doživotno traganje za
novim, drugačijim izrazima i spojevima realnog i nadrealnog/nerealnog/fantastičnog,
trivijalnog i začudnog, alegorijskog i filozofskog što je rezultiralo
raznorodnim delima koja se opiru standardizovanim klasifikacijama. Njegova
trilogija „Naši preci“ (1959), koju
čine romani „filozofske bajke“
„Predvojeni vikont“, „Baron na drvetu“ i
„Nepostojeći vitez“, predstavila ga je kao autora vrlo specifičnog odnosa
prema bizarnom i fantastičnom. „Markovaldo“
(1963) je začudna dečija knjiga za odrasle. Priče iz knjige „Kosmokomike“ (1965) nastavljaju sa
istraživanjima sudara realnog i nerealnog. Roman „Zamak ukrštenih sudbina“ (1969) pleni složenom strukturom i
višestrukim značenjima a „pesme u prozi“ „Nevidljivi
gradovi“ (1972) prava su pohvala putovanjima u čudesno. Roman „Ako jedne zimske noći neki putnik“
(1979) kompleksna je priča koja slavi slobodu stvaranja. Kratki roman „Palomar“ (1983) serija je kratkih,
jezgrovitih pogleda na svet i čoveka u njemu. Nakon Kalvinove iznenadne smrti objavljeno je još nekoliko knjiga iz
zaostavštine koje su potvrdile njegov status vanredno zanimljivog autora
specifične senzualnosti i prefinjenog stila.

Naslovna „Pod suncem jaguara“ počinje kao prepoznatljiva priča o paru turista
željnih egzotičnih zadovoljstava u savremenom Meksiku koji odiše atmosferom mistične prošlosti. Putovanja do
arheoloških nalazišta nestalih civilizacija i fascinacija njihovom snagom i
okrutnošću, krunišu se gozbama na kojima se strancima serviraju jela bogatih,
izmešanih ukusa. Radost njihovog otkrivanja postaje težište bračnog odnosa kome
se podređuju sva ostala interesovanja i potisnuta neslaganja. U trenutku neminovnog
otkrovenja ukusi jela povezaće se sa prastarim obredima žrtvovanja bogovima pa
će se telesno i smrtno nametnuti kao ultimativni, krucijalni začini.
„Kralj
koji sluša“ je nesputana alegorija o vladaru koji, pošto je oteo vlast,
mora neprestano da sedi na svom prestolu i osluškuje zvukove palate i okolnog
grada, iščekujući pobunjenike koji će ga svrgnuti (kao što je i on svrgnuo
bivšeg kralja). Zatočenik svojih ambicija koje su ga stavile u ulogu koja mu
oduzima svu preostalu snagu, kralj pokušava da razabere zvukove i tako otkrije
kakav je to život van dvorane u kojoj sedi a za kojim, sada, strasno žudi.
Otuda on dolazak zaverenika dočekuje kao svojevrsno oslobađanje, razrešenje od
obaveza i mogućnost novog življenja.
Kalvinova
domišljatost i neopterećenost tradicionalističkim obrascima, bogata atmosfera,
stilska raznovrsnost i kultivisana raspričanost i u ovoj ga knjizi potvrđuju
kao nespornog književnog velikana.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар