Strip
albuma „Godina Raka“, agilne kuće „Rosencrantz“, iz pera proverenog scenariste
Predraga Đurića i crtačkog tandema Karla Andrea Lopez Mata i Diego Lopez Mata, dozvoljava različita
čitanja i tumačenja. Nominalno ovo je priča o Revoluciju koja se desila 5.
oktobra 2000. godine ali je odmah i usahla jer je polet masa zloupotrebljen
od karijerista koji su čekali da prođe prvi talas protesta pa
zauzeli sve pozicije vlasti sa kojih i dalje kroje sudbinu običnog naroda, na
njegovu štetu a u svoju korist. U novom rasporedu snaga, koji znači samo
promenu lica u državnoj vrhuški, na margine stvarnosti gurnuti su revolucionari
koji nisu dovršili Revoluciju - a
sadašnja vlast potrudiće se da ne dobiju novu priliku za iskorak. Degradirani i
razočarani oni na kafanskim susretima, uz piće, „evociraju uspomene“ na
propušteno i sa gorčinom komentarišu sadašnju situaciju. No, i od njih takvih,
skrajnutih i bespomoćnih, postoji neko ko je u težoj situaciji – to je Stanislav Aranicki, bezmalo bivši čovek,
zaboravljeni pisac, zaboravljeni vatreni govornik u danu kada je Revolucija propala. Njega pohode
dvostruki demoni – sadašnjosti koja ga je izneverila, na društvenom i
ličnom-porodičnom planu, i oni unutrašnji, koji prate stvaraoce i muče ih preispitivanjima
i sumnjama u stvoreno i ono što se, u činu samokažnjavanja, ne stvara.
Na drugom, suprotnom kraju stvarnosti
je Jovan, mladi umetnik u kome plamti
želja sa promenom sveta, za boljitkom zajednice, za sopstvenim potvrđivanjem.
Talenat koji nosi traži učitelja koji bi mu pomogao da se razvije i ostvari. Sticajem
okolnosti/sudbine starac i mladić srešće se i prepoznati kao srodne duše. No,
taj dodir neće biti bezbolan.
REČ KRITIKE
Generacijski jaz produbljen je smutnim
vremenima koja su izrodila mlade generacije bez ikakvih vrednosnih sistema.
Mladi nemaju ni volje ni interesa da gledaju iza sebe, u prošlost, dok su im
pogledi u budućnost zamućeni ispraznim reklamnim spotovima. Jovan je u tom
okruženju izolovan kao i pisac među šačicom ogorčenih saboraca i ogromnom,
nemom većinom otupelih robova. Neuklapanje u generaciju, međutim, nije sva muka
navaljena na mladića. Fatalna bolest medicini nepoznata – možda jer
materijalizuje zlu kob prošlosti - oduzima mu vreme i snagu sve dok konačno ne
pobedi. Izneveren od tela, od devojke i druga, Jovan se iskazao samo u stripu koji radi po piščevom scenariju. Taj
je rad zalog buđenja Aranickog koji sada ima zašto da se
oglasi, ima dug koji objavljivanje stripa treba da oduži.
„Godina
Raka“ priča o Idealima
i njihovoj izdaji, o Revoluciji koju
su iskoristili i prevarili spletkaroši i kalkulanti. Priča o nedovršenim
promenama, razorenim porodicama, smeni generacija, o mladosti bez nade i njenom
potonuću u ispraznost, podlosti i surovosti, o kriku bunta usred beznađa i
apatije. Ovo je portret vremena u kome rane ratnih stradanja nisu izlečene.
Zbog svega toga strada nova generacija koju melju ostaci starih režima na koje
su se nastavili novi moćnici. Otuda je ovo priča koja se desila, dešava se i,
na žalost, dešavaće se dok su primitivnost, vulgarnost, duhovna i materijalna beda
osnovni parametri društva.
„Godina Raka“ iscrtana je delikatnim linijama meksičkih umetnika Karle Andree Lopez Mate i Diega Lopez Mate. Tananost oblika i
njihova krhka prozračnost, insistiranje na detaljima koji izrastaju u dirljive slike,
kontrapunkt su mučnim događajima, teškim pričama o propasti Nade. „Godina Raka“ je delo za 9. umetnost neuobičajene topline, širine
i složenosti.
(„Dnevnik“, 2014)
0 komentara:
Постави коментар